Två blir en

Årets Swesport blir annorlunda jämfört med tidigare år. Samarbetet med Boutique Fräsch breddar utbudet på mässan för butikerna och för besökarna. Förutsättningar finns för nya, intressanta möten på mässan.

Det var en del ögonbryn som höjdes när nyheten om att årets Swesport blir ett samarbete med Svenskt Sportforum och Botique Fräsh. Vid första anblick en ohelig allians men vid närmare eftertanke en fantastisk idé och en intressant kombination. Tack vare samarbetet möter sportbranschen streetmodet på Kistamässan, precis som konsumenterna kan hitta produkterna sida vid sida i många butiker.

– Vi har väl gått och tittat lite på varandra en längre tid och funderat på vad vi kunde göra tillsammans. På grund av att vi båda har drabbats av liknande trender med nedåtgående antal utställare och till viss del också minskat antal besökare så kändes det naturligt att sätta oss ner och diskutera hur kan vi hjälpa varandra, säger Claes Forsberg, vd på Svenskt Sportforum.

För Claes Forsberg var det viktigt att förankra beslutet om en gemensam mässa med medlemmarna. Han blev också överraskad över det positiva gensvar som planerna fick. Företagen var inte sena att se fördelarna med samarbetet. Det samma gällde företagen som var involverade i Botique Fräsh. Med dessa besked i ryggen var det lätt för Claes Forsberg och Jonas Wiehager att gå vidare med diskussionerna och planeringen.

– Jag kände ganska tidigt att det här är en kille med en gedigen mässerfarenhet och som vi kan dra nytta av. Jonas har också varit ett bra bollplank och motpart i våra diskussioner med Kistamässan. Han har en bra fingertoppskänsla när han hör förslag till förändringar om det kommer att bli bättre eller sämre, säger Claes Forsberg.

Två blir en
Claes Forsberg och Rodney Hiram på Svenskt Sportforum är förväntansfulla inför årets mässa.

Resultatet av diskussionerna blev två mässor i ett. De båda håller sin egen karaktär och sin personliga stil men mässorna står sida vid sida i Kistamässans lokaler. Efter att parterna enats om att jobba tillsammans var näsa fråga mässans tidpunkt. De problemen överstökades snabbt och resultatet blev att Swesport i år i princip arrangeras vid samma tidpunkt som förra året.

– Intressant att se hur det går när vi för första gången på sju år inte ligger samtidigt som modeveckan. Men i år gick det egentligen inte att flytta på mässdatumet så vi beslöt att flytta på Boutique Fräsh istället. Vi får väl göra en ordentlig utvärdering av mässan efteråt och se var vi landar nästa år, säger Jonas Wiehager, grundare och ägare av Boutique Fräsh.

Både bland utställarna på Swesport och Boutique Fräsh ser företagen fördelar med en gemensam mässa. De mässytor som låg sida vid sida reserverades först av alla vilket också tyder på att utställarna räknar med en överlappning av besökare på mässan.

– Ganska snabbt kom vi överens om att Boutique Fräsh skulle ha sitt egna område och Swesport skulle ha sitt. Sedan får vi se vad som händer, vilka överlappningar som sker och hur våra besökare kan dra nytta av att ha de båda mässorna i en och samma lokal, säger Claes Forsberg.

På Svenskt Sportforum har man länge tyckt att butikerna och branschen kunde bli bättre på att utnyttja de möjligheter en branschmässa erbjuder. Det behöver inte bara handla om att skriva ordrar, varken för utställarna eller butikerna. Att använda det slitna uttrycket ”att nätverka” är verklighet på en mässa som Swesport. Möjligheterna till nätverkande blir i år dessutom mycket bättre och bredare då två branschmässor möts samtidigt under samma tak.

– Vi enades också om att det ska vara någon form av likhet och jämnbördighet utåt gentemot utställarna. Det ska inte ”löna” sig att stå bland Swesports montrar eller bland Boutique Fräschs montrar utan vi ville att företagen skulle välja att stå där de upplever att de får den största nyttan, säger Claes Forsberg.

Formatet som en renodlad branschmässa kvarstår också i år. Den ständigt återkommande diskussionen om att också ha en dag för konsumenter har inte påverkat vare sig Claes Forsbergs eller Jonas Wiehagers åsikter om årets mässa. Diskussionen bland både butiker och utställare kommer däremot säkert att fortsätta också inför nästa år.

Sportbranschen i Sverige hade ett förhållandevis bra år 2013 även om konkurrenssituationen på den svenska sportmarknaden genomgår en förändring. Både Forsberg och Wiehager är också överens om att branschmässor behövs trots att branschen genomgår en förändring.

– Jag tror absolut inte att branschmässornas tid är ute. De som säger så är snarare ”followers” än ”leaders”. Att vara med på mässor ger specialkunskap, ger en möjlighet till intressanta möten och en chans att uppdatera sin kompetens, säger Jonas Wiehager.