Månadens Diva: Sara Wänseth

Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

Hur skulle du gå till väga om ditt jobb var att marknadsföra fördelarna med att ha kvinnor i ledande positioner i outdoor- och sportbranschen?
– Jag tror att vi tjejer måste våga lita på att vi har en väldig massa potential. Vi måste själva våga visa vad vi går för, tro på vad vi kan och framhäva både åsikter och kompetens. Jag har inte själv upplevt några svårigheter i att kliva in i en mansdominerad outdoorbransch, utan har mötts av både respekt och av öppna armar. Min erfarenhet är att ett kvinnligt och annorlunda perspektiv i en delvis konservativ bransch kan ge spännande resultat. En ny vinkel kan leda till intressanta förändringar. Dessutom tror jag att vi tjejer ofta sätter människorna och det mänskliga i fokus. Och det är ju faktiskt människor och relationer det handlar om. Så, jag skulle börja att jobba inifrån. Att stötta tjejer som vill framåt, att hjälpa dem att höja blicken och tro på sin kompetens och sina idéer.

Vad skulle din tagline vara?
– Höj blicken och spring framåt, typ.

Vem skulle du presentera den kampanjen till för att få bäst resultat?
– Jag är tveksam till en kampanj för att föra fram kvinnor som en homogen grupp. Tror mer på att stärka och stötta de tjejer som vill ta ett steg i sin karriär. Men visst borde man uppmärksamma branschen på hur få kvinnor det faktiskt är i ledande positioner, det skulle kunna ge en och annan tankeställare. 

Vad i din karriär gör dig mest stolt?
– Jag måste säga att det är den lyckade och roliga resan med varumärket Woolpower. Vi hade en fantastisk produkt i svensktillverkade underställ och sockor i merinoull men med ett varumärke, Ullfrotté, som behövde en rejäl uppryckning. Vi behöll kärnan men förnyade varumärket och lyckades jobba konsekvent, trovärdigt och smart i alla kanaler. Jag hade en väldigt modig chef som lät mig köra på. Vi blev både Årets Marknadsförare och Årets Exportföretag och hade dessutom väldigt kul.

Vad har du ännu inte åstadkommit men siktar på?
– Det finns mycket kvar att göra, jag har en jäkla energi och mycket vilja. Men först ska jag lägga min energi på mig själv, helst då utomhus. Jag ska nyttja alla de outdoorprylar som ligger och väntar på mig i garaget… Nästa utmaning blir att jobba med marknadsföring, kommunikation och utveckling från mitt eget företag, gärna inom den här branschen. Vi får se vad det blir.

Vad går du loss på, och har du någon annorlunda hobby?
– Jag gillar ju mest av allt att vara ute och kan må galet dåligt av att fastna inomhus när vädret inspirerar utanför fönstret. Jag njuter av att vara ensam på fjället, att fiska, att upptäcka nya ställen i naturen och träna ute. Jag tycker också om att måla, teckna och fotografera. 

Annorlunda hobby? 
– Vet inte om jag ska kalla det hobby, men jag får en kick av att utrota maskrosor på gräsmattan!