Kinesisk touch på de svenska OS-kläderna

Den svenska OS-kollektion för de stundande spelen i Peking går i blått och gult med en touch av Kina. Kläderna är tillverkade av Li-Ning - det största kinesiska sportmärket - och för designen står norrmannen Steffen Aas.

– Grundtanken när vi började med kläderna var att de skulle vara av hög teknisk kvalitet, säger Steffen Aas i ett pressmeddelande. Vi har tänkt mycket på de aktiva när vi valt material. Kläderna måste fungera i alla väder, Färgerna spelar naturligtvis en stor roll. De flesta plaggen har genomgående en blå-gul stripe som visar det svenska men det finns också lite kinesiska inslag. Jag hoppas att det ser väldigt svenskt ut.

För Steffen har utmaningen varit att sätta ihop en kollektion med plagg som passar alla olika deltagare – både aktiva och ledare. Spännvidden är väldigt stor i både ålder, smak och kroppsbyggnad. Steffen har dock fokuserat på de aktiva eftersom det är de som kommer att synas mest i tv.

– Det är väldigt bra kläder, säger kanotisten Markus Oscarsson som gör sitt fjärde OS och som har en guldmedalj att försvara. De är behagliga, luftiga och snygga. Mest gillar jag overallen. Den som jag ska ha på mig på prispallen

I kollektionen ingår träningsplagg, plagg för fritiden och plagg för representation. Klicka på länken härintill för att se ett bildspel med alla plaggen. Tävlingsdräkterna kommer från respektive specialidrottsförbunds sponsorer.

Det är alltså kinesiska Li-Ning som står bakom de svenska OS-kläderna. Li-Ning är Kinas största sportmärke med över 4.000 egna butiker i Kina. Samarbetet med Svenska Olympiska Kommittén (SOK) är ett steg i varumärkets planerade exportsatsning.

– Samarbetet med SOK har stor betydelse för Li-Ning som varumärke. Det innebär inte bara en utvidgning av samarbetet och vänskapen mellan våra två nationer utan också ett erkännande och förtroende för Li-Ning som ett internationellt varumärke inom den globala sportindustrin, säger Guo Jianxin, Vd för Li-Ning.

– Avtalet visar att svensk idrott ökat i värde och att det finns ett intresse för att samarbeta med oss som en port till den europeiska marknaden, säger SOK:s ordförande Stefan Lindeberg. Jag hoppas och tror att alla våra aktiva och ledare kommer att trivas i den stora OS-utrustningen de får.

Kinesisk touch på de svenska OS-kläderna Kinesisk touch på de svenska OS-kläderna