Månadens event: Women in sport + adventure

Månadens event: Women in sport + adventure

Publicerad

Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

Den 7-8 september i år anordnade ni för första gången festivalen Women in sport + adventure. Berätta, vad är det för festival?
– WS+A erbjuder en nationell mötesplats för alla som är intresserad eller engagerad inom kvinnligt idrottande och äventyrsport. På WS+A träffas vi som vill forma en ny svensk idrottskultur. Festivalen erbjuder föreläsningar, paneldiskussioner och workshops. Det är en viktig mötesplats för människor som är motiverande och framåtblickande samt vill bidra till förändring inom sport, näringsliv och samhälle. Vi har ett starkt fokus på kreativitet och samarbete och festival är ett utmärkt tillfälle att utbyta erfarenheter och vidga vyerna. 

Vilka riktar sig festivalen till?
– Alla som är intresserad av idrott, äventyrssport och jämställdhet. Det kan vara människor inom akademin, näringsliv, kommun, politik, förening, förbund. Ja, alla som tycker att de kan vara med och bidra till ett mer inkluderande samhälle. Tanken är att samla så många människor som möjligt från olika sektorer för att få en dynamisk och kreativ miljö för att komma fram till nya innovativa idéer. 

Varför ansåg ni att det fanns ett behov till en sådan mötesplats?
– Genom arbetet inom stiftelsen Girls in Sport har vi insett att en mötesplats som detta bör finnas. Vi har genom specifika idrottsgrenar jobbat aktivt för att skapa mötesplatser där människor som brinner för innovation ska mötas, samverka och skapa nya kontakter för att kunna fortsätta utvecklas. Vi insåg i ett tidigt skede att ett forum där människor med gemensamma värderingar behövde träffas för att kunna gå från ord till handling.

Vad är era intryck och slutsatser efter festivalen, uppnådde ni det ni sett framför er?
–Det var en otroligt inspirerande dag med engagerade människor som bidrog till en positiv atmosfär där alla ville vara med och bidra. Vi är överväldigade av den positiva feedback vi fick från människor som deltog och många var enade om att detta är början på något nytt och större.
–Det var fantastiskt och se människor från olika delar av samhället, människor från näringslivet, kommun och sportvärlden men där alla var rörande överens om att denna gemensamma mötesplats måste fortsätta växa. Vi har skapat en mötesplats där människor ges möjligheten att nätverka, få nya intryck och ett vidare perspektiv om hur framtidens idrott och äventyrssport ska se ut.

Vilka blev era starkaste intryck ni bär med er från dagarna?
– Att det är så många i Umeå och runt om i landet som jobbar med dessa frågor på olika sätt, delar samma värderingar och vill bidra till förändring. Det var otroligt inspirerande att uppleva.

Vilka planer har ni för att utveckla festivalen vidare?
– Vi har redan påbörjat arbetet med att utveckla konceptet och genom synpunkter från deltagare känner vi att det kommer bli bättre och större nästa år. Vi vill att alla som har deltagit under WS+A i år ska känna att de har haft en roll i att skapa denna mötesplats. Vår vision är att utveckla festivalen till ett tre - fyra dagars event med ett program som är anpassad till olika målgrupper såsom sportbranschen, näringsliv eller kvinnor inom idrott och äventyrssport. I år kom människor från olika delar av Sverige och Europa och vi hoppas att till nästa år så är det ännu fler från Europa som väljer att delta.

Utöver Women in sport + adventure driver ni stiftelsen Girls in sport, berätta vad är ert uppdrag?
– Girls in Sport arbetar för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport och genom ett aktivt arbete påskyndar vi utvecklingen av en ny svensk idrottskultur. En kultur som är helt öppen för, och skapad av, tjejer och kvinnor. Vi fokuserar på aktiviteter, lösningar och nya infallsvinklar, vilket framgår av vårt arbete med specifika idrotter för att öka tjejers och kvinnors deltagande. Genom att vi skapar gemensamma mötesplatser för dem som delar vår vision bidrar vi till att förändring av idrottskulturen går snabbare fram.
–Vi vill fungera som en samarbetspartner och inspiratör som med entusiasm och aktivt stöd vill bidra till projekt- och metodutveckling inom skilda idrotter och organisationer. Vi tillför kunskap och praktiska erfarenheter med passion för positiva lösningar på ett sätt som är användbart och relevant för de vi samarbetar med. Vi fokuserar på handlingskraft men söker också de större perspektiven och möjligheterna att engagera andra i diskussioner kring kön, idrott och samhälle. a

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, i går, 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, i dag, 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

  • Månadens Diva: Nanna Andersen

    Månadens Diva: Nanna Andersen

    Nanna Andersson hade länge drömt om att få jobba på Peak Performance. Nu är hon där och jobbar som Project Manager Business Developer.

    Artiklar Redaktionen, 2015-01-04 14:41

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lång Black Friday för Intersport

8 kommentarer

Urban: Tramsig bortförklaring, men är inte förvånad då företaget tar till alla knep för att hänga med XXL och Stadium. Blir dock inget svart bokslut i herr Wiberghs bok, lär vara illrött för 2017. Interport...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842