4 kommentarer
Anders Nilson: Snyggt och lycka till Martin
Ibland dyker det upp produkter som sätter en helt ny standard. Som med sin idé, konstruktion eller design gör att allt annat känns mediokert. Mycket talar för att Smith nya linsteknik Chroma Pop är en sådan revolution.
Alla snackar om att du måste tänka utanför boxen för att verkligen komma på något nytt. Det är dock inte så enkelt att bara göra det när det också finns en enklare väg att gå där du steg för steg utvecklar det gamla.
Glasögonföretag har i decennier experimenterat med olika färger på linser för att förstärka kontrasterna i olika ljussituationer. Vi har år efter år fått linser med lite bättre prestanda men det har inte varit snack om någon revolution. Förrän nu.
Smith har nämligen gjort det där och tänkt utanför boxen. Istället för att se vad olika linsfärger kan göra för kontrasten har de analyserat problemet utifrån ögats begränsningar.
Allt ljus är uppbyggt av färgerna rött, grönt och blått i olika blandningar. Ögat fixar att tolka de flesta blandningarna rätt men ibland har det svårt att särskilja på blått och grönt samt grönt och rött. I vissa våglängder/nyanser påminner de olika färgerna väldigt mycket om varandra och då blir hjärnan förvirrad. Är det rött eller grönt? Grönt eller blått?
Det Smith har gjort med sin nya teknik Chroma Pop är att de har försett sina linser med ett filter som helt enkelt blockerar ljuset i de där diffusa våglängderna. Resultatet är att de våglängder av ljus som släpps igenom blir lättare för ögat att tolka och bilden blir klarare. Detta kan göras med neutrala linser för att inte alls påverka färgerna eller med färgade linser för att exempelvis ytterligare förstärka blå eller gröna nyanser.
– Vi har jobbat i många år med linser som hanterar färger för speciella ändamål som svagt ljus, när det snöar eller starka reflexer från vatten, säger Ned Post, vd för Smith Optics. Vår Chroma Pop teknologi förstärker färgerna och ger en klarhet som vi inte varit i närheten av tidigare. Rapporterna från de butiker i USA som fick börja sälja Chroma Pop redan i våras visar att kunderna också gillar linserna för de har sålt slut nästan överallt. Det är väldigt viktigt för Smith att ha snygga och moderna bågar men funktionen kommer främst och sitter i vårt DNA. Helt klart har vi fått några av våra konkurrenter att svettas med Chroma Pop.
Det är i brytpunkterna mellan blått/grönt och grönt/rött som Chroma Pop blockerar ljuset för att skapa en tydligare bild.
Själva Chroma Pop filtret är sammanfogat med linsen så att det inte kan lossna och det har också en polariserande effekt för att ta bort reflektioner. Än så länge finns Chroma Pop bara för solglasögon men Smith jobbar för fullt med att få till det även på goggles eftersom Oakley lanserar en liknande teknik på sina goggles i vinter.
Chroma Pop finns i fyra linsfärger – neutralt grå, grå/grön, rosa och brunt – och i 20 av Smiths modeller för både dam och herr. Tanken var att Chroma Pop skulle ha kommit ut i svenska butiker nu i sommar men på grund av trycket i USA skjuts den stora europeiska lanseringen upp till i höst. Och nästa sommar ska det vara fullt pådrag.
Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.
För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.
Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.
Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.
Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.
Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.
Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.
Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år
Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.
Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.
Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.
Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.
Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.
Nanna Andersson hade länge drömt om att få jobba på Peak Performance. Nu är hon där och jobbar som Project Manager Business Developer.
David Davidsson har tillräckligt med sneakers för att sko en by i Västerbotten. Men han har inga planer på att sluta samla. Det finns allt för många skor som han inte har. Ännu.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!