Ser du skogen  för alla träden?

Ser du skogen för alla träden?

Publicerad

Det händer mycket i detaljhandeln just nu. Tempot är vansinnigt högt och innovationstakten bara ökar. Vi vill berätta om stort och smått i den här förändringen och bjuder in experter att dela med sig av sina spaningar. Först ut är Jonas Arnberg som är strateg inom handel för United Minds.

Jonas Arnberg, retailstrateg United Minds.

E-handeln har under det senaste året fått mycket fokus i både media och på ledningsgruppsmöten. Handeln funderar över e-handelssatsningar, multi- och ominkanal.

Inte minst i sporthandeln är detta ett faktum och marginalerna pressas inte bara av big box-aktörer utan också av digitala spelare. Med ett allt för stort fokus på, och rädsla för, e-handeln har många missat den övergripande och tyngre samhällsförändringen, digitaliseringen, och hur denna kan driva försäljningen i butik.

Enligt Deloitte Digital förekommer idag 36 procent av alla affärer som sker i handeln av en digital interaktion. Innan årets slut är den siffran 50 procent. Alltså, hälften av alla transaktioner i handeln inleds med att kunder först tittar i mobilen, paddan eller datorn.

Därmed är showrooming eller frågan om e-handeln har 5, 10 eller 15 procent av försäljningen helt ointressant. Platsen för konvertering är butiken men för att konverteringen ska ske måste du ha en digital strategi för det är där köpet inleds.

Bubbleroom visar tydligt med sin butikssatsning den fysiska handelns fördelar. När Bubbleroom bygger butiker gör man det för att kunna berätta en historia man inte kan göra online, skapa värden som inte går att leverera digitalt.

Provrumen är lyxiga och rymliga, personalen kompetent och DJ:s spelar på kvällarna. Butiken är en dröm för fastighetsägaren och drar rätt målgrupp från ett stort upptagningsområde.

Samtidigt som Bubbleroom med butiken adderar en fysisk dimension till sin kommunikation behåller man också logiken från nätet.

Det innebär att butiken är fylld av digitala skärmar som bland annat visar filmer på varje enskilt plagg som finns i butiken, toplistor över senast sålda och populäraste plagg, ett bredare och djupare sortiment som finns på lagret i Borås, mm.

De kan också med hjälp av vad som visas på skärmarna styra försäljningen mot vissa plagg. Med en nära kontakt med sina kunder via digitala hjälpmedel (eller bara ett sms) har man också kontakt med kunderna kring aktuella erbjudanden.

Med den blandning av fysisk och digital upplevelse Bubbleroom skapar i sin butik sätter man fingret på dels de värden handeln redan har men tycks ha glömt bort och dels de värden digitaliseringen kan addera.

Alltså. Fortsätt fundera över e-handelsstrategier, optimering och sömlöshet i din multikanal, minskade returer mm. MEN! börja också fundera över hur du kan höja konsumentens upplevelse genom ett ökat digitaliserat tänk i butiken och genom att lyfta fram fysiska fördelar som exempelvis kompetent personal, information och rådgivning.

Släpp fokus på e-handeln och börja växla ut digitaliseringen. Sluta stirra på träden och se istället hela skogen av digitala möjligheter.

Skulle du vilja bli en krönikör i Sportfack och skriva om nytänkande och trender inom handeln?
Hör i så fall av dig till Magnus på magnus@sportfack.se.

On
Off

0 kommentarer

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, i dag, 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

  • Månadens Diva: Nanna Andersen

    Månadens Diva: Nanna Andersen

    Nanna Andersson hade länge drömt om att få jobba på Peak Performance. Nu är hon där och jobbar som Project Manager Business Developer.

    Artiklar Redaktionen, 2015-01-04 14:41

  • I Fokus: Smith Chromapop

    I Fokus: Smith Chromapop

    Ibland dyker det upp produkter som sätter en helt ny standard. Som med sin idé, konstruktion eller design gör att allt annat känns mediokert. Mycket talar för att Smith nya linsteknik Chroma Pop är en sådan revolution.

    Artiklar Martin Willners, 2014-08-14 10:53

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Ledare: Tack och hej då

4 kommentarer

Anders Nilson: Snyggt och lycka till Martin

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017