Peak Performance byter logo och image

Peak Performance byter logo och image

Publicerad

Det svenska konfektionsföretaget Peak Performance byter utseende på logo och företagsnamn. Den gamla indianen får vila i frid och istället är det ett P format efter spetsiga bergstoppar som är den nya logon.

Företagsnamnet får ett nytt typsnitt och skrivs ihop till ett ord för att det inte längre ska förkortas till bara Peak. För den nya formen står designbyrån Stockholm Design Lab.

- Det här är ingen revolution, snarare en ny frisyr, säger Jerker Nyman som är ny försäljningschef i Sverige för Peak Performance. Den stora fördelen med den nya logotypen är att den pasar på fler produkter och därför blir märket tydligare när vi kan använda oss av samma logo på alla produkter.

Den nya logon lanseras under våren i Peak Performance annonser och andra marknadsföringsaktiviteter. Till hösten finns den på alla produkter.

Bild 330736Ny logo är inte den enda förändringen hos Peak Performance. Tidningen Peak Performance Magazine läggs ned och istället startar de tidningen Peak Performance Journal som ska komma ut två gånger om året. Förutom namnbyte kommer innehållet att handla mer om mode, kvinnor och ett liv i premiumsegmentet. Sportbiten och det svenska ska tonas ned och istället ska Peak Performance bli ett internationellt varumärke med hög modegrad.

- I Sverige kommer Peak Performance fortsatt att ha en sportig profil med skidåkning i både rötter och hjärta, säger Jerker. Internationellt vill vi dock förändra imagen och bli mer av ett modemärke i premiumsegmentet. Det är i casualsegmentet som den stora potentialen finns för märket.

En tredje nyhet är att Peak Performance startar en webbradiokanal som spelar musik dygnet runt på företagets hemsida. Den musiken kommer också att spelas i samtliga Peak Performance General Stores runt om i världen för att skapa en enhetlig stil.

Förutom satsningen på casualsegmentet kommer även golf och träning att få ökade resurser. Golf är sedan ett par år ett året runt segment och ett väldigt viktigt redskap för att bygga Peak Performances varumärke i Europa. Träning har funnits med som segment lång tid, men nu ska det bli en riktigt satsning på plagg för löpning och träning på gym. Resultatet kommer att synas från våren 2010.

Skidkollektionen delas upp i fyra delar: Heli, Supreme, Ski och Black Light. Heli är tekniska skalplagg i lite baggy passform. Supreme är mer glamour och tänkt främst för Mellaneuropa. Ski är den traditionella och största kollektionen.

- Ski är vår bas och den kollektionen där vi kan leka lite mer med färger och mönster, säger Jerker. Här ligger volymen och här jobbar vi också med carry overs som finns med över flera säsonger.

Till sist finns Black Light som är en teknisk outdoorkollektion med ganska tajt passform.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Black Diamonds stavar tog storslam i Råd & Rön-test

1 kommentar

Sven Blomqvist: hej var kan få sercise på Black diamond stavar MVH Sven 070 813 96 66

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842