Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

Publicerad

Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

I nummer 10 av Sportfack, som kommer ut 26 oktober, har vi ännu mer artiklar om inomhusträning. 

Forskning har visat att pandemin har haft stor inverkan på den fysiska aktiviteten. Upp till en tredjedel av de som vanligtvis tränar i lag, på gym eller med rehab, har minskat sin träningsnivå markant. Detta enligt en forskningsstudie från Mälardalens högskola. Maria Elvén, universitetslektor i fysioterapi, är en av flera forskare bakom studien. 

– Det vi vet är att fysisk aktivitet har stor betydelse för vår fysiska hälsa. Det här innebär att man kan gå miste om de positiva effekter man får av träning, säger hon.  

Orsaken till minskningarna kan vara flera, berättar Maria Elvén. Undersökningen genomfördes i december 2020, då Sverige var mitt uppe i en våg av smittspridning. I samband med det var det allt fler träningsgrupper och gym som stängde ner sina verksamheter, vilket är en stor anledning till att organiserad träning minskade. 

– Den svenska befolkningen uppger att deras förmåga att genomföra fysisk aktivitet är ganska påverkad, vilket kan ha att göra med alltifrån lokaler till rädsla för att vistas tillsammans med andra av oro för att bli smittad. Det kan också handla om nedsatt fysisk förmåga efter att ha varit sjuk i covid-19, säger Maria Elvén. 

Den stora träningsvinnaren under pandemin är dock hemmatränaren. För 11 procent av de svarande så har träning på egen hand ökat mycket eller väldigt mycket under pandemin. På den lågintensiva träningssidan så finns det en oförminskad trend att promenera. Men det finns inget som tyder på att vi egentligen har bytt livsstil. 

– Vi kan se att våra träningsvanor har haft stor betydelse under pandemin. De som haft en låg aktivitet innan pandemin har haft en lägre aktivitet även under pandemin. De som har ökat sin fysiska aktivitet var fysiskt aktiva även innan. 

Kvinnor är hårdare drabbade än män, framförallt medelålders och äldre kvinnor. De rör sig mindre än innan pandemin. Samtidigt är kvinnorna överrepresenterade i den grupp som anger att de mått sämre under pandemin. I den grupp som mår bättre, 22 procent av de svarande, är män överrepresenterade. Varför kvinnor har tappat mer träningstid än män är svårt att svara exakt på, men Maria Elvén anger flera möjliga orsaker. Bland annat finns det möjlighet att det handlar om klassiska könsroller, där kvinnan har tvingats att ta ett ännu större ansvar för att få ihop vardagspusslet under pandemin. 

– Tidigare forskning har också visat på att kvinnor har ett stort behov av den sociala delen av i träning, det kan också vara ett svar på frågan när den organiserade träningen har minskat. Men det viktigaste är att 75 procent svarade att de mår lika bra eller bättre än vad de gjorde innan pandemin. Det är en ganska hög siffra, de flesta har i alla fall inte mått sämre under pandemin. 

Drygt 1 000 svenskar i åldern 18–79 år deltog i studien, genom att svara på en enkät som distribuerades av Novus. I allmänhet visar den att vi i genomsnitt har tappat 100 minuter i veckan av måttligt ansträngande aktivitet. För mycket ansträngande aktiviteter, som löpning, ligger medeltappet på 30 minuter i veckan. Innan pandemin uppgav 3 av 10 att de inte ägnade sig åt någon fysisk aktivitet alls. Under pandemin hade den siffran ökat till 4 av 10. På andra sidan av skalan svarade totalt 31 procent att de ökat sin fysiska aktivitet under pandemin. 

– Det är de i mellanåldrarna, 30–64 år, som har ökat mest i träningsmängd. Det är de yngsta och de äldsta som har tappat mest i träning, och här är det viktigt att ha fokus på de som minskat. Men det finns alltså resultat i båda riktningarna, säger Maria Elvén. 

Hur svenskarnas träningsvanor kommer att utvecklas efter pandemin är för tidigt att svara på. Maria Elvén berättar att det finns lösa planer på att genomföra en uppföljande studie, men när den kommer att genomföras är inte ännu inte bestämt. 

– Kommer våra nya träningsbeteenden att kvarstå? Eller gå tillbaka till som det var innan pandemin? Eller, kanske det mest positiva, blir det möjlighet till att återta och kanske öka vår fysiska aktivitet? Det kommer bli mycket viktigt att följa upp det här över tid.

Text: Elinor Karlin

On
Off

0 kommentarer

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nike gör sko med Gore Tex-material – fortsätter satsa på traillöpning

1 kommentar

Björn: Detta är väll Nike pegasus 3 med gtx? Nyhetsvärdet?

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206