Är Breo sommarens storsäljare?

Varumärket Breos väg till Sverige är ett bevis på hur viktigt det är att hålla ögonen öppna, eller som det lite finare heter ”bedriva omvärldsbevakning”. I det här fallet skedde omvärldsbevakningen via skvallertidningar.

Niclas Olofsson avslöjar sig själv som en läsare av skvallertidningar. Det var nämligen i en sådan som Niclas i höstas såg att den ena kändisen efter den andra hade ett neonfärgat armband på sig. Han försökte få reda på vad det var som var så inne men han hittade inga ledtrådar.

När han var på Ispo i München i vintras spanade han efter neonfärgade armband och plötsligt stod han framför Breos monter och det visade sig att armandet var en klocka.

-; Vi gick direkt in i montern och sa att vi ville börja älja deras produkter i Sverige, berättar Niclas som är ansvarig för Fatpipe innebandyprodukter i Sverige. Det visade sig att Sportnor i Norge hade rättigheterna i Sverige och då åkte vi istället dit och presenterade oss och nu jobbar vi som agenter och har hand om försäljningen medan allt annat rattas av Sportnor, en lösning som passar oss perfekt.

Breo startades av ett par designstudenter som ville göra något annorlunda. Resultatet blev märket Breo med klockmodellen Roam – en smal digitalklocka med elastiskt gummiarmband i alla tänkbara färger. Klockan vann direkt designtävlingen Good Design Award och förra året såldes drygt 1,5 miljoner exemplar av klockan. Att säga att Breo fått en bra start är att uttrycka sig milt och många drar paralleller till Crocs både vad det gäller framgång och design.

– Vi lanserade Breo under SM-finalerna i innebandy på Globen i våras och sålde 60 klockor på två timmar, berättar Magnus som är säljare på Fatpipe. Nu har vi fått hem den första sändningen av 3 500 klockor och skickat ut dem till Intersportbutiker i Stockholm och Göteborg. Nu har ryktet också börjat sprida sig och det ringer butiker varje dag och vill lägga beställningar.

– Vi vet inte riktigt var det här ska sluta, säger Niclas. Vi har ett mål att ha runt 100 butiker som säljer Breo till sommaren och vi siktar på att nå 50 000 sålda klockor på ett år. Det kan dock bli betydligt mer och vi kommer inte att försöka bromsa försäljningen för att få den att hålla i sig längre. Vi är medvetna om att det här är en trendprodukt som kan vara borta om ett år, men då finns det många andra Breoprodukter som kan ta vid.

De andra produkterna är andra klockmodeller, flip flops och framförallt hörlurar. Allt är snyggt designat i starka färger och kommer i exklusiva förpackningar som ger produkten ett mervärde.

-; För oss passar Breo perfekt som komplement till Fatpipe, säger Niclas. Vi har 400 konton som säljer Fatpipe, men innebandy är väldigt mycket en säsongsprodukt och nu kan vi få en tätare dialog med våra återförsäljare. Nu när vi har fått till ett samarbete med norska Sportnor kanske vi kan utveckla det till deras övriga produkter och på så sätt bli en ännu störrer leverantör för sportbranschen.

Fatpipe omsätter idag cirka nio miljoner kronor på två anställda.

Är Breo sommarens storsäljare? Är Breo sommarens storsäljare? Är Breo sommarens storsäljare?

Är Breo sommarens storsäljare?