Utbildning ger hållbar verksamhet

Hållbarhet i verksamheten, det är syftet med nyinstiftade The Sustainable Fashion Academy (SFA). I oktober tog första kullen examen.

Tre av deltagarna var Peter Askulv och Håkan Nyström från Klättermusen och designkonsulten Sara Björkebaum – alla tre med många år i sportbranschen bakom sig.

– Vi har jobbat med miljöfrågor på Klättermusen i flera år. Men vi behöver väldigt mycket kunskap för att komma upp på en nivå där vi känner att nu vet vi vad det här handlar om. Därför ville vi gå den här kursen, säger Peter Askulv, ägare och designer på Klättermusen.

– Det känns också bra att kunna förkovra sig i ett tidigt skede. Miljöproblematiken känns hyfsat färsk och att få vara pionjär på en sådan här utbildning känns jättebra, säger Sara Björkebaum.

Initiativtagare till SFA är bland andra Textilhögskolan i Borås, Green Cargo och Naturskyddsföreningen. Två inriktningar finns att välja på: Hållbar design eller Inköp och detaljhandel. Trion från sportbranschen deltog i Hållbar design. Under sju undervisningstillfällen och två möten för individuell konsultation fick de bland annat en övergripande orientering om hållbar design och hur hållbar design kan appliceras på den egna verksamheten.

– Vi har jobbat igenom hela livscykeln för en produkt och lärt oss var det är viktigt att lägga krutet under de olika faserna och vilka alternativ som finns, berättar Sara.

Att de två utbildningarna som SFA erbjuder riktar sig mot designers och inköpare är ingen tillfällighet.

– Åttio procent av en produkts miljöpåverkan bestäms i designstadiet. Så de beslut vi tar i början av livscykeln är oerhört viktiga, säger Håkan.

Klättermusen har under flera år jobbat aktivt för att minska sin miljöpåverkan. Kursen har gett Peter och Håkan verktyg att gå ännu längre i strävan mot en hållbar verksamhet. I somras meddelade företaget att kunder framöver kommer att få pant för gamla Klättermusenplagg. Kunden lämnar igen plaggen och Åreföretaget organiserar återvinningen.

– Det andra projektet är ett eko-index. På varje plagg sätter vi en etikett där vi listar de viktigaste miljöfaktorerna och hur väl plagget når upp till dem i procent. De här hjälper även oss internt eftersom vi kan se företagets utveckling. Målet är givetvis hundra procent, säger Peter.

Med miljön högt upp på den allmänna dagordningen är miljövänliga produkter viktiga säljargument för butikerna. De kan också vara konkurrensmedel för leverantörerna. Håkan menar dock att människans påverkan på miljön har gått så långt att framsteg på miljösidan inte borde hemlighållas.

– Vi har en gemensam uppgift och det är att rädda skog, fjäll och människor, då kan vi inte hemlighålla en miljöinnovation. Tvärtom borde vi Haglöfs, Fjällräven, Lundhags, The North Face och Patagonia sätt oss ned och dela med oss till varandra.

Av: Magnus Reithner

Utbildning ger hållbar verksamhet Utbildning ger hållbar verksamhet