Haglöfs satsar på sulor

Haglöfs satsar på sulor

Publicerad

Haglöfs har inlett ett unikt samarbete med sultillverkaren Sole. Från och med våren 2009 kommer alla modeller av Haglöfs skor att förses med formbara sulor från Sole.

- Vi ville ta fram något som verkligen gav skorna ett mervärde, säger Richard Jägrud som är skoansvarig på Haglöfs. Det kunde gärna vara något annorlunda men fick absolut inte vara en gimmick. Vi ville hitta en funktion som ingen annan kunde erbjuda.

Ganska snart var tankarna inne på att erbjuda en fotbädd av en kvalitet som inte finns som standard i outdoorskor. De funderade på att ta fram en sula men valde istället att kontakta Sole som hade en lösning där sulorna formas på plats i skon. Sole har dessutom genom forskning bevisat att deras sulor fungerar och genom denna expertis ökar värdet på Haglöfs skor på samma sätt som när de använder Goretex och Vibram.

- Genom att använda en produkt som finns till försäljning ute i handeln ger vi dessutom butikerna ett starkt säljargument eftersom lösa sulor kostar runt 450 kronor, säger Richard.

Kanadensiska Sole började tillverka fotbäddar 2001 och har passerat stadiet med barnsjukdomar. Enligt Soles forskning ger deras sulor ökat stöd, bättre position för fötter och knän, avlastning för fötterna och bättre balans. Sulan som ligger i Haglöfs skor har anpassats efter Haglöfs läst och försetts med fler ventilationshål. Den är också antibakteriellt behandlad med Polgiene som är ett silversalt som tar död på bakterierna utan att i slutändan påverka miljön.

- Fotbädden är otroligt viktig för skon, säger Richard. Många skobutiker säljer formbara sulor som ett tillbehör men vi går ett steg längre och bakar in dem i alla våra skor direkt vid köpet. Det gör att personalen bara behöver göra en säljinsats och att medelpriset på skoförsäljningen kan höjas.

Haglöfs plockar sulorna direkt från fabriken och har på så sätt lyckats hålla ned prishöjningen till 100 kronor ut till kund. Då får de alltså en sula värd 450 kronor. Förutom långtidsverkande effekter för kunden finns också en momentan effekt. Förstakänslan då kunden stoppar ned foten i en sko med en bra fotbädd är direkt kontakt och omedelbar komfort. En del, främst de med lågt fotvalv, kan vilja forma sina sulor snabbt genom att värma dem i 90° i 2 minuter i en vanlig ugn. För övriga räcker det med att använda skorna så formar sig sulan efter foten på några dagar.

Lanseringen av sulorna kommer att ske på Outdoor Messe i Tyskland 17 juli och till det har Haglöfs tryckt upp en tidning som förklarar sulorna och konceptet. Samtidigt sprids sulor till media och nyckelutövare för test för att få igång snacket. När skorna levereras med sulorna våren 2009 kommer kartongerna vara märkta med text som informerar om sulorna. Då ska också alla butiker som säljer skorna ha genomgått en utbildning och lärt sig alla säljargument.

Avtalet med Sole innebär att Haglöfs blir exklusiv europeisk outdoorleverantör av skor med Solesulor. Haglöfs säljer idag runt 60.000 par skor och målet är att den siffran ska stiga till 85.000 par under 2009. Sedan Haglöfs lanserade skor år 2004 har tillväxten i snitt varit 47 procent.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842