En hjälm för fåfänga

En hjälm för fåfänga

Publicerad

Idag var det världspremiär för en ny cykelhjälm. Den kallas Hövding och är egentligen inte en hjälm överhuvudtaget utan en krage med en inmonterad airbag. Bakom uppfinningen står två tjejer som utvecklat produkten som sitt examensarbete.

Idén till kragen med den inmonterade airbagen föddes för sex år sedan. Terese Alstin och Anna Haupt, som i fem år pluggat till industridesigners beslöt att försöka utveckla en ”osynlig” hjälm. Efter att ha gjort enkäter med cyklister som inte använde hjälm kom man på iden till Hövdingen.

- Vi vänder oss främst till de som idag inte använder hjälm överhuvudtaget. De är de som har argumenten mot att använda traditionella cykelhjälmar som att den förstör frisyren. Vi tror att de här kan bli en väldigt populär produkt just för att vi lyssnat på cyklisterna och deras önskemål, förklarar Anna Haupt.

I kragen finns förutom en airbag också sensorer som registrerar cyklistens rörelsemönster. När detta avviker radikalt från det normala, som till exempel vid en vurpa, utlöses airbagen på 0,1 sekunder. I motsats till bilarnas airbag använder Hövdingen kallgaspatroner som är ofarliga för användaren. Själva gaspatronen finns i nacken på kragen. När hjälmen utlösts en gång är den dessvärre obrukbar. Nu när produkten lanseras jobbar 12 heltidsanställda med projektet. Hittills har tjejerna fått in åtta investerare som satsat nästan 30 miljoner kronor i projektet. Som bäst förhandlar tjejerna med återförsäljare. Meningen är att Hövdingen ska finnas såväl i sportbutiker som i modebutiker. Priset i konsumentledet blir 3000 kronor.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Asics tar nya kliv mot en cirkulär affärsmodell

4 kommentarer

oscar: Det låter ju som om sportbranschen är värsta miljöförstöraren ju,,,

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842