Ser du skogen för alla träden?

Det händer mycket i detaljhandeln just nu. Tempot är vansinnigt högt och innovationstakten bara ökar. Vi vill berätta om stort och smått i den här förändringen och bjuder in experter att dela med sig av sina spaningar. Först ut är Jonas Arnberg som är strateg inom handel för United Minds.


Ser du skogen för alla träden?
Jonas Arnberg, retailstrateg United Minds.

E-handeln har under det senaste året fått mycket fokus i både media och på ledningsgruppsmöten. Handeln funderar över e-handelssatsningar, multi- och ominkanal.

Inte minst i sporthandeln är detta ett faktum och marginalerna pressas inte bara av big box-aktörer utan också av digitala spelare. Med ett allt för stort fokus på, och rädsla för, e-handeln har många missat den övergripande och tyngre samhällsförändringen, digitaliseringen, och hur denna kan driva försäljningen i butik.

Enligt Deloitte Digital förekommer idag 36 procent av alla affärer som sker i handeln av en digital interaktion. Innan årets slut är den siffran 50 procent. Alltså, hälften av alla transaktioner i handeln inleds med att kunder först tittar i mobilen, paddan eller datorn.

Därmed är showrooming eller frågan om e-handeln har 5, 10 eller 15 procent av försäljningen helt ointressant. Platsen för konvertering är butiken men för att konverteringen ska ske måste du ha en digital strategi för det är där köpet inleds.

Bubbleroom visar tydligt med sin butikssatsning den fysiska handelns fördelar. När Bubbleroom bygger butiker gör man det för att kunna berätta en historia man inte kan göra online, skapa värden som inte går att leverera digitalt.

Provrumen är lyxiga och rymliga, personalen kompetent och DJ:s spelar på kvällarna. Butiken är en dröm för fastighetsägaren och drar rätt målgrupp från ett stort upptagningsområde.

Samtidigt som Bubbleroom med butiken adderar en fysisk dimension till sin kommunikation behåller man också logiken från nätet.

Det innebär att butiken är fylld av digitala skärmar som bland annat visar filmer på varje enskilt plagg som finns i butiken, toplistor över senast sålda och populäraste plagg, ett bredare och djupare sortiment som finns på lagret i Borås, mm.

De kan också med hjälp av vad som visas på skärmarna styra försäljningen mot vissa plagg. Med en nära kontakt med sina kunder via digitala hjälpmedel (eller bara ett sms) har man också kontakt med kunderna kring aktuella erbjudanden.

Med den blandning av fysisk och digital upplevelse Bubbleroom skapar i sin butik sätter man fingret på dels de värden handeln redan har men tycks ha glömt bort och dels de värden digitaliseringen kan addera.

Alltså. Fortsätt fundera över e-handelsstrategier, optimering och sömlöshet i din multikanal, minskade returer mm. MEN! börja också fundera över hur du kan höja konsumentens upplevelse genom ett ökat digitaliserat tänk i butiken och genom att lyfta fram fysiska fördelar som exempelvis kompetent personal, information och rådgivning.

Släpp fokus på e-handeln och börja växla ut digitaliseringen. Sluta stirra på träden och se istället hela skogen av digitala möjligheter.

Skulle du vilja bli en krönikör i Sportfack och skriva om nytänkande och trender inom handeln?
Hör i så fall av dig till Magnus på magnus@sportfack.se.