Asics naturliga steg

Med nya löparskon Gel-Super J33 blandar sig Asics på allvar in i segmentet minimalistiska skor. Dessutom passar löparskogiganten på att lansera ny konfektion med fokus på kompression.

Vid en välbesatt produktlansering i Milano där över 100 journalister från hela Europa bjudits in släppte Asics ett knippe nya löparprodukter. Mest fokus låg på nya skon Gel-Super J33, där siffran 33 står för antalet leder som finns i en mänsklig fot. Skon är tänkt att komplettera Asics range där det tidigare saknats en minimalistisk sko för överpronerare. J33, som bygger på den neutrala Gel-Lyte33, använder sig liksom sin föregångare av teknologin Fluidaxis. Ett djupt flexspår som löper längs med yttersulan vilket ger hälleden (subtalarleden) en mer naturlig framåtrörelse. Gel-Super J33 är minimalistiskt byggd och saknar både fast hälkappa och Trusstic (förstärkande brygga under skon). Samtidigt har utvecklarna satt komforten högt vilket ger en mjuk och följsam sko utan sömmar på insidan.

Asics menar att Gel-Super J33 ska ses som en andrasko för korta och medellånga pass.

Minimalistiska skor/barfotaskor är efter några hetsiga år med massiva produktsläpp och marknadsföring ett skosegment som säljer bra. På jättemarknaden Tyskland så pass bra att det numera är det största löpsegmentet, enligt Asics. Asics europeiske marknadschef Max Keen säger till Sportfack att Asics haft sina skäl att avvakta detta produktsläpp.

– Vi tänkte: först gör vi forskningen och sen tar vi reda på vad löparna behöver för produkter. Med en sko som Gel-Super J33 kan vi erbjuda det som majoriteten av konsumentlöparna kan springa i.

Asics naturliga steg
Vid en stor produktlansering släppte Asics nya skor och ny kompressionskonfektion.

Asics passade även på att släppa nya löparkläder. Inner muscle är kompressionströjor med en materialmix som ska ge en förbättrad hållning och i förlängningen en mer effektiv löpteknik. Teknologin finns nu även i löpartightsen Leg Balance där tre paneler med kompressionsmaterial över låren, vaderna och knäna är tänkta att minska vibrationerna och ge en så effektiv kraftöverföringen till musklerna som möjligt. Max Keen vill inte nämna några försäljningsmål med Asics ökade satsning på natural running men ser en stor potential när allt fler köper bättre konfektion.

– Många konsumenter förstår att de behöver bra skor. Långtifrån alla köper kläder som gör löpningen roligare.