Månadens Diva: Sara Georgsson

Månadens Diva: Sara Georgsson

Publicerad

Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

Sedan ett år tillbaka arbetar jag som sortiments­- och varumärkeschef på Silva. Utmaningen lockade då Silva har en historia och spännande år framför sig. Det och att som kvinna ta plats i ledningsgruppen var viktigt. Det förvånar mig att fler företag inte har insett fördelarna med en bredare variation av erfarenheter i ledningsgrupper­ och styrelser. Konsumentbasen och de kunder­ företaget riktar sig till, bör åter­speglas genom kompetenser, ursprung, ålder och kön. 

Som novis i sportbranschen sökte jag efter ett nätverk av kompetenta människor från min nya bransch att utbyta erfarenheter med. Divas har det jag söker i form av smarta kvinnor med erfarenheter från ledande positioner inom branschen. Att som ny i en bransch och på en ledande roll ha ett nätverk jag kan vända mig till för att diskutera utmaningar i stort och smått ser jag som en viktig tillgång. Därför vill jag nu vara med och se till att fler kvinnor får upp ­ögonen för Divas och de fördelar nätverket ger. 

Om tio år hoppas jag dock att nätverk enbart­ för kvinnor inte behövs, utan att män och kvinnor möts av samma utmaningar och förutsättningar oavsett kön. Där de lärdomar man delar är relaterade till sin yrkesroll och de företag man verkat inom. Det är min tro att alla diskussioner leder till bättre beslut om man har en bredare variation i gruppen som diskuterar.

Privat har jag alltid föredragit middagar med en mix av människor, det är då sam­talen och diskussionerna blir som intressantast. Det är när människor med olika åsikter, bakgrunder och värderingar möts som det blir spännande. 

Tar man politik­ som ett exempel väljer­ många att ventilera­ sina åsikter och tankar­ med de vänner som tycker lika, istället för att våga krydda samtalen med en helt ny infallsvinkel. Det är i diskussioner med de som har motsatta åsikter jag lär mig mest. Både om mig själv och hur jag faktiskt står i frågorna,­ men också varför vänner tänker och resonerar som de gör. Jag lär mig att se på frågan från en annan synvinkel.­

Det är när någon uttrycker en motsatt­ åsikt som de egna argumenten slipas och vi samtidigt lär oss mer om motpartens. Min inställning är att aldrig ha en diskussion med någon som inte har förmågan att ibland ändra åsikt. 

Kloka argument bör kunna få oss att våga ändra och omvärdera vår syn på saken. Ingen är allvetande och det finns inga frågor där vi från början har hela bilden­ klar, sedd från alla vinklar.

Att föra med detta tänk till företags­världen känns naturligt, då diskussioner­ med bredare angreppssätt, ofta leder till ett bättre slutresultat. Olika ingångar till ett problem leder ofta fram till kreativare lösningar. Jag önskar att fler människor var mindre rädda för diskussioner och oliktänkande. Se fördelarna i våra olik­heter istället för att känna obehag i att tycka olika. 

Senast kommer jag från ICA där jag var med och startade upp Cura apotekets egna varumärken. Till skillnad från sportbranschen domineras apoteksbranschen av kvin­­­nor, men det positiva är att mixen i ursprung tydligare återspeglar kundgruppen. 

Innan jag började på ICA bodde jag i Malmö under åtta år och arbetade som projekt­ledare och produktchef på BRIO. Därifrån har jag med mig vinster i form av nya perspektiv och tankar som jag fick av att arbeta tillsammans med människor från andra länder och kulturer. Om ett svenskt företag ska lyckas på den internationella marknaden,­ bör det knyta till sig kompetens med erfarenhet från de marknader de vill verka.

Slutligen min syn på kvo­tering­ då frågan­ ofta kommer upp i samtal när man pratar­ om ledande positioner. Min framtidsvision­ tydlig – vi ska inte behöva kvotera in människor. Vad du har för ålder, kön eller ursprung ska sakna relevans och fokus ska ligga på att anställa rätt kompetens för tjänsten i fråga. Det borde vara självklart redan nu, men verkligheten är tyvärr för långt ifrån visionen. Nu ser jag framemot att vara med i DIVAS styrgrupp och tillsammans med Vanessa och Donna driva nätverket framåt.

On
Off

0 kommentarer

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, i dag, 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

  • Månadens Diva: Nanna Andersen

    Månadens Diva: Nanna Andersen

    Nanna Andersson hade länge drömt om att få jobba på Peak Performance. Nu är hon där och jobbar som Project Manager Business Developer.

    Artiklar Redaktionen, 2015-01-04 14:41

  • I Fokus: Smith Chromapop

    I Fokus: Smith Chromapop

    Ibland dyker det upp produkter som sätter en helt ny standard. Som med sin idé, konstruktion eller design gör att allt annat känns mediokert. Mycket talar för att Smith nya linsteknik Chroma Pop är en sådan revolution.

    Artiklar Martin Willners, 2014-08-14 10:53

  • Hemma hos en sneakerssamlare

    Hemma hos en sneakerssamlare

    David Davidsson har tillräckligt med sneakers för att sko en by i Västerbotten. Men han har inga planer på att sluta samla. Det finns allt för många skor som han inte har. Ännu.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-08-05 14:42

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Ledare: Tack och hej då

4 kommentarer

Anders Nilson: Snyggt och lycka till Martin

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017