Fredagsfilm: Superskotten som gav gigantisk innebandybuzz

Fredagsfilm: Superskotten som gav gigantisk innebandybuzz

Publicerad

Vad är egentligen möjligt att göra med en innebandyklubba, ett gäng bollar, spelskicklighet och ett... digitalt klippbord? Till exempel en film som ger stor varumärkesbuzz. Unihocs marknadsavdelning har i veckan släppt en film som fått fantastisk spridning på nätet.

– 50000 views på en dag! Helt galet!

Inte ens Kalle Brännberg, produktchef för innebandymärket Zone, hade hoppats att en liten kortfilm där Pixbo Wallenstam-spelaren Martin Östholm tar i lite extra, skulle dra åt sig så mycket uppmärksamhet. Två dagar efer uppladdningen hade ytterligare 30000 sett klippet och över 100 personer delat klippet på sin Facebook-sida. Vi är många som minns Ronaldinho-filmen från 2008 när brasilianaren får nya Nike-skor som gör att han träffar precis där han vill sätta bollen. Nu har innebandyvärlden fått sin Ronaldinho. Med extra krut i handlederna.

Vad är sant i filmen, vad är fejk, allt eller inget och hur har filmmakarna gjort? Diskussionerna, från flera länder, har gått heta sedan i måndags då klippet lades upp på Youtube Kalle Brännberg och hans kollegor på Renews marknadsavdelning (där Zone ingår tillsammans med Unihoc och Reactor).

– Vi arbetar mycket med filmer som marknadsföring, då vi känner att vår målgrupp är rätt kring nya medier. De sociala medierna tar över mer och mer, och med filmer som dessa får vi en ökad dialog med våra kunder, ett engagamang och framför allt mentions online som är otroligt mycket värda. Folk kommer se mer av detta längre fram, säger Kalle Brännberg.

På egna Youtube-kanalen Unihoc TV postas kontinuerligt filmklipp för Renews samtliga varumärken. Det kan handla om hur produktutveklingen av ett blad går till, intervjuer med profiler eller som i Martin Östholm-filmen, att skapa en snackis, sprida ett buzz.

– Filmen med Martin Östholm handlar om att bygga ett varumärke, och att skapa en riktig stor viral spridning inom vår bransch, och förhoppningsvis även ut genom andra branscher längre fram. Vi har en plan för hur vi skall hålla videon levande, och stigande, för ett tag framöver, och glädja en hel del nya människor. Vi har valt att inte marknadsföra en produkt i samband med detta, för att få en så trovärdig film som möjligt – och vi har nog lyckats, säger Kalle Brännberg och förklarar Renews tankar med att aktivt jobba med sociala medier.

Och om vad som är sant eller inte sant med filmen kommer egentligen i andra hand. Att få igång snacket kring produkten, varumärket eller det som ett företag vill lyfta fram är det viktiga poängterar Kalle Brännberg.

– Vi bygger ju en myt om vad som går att göra med en innebandyklubba och vad som inte går. Vi spinner på att det kan vara äkta, eller kan vara trickfilmat. Vi vill få till en diskussion över nätet, och folk som reagerar.

Unihocs film finns här http://www.youtube.com/watch?v=ILIeoAJOOuA

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Ny landschef för Stadium utsedd

1 kommentar

Wayne: Åsa är helt enkelt fantastisk. Så stolt över min fd BC.

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842