Adidas och Nike slåss om titeln Kung av fotboll

Inför starten av fotbolls-VM hävdade både Nike och Adidas att de var nummer ett inom fotboll. Beroende på hur man ser på det kan båda ha rätt.

Vid en investerarkonferens i New York i början av maj berättade Nike att deras försäljning av fotbollsprodukter kommer att landa på knappt 12 miljarder kronor plus lite drygt en miljard för Umbro under deras bokslutsår som slutade sista maj.

Samma vecka sa Adidas att deras fotbollsförsäljning kommer att passera 12 miljarder under 2010. Samma summa men lite olika räkenskapsperioder. Adidas räknar nämligen med försäljningen under själva fotbolls-VM medan Nikes siffra sträcker sig fram till veckorna före VM. Utifrån dessa siffror är Nike klart störst om vi räknar med även Umbro.

Tittar vi istället på försäljningen av fotbollsskor så blir läget ett annat. Enligt undersökningsföretaget NPD Group hade Adidas under 2008 i de fem största europeiska länderna en marknadsandel på 40 procent vilket var mer än Nike och Puma hade tillsammans.

Sifforna för 2009 släpps dagarna före fotbolls-VM. redan nu har de dock avslöjat att Nike var ledande i England, Spanien och Italien medan Adidas var etta i Tyskland och Frankrike.

Vad det gäller synlighet i fotbolls-VM så har Adidas en stor fördel av att stå för matchbollen.De sponsrar också mästerskpets största stjärna Lionel Messi plus tolv kvalificerade lag inklusive favoriter som Argentina, Tyskland och Spanien och hemmalaget Sydafrika.

Nike å sin sida har nio VM-lag inklusive de mesta världsmästarna Brasilien och storheter som Portugal och Holland samt stjärnor som Rooney och Christian Ronaldo.

Här bör också nämnas Puma som gjort en långsiktig satsning på afrikansk fotboll. I VM sponsrar de Ghana, Kamerun, Elfenbenskusten och Algeriet plus givetvis de regerande världsmästarna Italien.

Vad det gäller marknadsföring så satsar Adidas i år nästan allt på press och närvaro på internet och har helt slopat TV-reklamen. Även Nike satsar hårt på nätet men kör också en hel del TV-reklam inklusive den uppmärksammade filmen Write the future.

Bland handlare i Europa finns farhågor att de stora märkenas massiva satsning på fotbolls-VM kommer att leda till ett stort överskott av produkter. Intersport spår ändå att deras globala försäljning av fotbollsprodukter kommer att landa på knappt sju miljarder kronor vilket är en ökning med 19 procent jämfört med VM för fyra år sedan som gick på viktiga Tysklands hemmaplan.