Nishiki värnar om kvaliteten

Nishiki värnar om kvaliteten

Publicerad

På Nishiki i Göterborg jagar inte ledningen stora försäljningsvolymer. Istället vill de unga cykelfabrikörerna värna om sina produkter och sina återförsäljare.

Det är rent på fabriken på Hisingen i Göteborg. Så där rent som det brukar vara i bilaffärer eller på en tandläkarmottagning. Det är ljust, fräscht och tyst. Ingen spillolja och inga cykelkomponenter som skräpar på fabriksgolvet. Inga högljudda maskiner eller stinkande röklukt.

- Det är så vi vill ha det. Det ska vara ordning och reda. Det roligare att jobba då det är snyggt och rent, säger marknadschef Rickard Ölander när han lotsar mig runt i fabrikslokalerna.

Det är Rickard Ölander och Linus Lindgren som äger Nishiki fabriken. De köpte verksamheten från Linus pappa Rune och hans bror Gösta för bara fem år sedan. Övertagandet var odramatiskt och planerat sedan länge. De båda killarna hade jobbat på Nishiki sedan slutet av 1990-talet och kände produkterna, verksamheten och produktionen väl.

- Redan ganska tidigt var den uttalade målsättningen att jag och Rickard en dag skulle ta över verksamheten. Vi har fått göra det i precis den takt vi har känt att vi klarar av. Den här processen har egentligen pågått i tio år och då har vi gått från noll till 100. Det är mycket värt att ha fått komma in steg för steg i verksamheten, säger Linus Lindgren, vd på Nishiki.

De båda entreprenörerna har kommit in i företaget från helt olika håll. Rickard var tidigare en tävlingscyklist som sponsrades av Nishiki. Efter tävlingssäsongens slut brukade han hoppa in på hösten och hjälpa Nishiki med försäljningen. När han i slutet av 90-talet beslöt att lägga ner tävlingssatsningen blev det ett naturligt val att börja jobba på Nishiki på heltid.

  Linus å sin sida sprang på fabriken redan som liten pojke. Men det handlade inte bara om att hälsa på pappa på jobbet. Redan tidigt fick han börja göra små uppdrag på fabriken som att skruva på reflexser eller montera stänkskärmar. Men när Linus blev lite äldre och gick på gymnasiet hade han inga som helst planer på att en dag ta över fabriken efter sin far och farbror.

Nishiki

Nishiki
Grundat: 1981 i Göteborg
Ägare: Linus Lindberg och Rickard Ölander
Antalet anställda: 12 personer
Omsättning: 35 milj.kr.
Ort: Hisings Backa, Göteborg.

Rickard Ölander och Linus Lindgren äger Nishiki och har sina målsättningar klara.

- Det fanns en lång period i mitt liv då det inte fanns i min värld att jag en dag skulle börja jobba på Nishiki. Efter skolan tog jag istället jobb på SKF på produktionen där. Inte heller då fanns en tanke på att jag en dag skulle syssla med cykelbranschen, säger Linus.

Men som ofta i livets lotteri leder vägarna inte alltid dit man tror. Linus tog slutligen jobb på familjeföretaget samtidigt som Rickard trappade ner på sitt tävlande och började jobba på Nishiki. Utan överdrift kan man konstatera att de båda unga killarna ganska tidigt fann varandra yrkesmässigt på fabriksgolvet. De båda tyckte om att jobba hårt, gillade produkterna och hade båda två också kreativa ambitioner.

- Vi gör ju lite olika saker med Rickard men det blir ofta riktigt bra i slutändan. Ricard är lite mer försäljningsfokuserad och jag är mer fokuserad på inköp och på produkterna. Sedan delar vi på arbetsbördan vad gäller marknadsföring, hantering av företaget och design, säger Linus.

Både professionellt och på det personliga planet kompletterar de varandra. Båda gillar friheten som ägandet ger och det faktum att Nishiki faktiskt tillverkar cyklarna från det första pennstrecket på ett papper till att de färdigmonterade cyklarna rullar ut från fabriken. Tillverkningen av ramarna sker visserligen i Taiwan men på basen av de ritningar och de lösningar som Rickard och Linus kommit på hemma i Göteborg. Det är en lång och långsam process att ta fram nya modeller. Den börjar redan ett och ett halvt år innan cyklarna ska stå färdiga för presentation för återförsäljarna.  Därför har Rikard och Linus genom åren jobbat fram en strategi och tidtabell för att göra jobbet. Det är inte alltid lätt att mitt i det dagliga arbetet med att driva företaget sätta sig ner och plötsligt kunna titta framåt i tiden.

- Vi går efter vad vi tycker är snyggt och vad vi tror kommer att funka. Det går ju inte att veta vad som kommer att slå, bara för att man läst några trendrapporter och tittat omkring sig. Vi har försökt kolla på trendrapporter som publiceras men vi tycker inte att det ger något i slutändan, säger Linus.

 

Det betyder inte att killarna inte skulle hålla koll på omvärlden när de ska designa sina kommande modeller. De följer vad som händer både inom modevärlden, trender inom sportkonfektion och nyheter inom bilbranschen. Allt detta kan ge inspiration och vara till stor nytta när de nya cyklarna ska skapas. Designarbetet börjar vanligtvis med att cykelns ramgeometri skissas. Det sker med papper och penna, helt och hållet "old-school". Efter att ramgeometrin och designen är klar kommer frågan om vilka färger eller vilka färgkombinationer som ska användas. Inte alltid en helt enkel nöt att knäcka. Ibland händer det att det som såg snyggt ut på ritbordet inte alltid blir bra i verkligheten. Det upplevde killarna på Nishiki förra året när de fick se de första testmodellerna på Ultra Pro och Hyper Pro-cyklarna.

 

- När vi sedan såg dem tänkte vi båda att neeej, vi kan inte köra på det här. Så det var bara att genast ta kontakt med fabriken i Taiwan. Vi ändrade hela kollektionen i princip över en natt. Det är klart att det blev en massa strul men det var så tidigt i processen att det gick att göra, säger Rickard.

 

Nishiki är ett gammalt och anrikt svenskt cykelmärke som fick sin början 1981 när tre entreprenörer på västkusten beslöt sig för att börja importera cykelramar från Kobe i Japan. Då föddes också tanken på småskalighet, om att undvika massproduktion och att utveckla cykelmodellerna för de svenska förhållandena och de svenska konsumenterna. Ett tänk som fortfarande genomsyrar verksamheten i fabriken på Hisingen i Göteborg. Företaget äger idag varumärket Nishiki men tillverkningen har flyttats från Japan till Taiwan. Fortfarande designas modeller med tanke på de svenska konsumenterna och de svenska förhållandena.

 

- De flesta andra cykeltillverkarna kommer med en världskollektion eller i bästa fall en europakollektion som sedan butikerna här ska sälja till de svenska konsumenterna. Vi kan erbjuda en svensk design, en modell som är finslipad för de svenska förhållandena och de svenska kunderna. Det ska man inte heller underskatta, säger Linus.

 

 

Inte heller har killarna på Nishiki några som helst planer på att försöka få cyklarna in hos någon av de stora sportkedjorna.  För tillfället säljer företaget cirka 10 000 cyklar årligen och då ligger också produktionskapaciteten på fabriken på en lagom nivå. Att cyklarna monteras och sätts ihop på fabriken innebär också en trygghet för återförsäljarna. Cyklarna kommer korrekt monterade till butiken och handlarna kan göra cykeln klar för försäljning på bara några minuter.  

- Personalen i en vanlig sportbutik med praktikanter på en lördag eftermiddag har kanske inte samma kompetens som en specialistbutik att skruva ihop en cykel. Vi tar bort den osäkerheten med en Nishiki-cykel som alltid är lika bra oberoende av vem du köper den, säger Linus. 

 

På Nishiki har man också valt att skala ner sortimentet. Till exempel tillverkar inte företaget barn-eller standardcyklar. Å andra sidan är Nishiki starka på hybridmodellerna som egentligen börjar bli dagens standardcyklar. Företagets cyklar är populära både hos slutkonsumenterna och hos återförsäljarna. Visst skulle fabriken kunna köra tvåskift men då skulle grundidén om småskalighet, hantverk och det nära samarbetet med återförsäljarna äventyras.

- Vi hade lätt kunna få 20-30 nya återförsäljare över en natt. Men problemet då skulle bli att det skulle bli röda lappar på cyklarna och det är inte bra. Det är en trygghet också för handlarna som vet att de får betalt för våra cyklar och att marginalerna finns där, säger Rickard.

 

Denna filosofi visar sig också tydligt i Årets leverantör-enkät som varje år publiceras här i Sportfack. Nishiki vann förra året och har innan dess blivit utsedd till nummer ett både 2002, 2003 och 2009. Inte illa av ett företag på 12 personer som gör cyklarna från ax till limpa.

- Tittar man krasst på vår verksamhet så har vi inte prioriterat säljbiten utan istället riktat in oss på support och servicedelen för våra återförsäljare. Det finns alltid kompetent folk på plats här hos oss som kan svara på återförsäljarnas frågor när de ringer. Vi har prioriterat det istället för att ha en säljare ute på fältet som försöker kränga på dem ytterligare några cyklar. Det tycker vi att är viktigt, säger Linus.

När det är säljdags är det Rikard som åker ut till butikerna för att presentera kollektionerna. En av arbetsuppgifterna som han tycker att är allra roligast. Kontakten med återförsäljarna och stoltheten över kollektionen gör jobbet lätt. För återförsäljarna är ett av de bästa säljargumenten att Nishiki-cyklarna är svensktillverkade.

Nytt för i år är att Nishiki tagit fram en egen elcykel. Modellen som har tagits fram efter en lång process och anledningen är att både Rickard och Linus tror att den svenska marknaden nu är redo för elcyklarna.

- De känns väldigt spännande och de första elcyklarna ska förhoppningsvis levereras till butikerna under majmånad. Vi har valt att gå in på en hög nivå från början och vill göra det här på ett bra sätt, säger Rickard.

 

Men trots goda försäljningssiffror, bra omdömen från återförsäljarna och en fortsatt cykelboom ser killarna också moln vid horisonten. Den ökande näthandeln är ett orosmoln inte bara för butikerna utan också för leverantörerna. Nishiki har inga planer på att själva starta en näthandel då företaget inte vill konkurrera med sina egna återförsäljare om slutkunderna.  Ett annat problem som killarna ser i framtiden är att allt fler aktörer ger sig in i cykelbranschen vilket också kan äventyra kvaliteten och möjligheterna för de små aktörerna att överleva.

 

- Nu ska alla butiker och kedjor sälja cyklar. Det börjar likna elektronikbranschen lite grann. De stora kedjorna ger sig in i priskrig och det blir sämre lönsamhet som i slutändan drabbar hela branschen. Det är en utveckling som vi inte har sett tidigare i cykelbranschen. Det är inte så bra då den allmänna lönsamheten för cykelbranschen är dålig från första början, säger Linus.

 

Men tros risken för överetableringar och den ökade näthandeln ser de unga cykelfabrikörerna på Hisingen ljust på framtiden. De har lagt kursen för de kommande tre åren och är redan i full gång med att ta fram morgondagens cykelmodeller. En nyhet är redan på gång. Men trots mina försök att få Rikard och Linus att avslöja vad det handlar så tiger killarna som muren.

 

- Det får du veta lagom till nästa Bikebusiness, säger Rikard och skrattar.

On
Off

1 kommentarer

  • Flowlife utsett till Gasellföretag

    Flowlife utsett till Gasellföretag

    Det går bra nu. Flowlife fortsätter att öka sin omsättning för tredje året i rad och har därmed utsetts till ett Gasellföretag.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-28 11:49

  • Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

    Artiklar Redaktionen, 2021-10-12 17:07

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206