Guld till Klättermusen

Outdoor Messe i Friedrichshafen och Klättermusen är en bra kombination för Åreföretaget. Sedan 2006 har Klättermusen varje år fått en utmärkelse, Outdoor Industry Award, för någon av sina produkter och årets mässa utgjorde inget undantag.

I år prisades företaget för jackan Ein-ride 2.0 som vann guld i klassen kallad ”produkter med högt ekologiskt och hållbart värde”. Så här motiverade juryn sitt val: ”En hållbar produkt som sticker ut genom materialvalet i ekologisk bomull och återvunnen polyester. Jackan är tillverkad helt utan tillsats av lim och det stärker bilden av en hållbar vind- och väderjacka. Klättermusen är ett mycket fascinerande och spännande varumärke.”

Sammanlagt deltog 412 produkter från 28 länder i årets Outdoor Industry Award. Av dessa produkter fick 47 stycken den prestigefyllda utmärkelsen Outdoor Industry Award. Åtta stycken erhöll utmärkelsen Outdoor Industry Award Gold, däribland alltså Einride 2.0 som designats av Klättermusens grundare Peter Askulv.

Framgången på Outdoor Messe innebär att Klättermusen de senaste fem åren samlat på sig inte mindre än 12 stycken internationella utmärkelser för sina produkter vilket måste betraktas som oerhört imponerande.

Även statistiken för Outdoor Messe imponerar. I år blev det återigen nytt utställar- och besöksrekord. Mässan, som hölls 15-18 juli, samlade 868 utställare från 39 olika länder vilket var en ökning med 7 procent jämfört med förra året. Antalet besökare ökade med 6 procent till 20 460 stycken.

Att intresset för outdoor ökar avspeglar sig även i försäljningen av outdoorprodukter enligt David Udberg, ordförande för European Outdoor Group. I ett tal under mässans öppningsdag sade Udberg att försäljningen av outdoorprodukter i Europa ökade med 2-3 procent under förra året och att den totala försäljningen uppgick till drygt 60 miljarder kronor.

Av: Magnus Reithner

Guld till Klättermusen Guld till Klättermusen