Några kvartalsrapporter

Adidas Adidas-gruppen minskade sin valutaneutrala försäljning under årets tredje kvartal med 7 procent jämfört med samma period förra året. Uppdelat i varumärken minskade försäljningen med 6 procent för Adidas, 12 procent för Reebok samt 12 procent för Taylormade-Adidas Golf. Under perioden uppgick den sammanlagda försäljningen till 30,6 miljarder kronor. Även bruttovinsten minskade under årets tredje…

Adidas

Adidas-gruppen minskade sin valutaneutrala försäljning under årets tredje kvartal med 7 procent jämfört med samma period förra året. Uppdelat i varumärken minskade försäljningen med 6 procent för Adidas, 12 procent för Reebok samt 12 procent för Taylormade-Adidas Golf. Under perioden uppgick den sammanlagda försäljningen till 30,6 miljarder kronor.

Även bruttovinsten minskade under årets tredje kvartal. Jämfört med samma period förra året sjönk bruttovinsten med 14 procent till 13,8 miljarder kronor.

Puma

Puma minskade sin valutaneutrala försäljning under årets tredje kvartal med 6,3 procent jämfört med samma period förra året. Mätt i kronor uppgick försäljningen till 7,1 miljarder kronor. Skoförsäljningen gick ned med 13 procent, konfektion gick ned med 5,2 procent medan tillbehör ökade med 38,5 procent. I regionen Europa-Mellanöstern-Afrika sjönk den totala försäljningen med 3,1 procent på valutaneutral grund. Bolagets vinst före skatt för det tredje kvartalet stannade drygt 1 miljard kronor, att jämföra med 1,3 miljarder kronor samma period förra året.

Asics

Japanska skojätten Asics rapporterar en försäljningsminskning på 10,8 procent för det brutna räkenskapsårets andra kvartal jämfört med samma period förra året. I kronor uppgick den globala försäljningen till 8,7 miljarder, att jämföra med 9,8 miljarder kronor samma period året före.

Head

Heads försäljning uppgick under årets tredje kvartal till drygt 970 miljoner kronor vilket var en minskning med 1 procent jämfört med tredje kvartalet föregående år. Vinsten efter skatt, inklusive reavinst vid utbyte av äldre sedlar, ökade däremot under tredje kvartalet och uppgick till drygt 435 miljoner kronor. Av Heads tre segment (vintersport, racketsporter och dykning) gick försäljning bäst för Racketsporter där försäljningen ökade med 9,3 procent, jämfört med tredje kvartalet i fjol, till drygt 350 miljoner kronor. Vintersport minskade försäljningen med 7,3 procent till drygt 500 miljoner kronor medan dykning minskade försäljningen med 1,3 procent till drygt 100 miljoner kronor.

Några kvartalsrapporter Några kvartalsrapporter