Lorna Jane vill göra träning till en livsstil

Lorna Jane vill göra träning till en livsstil

Publicerad

Lorna Jane är fitnessmärket som lagt Australien för sina fötter genom att satsa helhjärtat på kvinnor. Med inspiration, innovation och kvalitet ska företaget lyckas även i Sverige.

Efter vad som känns som månader av grått väder är det något av en befrielse att komma in i Lorna Janes butik i Täby Centrum nordost om Stockholm. Här råder det ingen brist på färg. Längs med väggarna och på ställningarna på butiksgolvet finns träningskläder i rosa, lila, blått, gult, svart, turkost – ja, i stort sett hela färgskalan.

– Även om lila råkar vara den hetaste trendfärgen så har vi alltid hela färgpaletten. Vi har även flera nyanser av varje färg, säger Sanna Alvinell, marknadschef för Active Wear Sweden som distribuerar Lorna Jane i Sverige.

Nya plagg kommer in till butiken varje månad. Istället för kollektioner som sträcker sig över en hel säsong satsar Lorna Jane på nya kollektioner varje månad. Varje årstid finns alltid representerad i varje kollektion så att kunder som till exempel gillar att träna i shorts kan hitta shorts även i december. En kollektion innehåller 100 plagg men med begränsat antal exemplar av varje modell.

– Hos oss kan kunderna hitta nyheter och inspiration varje månad, året runt. På grund av att varje kollektion finns i begränsat antal så blir de kunderna unika med sina träningskläder, precis som varje kvinna/tjej är med sin träning och livsstil. Vi har utöver varje månads unika kollektion en baskollektion som vi kallar "LJ Essentials", som alltid finns i lager, säger Sanna.

Butiken i Täby Centrum är Lorna Janes första butik i Europa och för de allra flesta svenskar är märket en helt ny bekantskap. Men i hemlandet Australien är varumärket välkänt. Sedan grundandet för över 20 år sedan har Lorna Jane blivit landets största fitnessvarumärke för kvinnor med över 130 egna butiker runt om i landet och med en omsättning globalt på över 1 miljard kronor (2012).

Bakom framgången ligger givetvis en mängd faktorer men en central del har, enligt Sanna, varit företagets förmåga att lyssna på sina kunder och låta kundernas behov prägla produkterna.

– Det är aktiva träningskläder skapade för kvinnor av kvinnor, vilket tydligt märks när man tittar på detaljerna, säger Sanna.

Sanna Alvinell.

Bakom Lorna Jane ligger paret Lorna Jane Clarkson och hennes make Bill Clarkson.

Sina första träningskläder designade Lorna Jane Clarkson när hon jobbade deltid som aerobicsinstruktör i slutet av 1980-talet. Hon tyckte att det befintliga utbudet var dåligt och använde en gammal baddräkt som mall när hon skapade sitt första plagg. Hennes design väckte uppmärksamhet i aerobicssalen och snart fick hon ta emot beställningar. När efterfrågan var tillräckligt stor öppnade hon sin första butik i Brisbane. Lorna Jane designade och sydde och Bill sålde.

– Än idag så lever kärnidentiteten kvar i företaget med filosofin "Move, Nourish, Believe", som är vårt mantra, vår drivkraft och som tillsammans med våra kläder uppmuntrar och motiverar kvinnor världen över att vara den bästa versionen av sig själva, säger Sanna.

Sortimentet riktar sig mot kvinnor i alla åldrar och består av träningskonfektion och tillbehör. I sortimentet finns bland annat underkläder, linnen, sport-BH:ar, västar, jackor, shorts, yogabyxor, tights i olika längder, strumpor etc.

– Vi har kläder för alla typer av träning, från yoga till högintensiv träning. Sortimentet är utformat för en aktiv livsstil, dvs att din Lorna Jane-garderob ska kunna vara en del av din vardagliga garderob säger Sanna.

Kläderna är tillverkade i det patenterade funktionsmaterialet LJ Excel, som består av en fyravägsstretch för bästa support. Materialet finns i flera olika varianter, till exempel classic, compression och flera meshsorter och är antibakteriellt, leder bort fukt och andas, är slitstarkt och är motståndskraftigt mot krympning och blekning.

Alla kollektioner är designade i Australien med Lorna Jane Clarkson som högste designansvarig. Produktionen sker i Kina och alla produkter kvalitetstestas i Australien innan de skickas ut till butikerna. När de anländer till butikerna görs ytterligare en kontroll då personalen tittar efter till exempel fuktskador, missfärgningar eller spruckna sömmar.

– Lorna Jane har alltid haft höga krav på kvalitet och funktion och har därför valt att endast sälja genom egna butiker. Det är först nu som det finns möjlighet att bli återförsäljare där Active Wear Sweden nu påbörjat arbetet med att titta på återförsäljare som kan leva upp till de kvalitetskrav som vi har, säger Sanna.

Lorna Jane vill erbjuda sina kunder plagg i många olika färger.

Förutom i Australien så finns ett antal Lorna Jane-butiker utspridda i USA, Dubai och Sydafrika. I Sverige lanserades märket av Active Wear Sweden på Allt för hälsan-mässan hösten 2012. I december 2012 öppnade en svensk nätbutik och under 2013 öppnade två fysiska butiker, först en liten pop-up-butik i Mood-gallerian i Stockholm och i augusti öppnade en licensierad butik i Täby Centrum.

I april öppnar en butik i Signalfabriken i Sundbyberg utanför Stockholm.

– Vi tittar även på expansion i övriga Sverige samt Norge med städer såsom Göteborg, Malmö, Helsingborg, Gävle, Sundsvall, Östersund och Luleå. Även olika former av samarbeten med gym som går hand i hand med vårt koncept och våra värderingar diskuteras, säger Sanna.

Trots den tuffa konkurrensen bland fitnessvarumärkena på den svenska marknaden med internationella jättar som Puma, Nike och Adidas samt nationella storheter som Röhnisch och Casall, är Sanna övertygad om att det finns plats för Lorna Jane. Hon tar upp produkternas kvalitet, designen, fokus på kvinnors aktiva livsstil och den höga frekvensen av produktsläpp, som starka kort.

– Vår filosofi om "Move, Nourish, Believe" har till dags datum inspirerat otroligt många kvinnor världen över. Vi vill fortsätta inspirera och uppmuntra ännu fler kvinnor till att uppnå deras drömmar och leva varje dag fullt ut. Lorna Jane är inte enbart ett klädesmärke, det är en livsstil, säger Sanna.

On
Off

0 kommentarer

  • Flowlife utsett till Gasellföretag

    Flowlife utsett till Gasellföretag

    Det går bra nu. Flowlife fortsätter att öka sin omsättning för tredje året i rad och har därmed utsetts till ett Gasellföretag.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-28 11:49

  • Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

    Artiklar Redaktionen, 2021-10-12 17:07

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206