De blev stora av det lilla

De blev stora av det lilla

Publicerad

Man behöver inte tillverka stora produkter för att bli en stor spelare. Sea to Summit har blivit en global aktör tack vare små, fiffiga tillbehör.

Tänk dig att du är ute på vandring. Det är bra väder, du har bra sällskap och det är vacker natur. Dessutom fungerar utrustningen som den ska. Ryggsäcken sitter stabilt på ryggen och höfterna och ullunderstället värmer utan att göra dig alltför varm. Skorna är visserligen nya för säsongen men veckorna före vandringen var du smart och gick in dem hemma i lägenheten. Inte ett enda skavsår har dykt upp trots tre dagars vandring i ganska tuff terräng. Kort sagt: Allt är perfekt.

Men så går ett ryggsäcksspänne sönder. Du löser det med en provisorisk knut av nylonbanden men balansen är rubbad och ryggsäcken sitter inte lika bra som tidigare. Det känns hela tiden som att den hänger lite snett på ryggen. De sista tre dagarna på vandringen blir inte lika bra som början på turen.

Hade du haft med dig Sea to Summits Field Repair Buckle så hade problemet varit löst på bara några minuter. När du håller reservspännet i handen ser det inte mycket ut för världen men en svinkall, blåsig dag i fjällen när du bara vill hem så fort som möjligt, är det guld värt.

Spännet är en typisk produkt från australiska outdoorföretaget Sea to Summit. Litet och oansenligt för ögat men samtidigt innovativt, fiffigt och utan tvivel tillverkat av folk som vet vad som fungerar i fält. Frågor som "Vad krävs av en kopp som ska användas på höga höjder?" eller "Vilka produkter förenklar en expedition?", är grundbultar i Sea to Summits produktutveckling.

– Vi försöker alltid tillverka bästa möjliga produkt och då måste vi ställa oss och besvara de frågorna, säger Roland Tyson, en av grundarna och en av delägarna av Sea to Summit.

Männen bakom Sea to Summit insåg tidigt att säljande förpackningar och bra butiksställ var nyckelfaktorer för deras framgång.

Vi står på Outdoor Messe, Roland flankerad av sin kompanjon Tim Macartney Snape. Genom det sorl som alltid fyller mässhallarna i Friedrichshafen och med Sea to Summits ultratunna ryggsäckar och portabla diskhoar som fond, berättar Roland att Sea to Summit är ett designorienterat företag.

– Med det menar jag att vi inte alltid tar fram produkter efter hur mycket pengar vi kan tjäna på dem, det är inte det som är det viktigaste för oss.

– Jag tycker att det är en av de saker som gör oss till ett intressant företag, säger Tim Macartney Snape. Idag är det enkelt att åka till Kina, plocka något från fabrikshyllan och sedan bara sätta dit sitt varumärke. Men det är inte vårt sätt att arbeta. Givetvis måste vi överleva som företag men för oss handlar det i första hand om att ta fram produkter som är bättre än existerande produkter. Att erbjuda folk något nytt och något bättre.

Roland fyller i:

– Det har hänt att vi har tagit fram en produkt som vi tycker är den bästa möjliga produkten men sedan räknat lite och insett att "oj, den där kommer vi inte tjäna några pengar alls på, den är alldeles för dyr att tillverka". Ibland har det tyvärr handlat om bra produkter som vi varit tvungna att avstå från. Å andra sidan har det också hänt att vi förstått att en produkt inte kommer att bli särskilt lönsam men kört på ändå för att vi känt att det blir en trevlig produkt att ha i kollektionen.

Man behöver inte gå runt i deras monter särskilt länge för att med egna ögon se vad Roland och Tim pratar om. Hur fiffiga och funktionella produkterna än är så är det också tydligt att många av dem inte skulle gå att sälja om de hade en hög prislapp. Vem skulle betala 200 kronor för ett reservspänne?

Sea to Summit grundades 1990 men är egentligen resultatet av ett möte några år tidigare. När Tim, som var och är en välkänd äventyrare i Australien, var i Rolands hemstad Perth i mitten av 80-talet för att föreläsa om bergsbestigning, blev han uppsökt av sin framtida kompanjon. Roland var sedan flera år tillbaka en entusiastisk klättrare som gradvis hade börjat sy egna produkter hemma i sovrummet och så småningom öppnat sin egen outdoorbutik. Nu planerade han en skidexpedition över Himalaya och när Tim, som nyligen bestigit Mount Everest, befann sig i staden passade han på att be om lite råd.

Deras gemensamma intresse för äventyr och friluftsliv gjorde att de blev vänner. När Tim några år senare skulle ge sig iväg på en ny expedition i Himalaya var det naturligt att fråga Roland om inte han kunde tillverka en del av utrustningen. Expeditionen skulle utgå från vattnet i Bengaliska viken och målet var toppen på Mount Everest.

Med andra ord: Sea to summit.

– Det var en rolig expeditionsidé men det var också ett bra tillfälle att konvertera en story till en verksamhet så vi drog igång, säger Tim.

– I början sydde vi allt i Perth men nu tillverkas det mesta utanför Australien, säger Roland. Design och produktutveckling har vi kvar i Perth.

Sovsäckar har funnits länge i sortimentet. Däremot finns det inga planer på att bredda utbudet med konfektion.

Produktsortimentet har hela tiden riktat sig mot resor och expeditioner. Idag består det av tillbehör som myggnät, tvättlinor, köksutrustning och portabla duschar samt sovsäckar och väskor. Välkända Sea to Summit-produkter är deras slitstarka men supertunna väskor, deras handdukar som går att pressa ihop till en liten boll och deras vattentäta förvaringspåsar.

– Vi gör produkter för allt från paddling till bergsbestigning – sea to summit, säger Roland.

– Vi brukar säga att vår kund är en outdoormänniska som färdas av egen kraft men självklart går många av grejerna att använda på vanliga resor också, säger Tim.

De första åren hade Sea to Summit en blygsam tillväxt men efter ungefär åtta år tog det fart. En bidragande orsak till att företaget lyfte var produkternas förpackningar. Tim och Roland insåg nämligen att tillbehör behöver presenteras snyggt för att attrahera kunder. Duon insåg även att det var viktigt att kunna erbjuda återförsäljarna bra butiksställ.

– Presentationen är oerhört viktig, både förpackningar och ställ måste locka till köp, säger Tim. Vår framgång beror bland annat på att våra återförsäljare tjänar mycket pengar per kvadratmeter. Många av våra produkter tar liten plats, kan impulsköpas och kräver sällan hjälp från någon säljare. Det gör att de har blivit en viktig ingrediens i många butiker. Framförallt i USA har vi varit duktiga på att uppmärksamma butiksägarna på att de får bra kassaflöde tack vare våra produkter.


Nödspänne från Sea to Summit.

En annan framgångs- och tillväxtfaktor var Tims och Rolands kunskap om den miljö som företaget tillverkade produkter för. De är båda två fortfarande aktiva outdoormänniskor som ständigt samlar på sig ny kunskap och får nya produktuppslag på köpet. Under titel på deras visitkort står det visserligen "Chef" men Roland är även designer och Tim är i allra högsta grad delaktig i produktutvecklingen genom sin funktion som bollplank för Roland och företagets tre övriga designers.

– Alla på företaget är aktiva människor, säger Tim. Vi lever med våra produkter.

De beskriver designprocessen på företaget som "lös". Varje enskild designer är fri att påbörja egna projekt men för att någon inte ska gå för långt åt fel håll brukar de regelbundet stämma av idéerna med varandra.

– Vanligtvis röstar vi om vi ska gå vidare eller inte, säger Roland. Det är inte upp till mig, utan vi röstar. När jag är i designrummet har jag designhatten på mig och agerar inte som en av ägarna.

– Att ha en lös designprocess kan vara lite vanskligt men när ramarna inte är alltför strikta så finns det mer frihet att tänka. Det är bra för kreativiteten och gör det enklare att skapa en produkt från scratch istället för en produkt som är baserad på vad någon annan har gjort tidigare, säger Tim.

Sin största tillväxt har Sea to Summit haft under de senaste tio åren. Idag finns företagets produkter på över 40 marknader men Tim och Roland ser fortfarande på sitt företag som ett mindre bolag och försöker driva det som ett sådant. Den främsta drivkraften är produktutveckling snarare än tillväxt.

– Vi har inte byggt upp det här företaget för att kunna sälja det utan det här är en livsstil för oss, säger Roland. Det är produkterna som driver oss och som gör oss inspirerade.

Planen inför framtiden är att fortsätta i ungefär samma spår som nu. Någon större breddning av sortimentet är inte aktuell och de som hade hoppats på konfektion från Sea to Summit lär få fortsätta hoppas.

Däremot utlovar de mer tekniska produkter. De menar båda två att kreativitet och viljan att uppfinna nya saker är nyckelfaktorer för att lyckas på dagens marknad.

– Ett företag måste komma med innovationer och unika koncept för att lyckas, säger Roland. Vi som är designers måste försöka ta reda på vilka behov som finns och presentera produkter som har ett tydligt syfte för användarna och de situationer som de befinner sig i.

– Du måste komma ut med nya produkter hela tiden, säger Tim. Lutar du dig tillbaka syns inte ditt varumärke och syns det inte så kommer någon att ta din plats. Samtidigt måste du vara snabb på att förändra dig, kunna se möjligheter och göra verklighet av idéer. Därför är det otroligt viktigt att vara flexibel.

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

18 kommentarer

Nicolas: På Sportfack skiljer vi till rätt stor del på materialet i respektive kanal. Visst görs det jobb av undersökande karaktär, men de har vi hittills vikt för printugåvan för att ge maximal...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842