Två blir en

Två blir en

Publicerad

Årets Swesport blir annorlunda jämfört med tidigare år. Samarbetet med Boutique Fräsch breddar utbudet på mässan för butikerna och för besökarna. Förutsättningar finns för nya, intressanta möten på mässan.

Det var en del ögonbryn som höjdes när nyheten om att årets Swesport blir ett samarbete med Svenskt Sportforum och Botique Fräsh. Vid första anblick en ohelig allians men vid närmare eftertanke en fantastisk idé och en intressant kombination. Tack vare samarbetet möter sportbranschen streetmodet på Kistamässan, precis som konsumenterna kan hitta produkterna sida vid sida i många butiker.

- Vi har väl gått och tittat lite på varandra en längre tid och funderat på vad vi kunde göra tillsammans. På grund av att vi båda har drabbats av liknande trender med nedåtgående antal utställare och till viss del också minskat antal besökare så kändes det naturligt att sätta oss ner och diskutera hur kan vi hjälpa varandra, säger Claes Forsberg, vd på Svenskt Sportforum.

För Claes Forsberg var det viktigt att förankra beslutet om en gemensam mässa med medlemmarna. Han blev också överraskad över det positiva gensvar som planerna fick. Företagen var inte sena att se fördelarna med samarbetet. Det samma gällde företagen som var involverade i Botique Fräsh. Med dessa besked i ryggen var det lätt för Claes Forsberg och Jonas Wiehager att gå vidare med diskussionerna och planeringen.

- Jag kände ganska tidigt att det här är en kille med en gedigen mässerfarenhet och som vi kan dra nytta av. Jonas har också varit ett bra bollplank och motpart i våra diskussioner med Kistamässan. Han har en bra fingertoppskänsla när han hör förslag till förändringar om det kommer att bli bättre eller sämre, säger Claes Forsberg.

Claes Forsberg och Rodney Hiram på Svenskt Sportforum är förväntansfulla inför årets mässa.

Resultatet av diskussionerna blev två mässor i ett. De båda håller sin egen karaktär och sin personliga stil men mässorna står sida vid sida i Kistamässans lokaler. Efter att parterna enats om att jobba tillsammans var näsa fråga mässans tidpunkt. De problemen överstökades snabbt och resultatet blev att Swesport i år i princip arrangeras vid samma tidpunkt som förra året.

- Intressant att se hur det går när vi för första gången på sju år inte ligger samtidigt som modeveckan. Men i år gick det egentligen inte att flytta på mässdatumet så vi beslöt att flytta på Boutique Fräsh istället. Vi får väl göra en ordentlig utvärdering av mässan efteråt och se var vi landar nästa år, säger Jonas Wiehager, grundare och ägare av Boutique Fräsh.

Både bland utställarna på Swesport och Boutique Fräsh ser företagen fördelar med en gemensam mässa. De mässytor som låg sida vid sida reserverades först av alla vilket också tyder på att utställarna räknar med en överlappning av besökare på mässan.

- Ganska snabbt kom vi överens om att Boutique Fräsh skulle ha sitt egna område och Swesport skulle ha sitt. Sedan får vi se vad som händer, vilka överlappningar som sker och hur våra besökare kan dra nytta av att ha de båda mässorna i en och samma lokal, säger Claes Forsberg.

På Svenskt Sportforum har man länge tyckt att butikerna och branschen kunde bli bättre på att utnyttja de möjligheter en branschmässa erbjuder. Det behöver inte bara handla om att skriva ordrar, varken för utställarna eller butikerna. Att använda det slitna uttrycket "att nätverka" är verklighet på en mässa som Swesport. Möjligheterna till nätverkande blir i år dessutom mycket bättre och bredare då två branschmässor möts samtidigt under samma tak.

- Vi enades också om att det ska vara någon form av likhet och jämnbördighet utåt gentemot utställarna. Det ska inte "löna" sig att stå bland Swesports montrar eller bland Boutique Fräschs montrar utan vi ville att företagen skulle välja att stå där de upplever att de får den största nyttan, säger Claes Forsberg.

Formatet som en renodlad branschmässa kvarstår också i år. Den ständigt återkommande diskussionen om att också ha en dag för konsumenter har inte påverkat vare sig Claes Forsbergs eller Jonas Wiehagers åsikter om årets mässa. Diskussionen bland både butiker och utställare kommer däremot säkert att fortsätta också inför nästa år.

Sportbranschen i Sverige hade ett förhållandevis bra år 2013 även om konkurrenssituationen på den svenska sportmarknaden genomgår en förändring. Både Forsberg och Wiehager är också överens om att branschmässor behövs trots att branschen genomgår en förändring.

- Jag tror absolut inte att branschmässornas tid är ute. De som säger så är snarare "followers" än "leaders". Att vara med på mässor ger specialkunskap, ger en möjlighet till intressanta möten och en chans att uppdatera sin kompetens, säger Jonas Wiehager.

 

 

On
Off

0 kommentarer

  • Flowlife utsett till Gasellföretag

    Flowlife utsett till Gasellföretag

    Det går bra nu. Flowlife fortsätter att öka sin omsättning för tredje året i rad och har därmed utsetts till ett Gasellföretag.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-28 11:49

  • Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

    Artiklar Redaktionen, 2021-10-12 17:07

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206