Månadens Diva: Eva Strand

Månadens Diva: Eva Strand

Publicerad

Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

Hur ser du på kvotering av kvinnor­ till bolagsstyrelser?  
– Mitt korta svar är: Jag är för kvotering av kvinnor till bolagsstyrelser av den enkla anledningen att jag är övertygad om att det finns en massa kvinnlig kompetens som företagsstyrelser väljer bort idag och det är diskriminering. I den bästa av världar så skulle utvecklingen ändras av sig själv men det går för långsamt i Sverige Jag är medveten om argument såsom att privata bolag ska själva styra utan inblandning av staten, men om bolagen hade argumenterat likadant i andra frågor skulle t ex. inte bankväsendet i Sverige ha tagit emot hjälp från staten under bankkrisen på 90-talet … Det är tråkigt att bolagsstyrelse inte ser värdet av mångfald för att förbättra bolagens resultat.
– Argumentet från kvinnor att man inte vill bli "misstänkt" för att ha blivit­ inkvoterad förstår jag inte heller. Det ska ju inte kvoteras in kvinnor utan rätta kun­­­skaper och erfarenheter, däremot ska det vara ett krav att också välja in kompetenta kvinnor. Det finns tillräckligt många kvinnor som suttit länge på ledande positioner för att kunna axla ett styrelse­ansvar. Det är uppenbarligen inget problem att ta in nya oerfarna män i styrelser eftersom det sker kontinuerligt. Alla män som sitter i styrelserna idag måste ju en gång varit utan styrelseerfarenhet,­ och de fick chansen, så hur galet kan det bli om våra valberedningar runt om i Sverige­ lade ned lite extra tid på att hitta kvinnor som kandidater? Jag har i mitt eget nätverk kvinnor som gått styrelse­utbildningar, kvinnor som är vd:ar och ägare, så om någon saknar namn att ringa så hjälper jag gärna till och för­medlar ­kontakten.

Hur får vi fler kvinnor att söka sig till högre tjänster inom sportbranschen? 
– Min personliga erfarenhet är att arbetsplatser där det är en jämn fördelning mellan män och kvinnor, på alla nivåer, är attraktiva arbetsgivare som ­attraherar de bästa talangerna. Alla har lika stor chans och att det hänger på dig själv och dina ambitioner hur långt du kommer.
– För mig handlar det om överlevnad för sport och outdoorindustrin. Vill vi öka omsättningen inom alla kundgrupper så bör vi rimligen ha personer som kan och vet hur olika kundgrupper tänker­ och fungerar. Det torde ligga i bolagens eget intresse att göra klimatet attraktivt för fler kvinnor på höga positioner för att maximera tillväxt och säljpotential. Svenska bolag behöver även få in mer internationell kompetens om vi ska kunna konkurrera på en global marknad. 

Vilka är dina tankar om hur man kan motivera beslutsfattarna inom­ företagen att aktivt söka kvinnor till ledande positioner?
– Det borde vid det här laget vara allmänt känt att kvinnor presterar bättre än män vid våra universitet och hög­skolor, och att jämställda bolag är mer lönsamma. Det finns flera studier som visar på det sambandet vad gäller ROE, Return on Sales och ROI. Det borde räcka som belöning om man drivs av en verklig "passion for business".

Hur arbetar du aktivt med att ­förbättra jämställdheten som tillfällig­ vd på Haglöfs och medlem av Asics General Executive ­Meeting?
– På Haglöfs kan jag mer direkt påverka rekryteringar inom mina egna ansvarsområden, jag vill dock understryka att jag alltid går på kompetens först men jag tittar också alltid på könsfördelningen åt båda håll eftersom jag tror att jämlika bolag är lönsammare. Jag uppmuntrar alla att alltid ha både manliga och kvinnliga kandidater till alla rekry­teringar. När jag själv blev kontaktad angående tjänsten som CFO på Haglöfs så frågade jag faktiskt headhuntern vad det var för fel på Haglöfs eftersom det inte fanns några kvinnor i ledningsgruppen. Det var första gången sedan jag började min karriär i början av 90-talet som jag stötte på det.  
Vad gäller Asics så hoppas jag att den största effekten är att det blev väldigt tydligt hur skev fördelningen är på högre nivåer när det plötsligt var en kvinna med i gruppen som består av ett 20-tal män. Jag tror att det blev tydligare när jag kom med, än när det bara var män. Jag vill bara förtydliga att jag blivit väldigt väl mottagen men att jag väldigt gärna ser fler kvinnliga kollegor på de mötena i fram­tiden eftersom jag är övertygad om att det skulle vara positivt för Asics utveckling. 

Vad är du mest stolt över i din karriär och vilket är ditt nästa mål?
– Personligen är jag stoltast över att jag har blivit CFO, vilket är ett mål som jag satte upp för mig själv ganska tidigt i min karriär. Jag har ju fortfarande inte innehaft en vd-post "på riktigt", så nu är det mitt nästa mål.

Om du ska ge ett råd till kvinnor som vill lyckas inom sportbranschen?
– Be om feed-back! Undersökningar visar att män får mer feed-back av överordnade, helt enkelt "tips från coachen" vilket gör att de har möjlighet att utvecklas snabbare, medan kvinnor inte får det spontant, vilket alltså innebär att vi måste fråga om det. Annars är det samma råd som till alla kvinnor (och män) oavsett bransch: tro på dig själv, leverera där du är och tacka ja när du får chansen till avancemang!

Sist men inte minst: Vi har sett en nedåtgående trend bland varumärken och återförsäljare inom sport och outdoorbranschen, vad tror du det krävs för omedelbara­ förbättringar och förändringar i framtiden för att vända detta?
– Marknaden blir mer och mer global. Vi konkurrerar med hela världen genom t ex e-com och globalt utbud och marknadsplatser. Värderingar och beteenden sprids snabbare än någonsin tidigare. För att överleva på denna nya globala marknad så måste vi ALLTID lyssna på kunden, ge kunden vad hen vill ha, inte bara produkt utan helhetsupplevelsen, annars går hen någon annanstans! I Sverigestudien 2014 (vars syfte är att synliggöra värderingar) framgår det att i svenska bolag kommer kundfokus på 52:a plats på listan­ av värderingar som bäst beskriver den organisation vi arbetar i (privata sektorn)! Alla andra länder som gör liknande studier på organisationsnivå har kundtillfredsställelse bland Topp 10, så det krävs ingen raketforskare för att förstå att svenska bolag (jag kan inte uttala mig om andra skandinaviska marknader) behöver­ jobba med sina värderingar om vi ska vara med och konkurrera om kunderna på marknaden. Det behöver vi jobba med både på kort och på lång sikt.

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, i går, 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, i dag, 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

  • Månadens Diva: Nanna Andersen

    Månadens Diva: Nanna Andersen

    Nanna Andersson hade länge drömt om att få jobba på Peak Performance. Nu är hon där och jobbar som Project Manager Business Developer.

    Artiklar Redaktionen, 2015-01-04 14:41

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lång Black Friday för Intersport

8 kommentarer

Urban: Tramsig bortförklaring, men är inte förvånad då företaget tar till alla knep för att hänga med XXL och Stadium. Blir dock inget svart bokslut i herr Wiberghs bok, lär vara illrött för 2017. Interport...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842