Trenderna 2015

Trenderna 2015

Publicerad

Trenderna kommer och går och det går bara fortare och fortare. Därför avslöjar vi redan nu färgtrenderna för vår/sommar 2015 med baktanken att de antagligen kommer att märkas bland konsumenterna redan i höst.

På Next Trends möts fyra trendspanare från fyra delar av världen. Det skulle kunna bli ett krig om vem som verkar ha bäst koll på trenderna men istället är de fyra förvånansvärt samstämmiga kring vad som kommer att hända med färger och mönster till våren/sommaren 2015. Pastellfärgerna blir viktiga, blått och grönt väldigt heta färger, popkonst inspirerar och både linnen och jackor blir långa, riktigt långa.

Först ut att avslöja sanningar på Next Trend S/S 15 är Alberto Costabello från A+A designstudio i Milano. Med en nästan parodisk italiensk brytning börjar denna expert inom herrmode med att säga att rosa och andra pastellfärger kommer att vara en av de starkaste trenderna för våren och sommaren 2015. För kvinnor garanterat men också för herrar och pastellfärgerna kommer inte bara att finnas på kläder utan även på skor och väskor. De som hellre vill ha starkare nyanser kommer också att få sina önskningar uppfyllda.

– För dem som gillar starka färger kommer 2015 att bli ett bra år, fortsatte Alberto. En av de starkaste trenderna kallar jag för Happy Colours och det är starka och klara färger inom framförallt ungt streetmode. Det är väldigt kaxigt och ofta i grafiska, små mönster som hämtat inspiration från popkonsten.

I Happy Colours kommer klarblått att vara en väldigt viktig färg och den kombineras gärna med gult eller guld. Andra viktiga färger är lila, grönt och brunt. Skor, väskor och andra tillbehör är gärna högblanka i den här färgskalan.

Stilmässigt rörde sig Alberto inom allt från punk till cowboys och kontentan får bli att det mesta funkar och allra bäst funkar det när stilar blandas. Inte mycket till hjälp för era inköp, jag vet, men spets mixas med denim, läderdetaljer från outdoorvärlden hamnar på dressade plagg och hawaiiskjortan funkar utmärkt ihop med skinnjackan. En sak var Alberto dock helt säker på och det är att alla sorters överdelar, från linnen till stickade tröjor och jackor, blir långa. Främst gäller det för kvinnor där det ska se ut som att de har lånat pojkvännens plagg.

Lilly Berelovich jobbar på trendbyrån Fashion Snoops i New York och även hon lyfte fram de starka färgerna och de starka kontrasterna som en av de starkaste trenderna nästa sommar. Hon kallar sin trend för Happy! och menar att mycket av streetmodet kommer att hämta sin inspiration från serietidningar och att humor kommer att bli ett viktigt inslag.

– Det är en lite galen trend som till en början kommer att anammas av dem som vill synas men när väl några har tagit första steget kommer massorna att hänga på, säger Lilly. Hela färgspektrat eller regnbågens alla färger används men blått, orange, rött och grönt är de viktigaste färgerna.

Lilly gör kopplingar till popkonstnärerna Keith Haring, Roy Lichtenstein och Andy Warhol både vad det gäller färger och uttryck och fortsätter med att dagens unga är ute efter att "hacka normen". De vill spränga gränser och göra uppror, precis som ungdomar ska göra, så räkna med ett ganska kaxigt mode de kommande åren.

När Lilly går in på specifika plagg så nämner hon direkt långa basketlinnen med grafiska tryck men också att lyx som inte skriker men som däremot andas hantverk och kvalitet kommer att efterfrågas. Hon tror att konsumenterna vill överraskas av det perfekta och säger att komfort är nyckeln till framgång just nu. Hon avslutar med att ge ett tips för att du själv ska hitta trender.

– Använd digitala tjänster som Pinterest, Tumblr och Etsy för att få koll på vad folk gillar och snackar om. Det är en oerhört snabb trendbarometer som bara kostar i tid att använda.

Tredje föreläsaren den här eftermiddagen är Christine Foden från trendbyrån D Cipher i London. Nu blir det tydligt att det fanns en trend bland trenderna för Christine börjar också med att lyfta fram starka färger, popkonst och grafiska mönster.

– Det blir mycket 80-tal med starka färger och lite lekfullt dressat blandat med sport, säger Christine. Det blir ett väldigt grafiskt uttryck med starka kontraster, raka linjer och svart och vitt i kontrastskapande biroller.

Även Christine är inne på att serier och graffiti kommer att vara tydliga inspirationskällor och för dem som inte vill vara så skrikiga i sin framtoning lyfter Christine fram en väldigt mjuk denimtrend. Jeansskjortan kommer tillbaka och räkna också med att se indigofärger i tryckta mönster på både kläder, skor och väskor. Gärna i en lite gammaldags stil och gärna med en touch av western.

Som avslutningsspaning säger hon att vetenskap och teknik kommer att bli en allt viktigare del i modet. Både vad det gäller ren funktion i form av nya material men också i själva stilen. Det futuristiska och rena är en av de starkaste trenderna inom elektronik, bilar och arkitektur och nu kommer också den stilen till kläder och skor. När sidan "I fucking love science" har över tio miljoner följare på Facebook säger det en del om det ökade intresset för vetenskap.

 

Tony Bannister från Sidney och designkollektivet Scout fick avsluta den här dagen. Precis som övriga talare är han inne på att stilar blandas mer än någonsin och att det är omöjligt att bara välja ut en stil som trendig. Hans slutsats är istället att allt som sticker ut fungerar, hur det sticker ut är inte lika viktigt.

– Det finns en preppy trend med inspiration från John F Kennedy och Martha's Vineyard där pikéskjortan blir nyckelprodukten men också en helt annan trend där sport influerar väldigt mycket av det kvinnliga modet, säger Tony. Anledningen till att allt blandas och att det finns så många trender är att så många i världen reser så mycket i dag och inspireras av andra kulturer. 

Ett av de länder som kommer att få många turister de närmaste åren är Brasilien som har fotbolls-VM i år och OS om två år. Räkna därför med att Latinamerika i allmänhet och Brasilien i synnerhet kommer att färga modet de kommande åren. 

Här blir livet nära vattnet med hängmattor, fruktdrinkar och surfing viktiga inspirationskällor. Översatt till produkter blir det shorts, bikinis, tunna blusar och T-shirts, sandaler och flätade stråhattar.

Sammanfattningen blir att det blir starka färger för de vågade och mjukare, mer avskalat för de lite försiktigare.

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lågprishjälm säkrast i största testet

8 kommentarer

Mattias B: Vi har tänkt lika där då. Men ibland måste man dessutom lägga ut något snabbt. Där har vi på Sportfack dubbla möjligheter, som vi också hela tiden använder oss av. Kort och snabbt online och så...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842