”Vi saknar strumpor och tält.” Mammuts vd Rolf Schmid om framtidens outdoormarknad och fler företagsköp

”Vi saknar strumpor och tält.” Mammuts vd Rolf Schmid om framtidens outdoormarknad och fler företagsköp

Publicerad

Mammut Sports AG har de senaste 18 åren letts av Rolf Schmid. Under samma period har företaget ökat sin omsättning från 180 miljoner kronor till 1,8 miljarder per år. Sportfack fick som enda svenska tidning möjlighet att ställa en av outdoorbranschens legendarer mot (bergs)väggen.

Rolf Schmid är en legendar inom outdoorvärlden. Att på 18 år ta Mammut Sports AG från en omsättning på 180 miljoner kronor till att idag göra 1,8 miljarder per år kräver en näsa för bra affärer. Uppköpen och inkorporerandet av tunga varumärken som Ajungilak, Raichle och Toko har gett klirr i kassan och tillgång till både teknologier och nya marknader för Mammut.

För att orka med att arbeta hårt krävs en god fysik. Och det är verkligen en pigg 54-åring Sportfack träffar för en halvtimmes intervju på en skakig bergbana. Timmarna innan har Rolf Schmid tillbringat fastlåst i två stålvajrar när Tysklands högsta topp Zugspitze, 2962 meter över havet, bestigits med en via ferrata-led. Rolf Schmid är uppväxt i Danmark, Argentina och i Italien och upplevde på nära håll militärjuntans skräckvälde i Buenos Aires. Han talar sex språk men inte svenska. Ännu.

Vilka är Mammuts planer för den svenska marknaden? Det har många gånger gått trögt för er att slå er in i Sverige. Vad beror det på tror du?
– Ja vi har tidigare haft problem att etablera oss på den svenska marknaden. Det finns egentligen ingen anledning till att Mammut inte skulle fungera och sälja bra i Sverige. Tidigare har nog våra produkter inte fungerat så bra för den svenska konsumenten. Nu gör vi fler produkter som borde fungera i hela Skandinavien: Som konfektion för lite tuffare förhållanden, trelagers Gore-texjackor till exempel. Det kan vara små detaljer men ibland är det just de små sakerna som avgör.
Vad gäller vår distribution ser det bra ut. Vi har sjösatt ett nytt kontor och ett showroom. Vi skulle också gärna ha ytterligare en säljare i Sverige.
Nyckeln nu är att hitta partners som Naturkompaniet och liknande – fristående butiker och kedjor med hög kompetens och ett bra sortiment.

Rolf Schmid, vd Mammut Sports AG.

Rolf Schmid, vd Mammut Sports AG.

Om vi blickar framåt, hur ska ett företag bli framgångsrikt inom outdoor om 5 år?
– Det är viktigt att du har produkter med hög innovation. Du måste också vara en ganska stor spelare, topp tio, inom ditt segment för att vara framgångsrik. Annars blir det väldigt svårt att fortsätta vara framgångsrikt eftersom konkurrensen i framtiden blir ännu hårdare. Viktigt blir också att ta socialt ansvar som företag. Mammut blev det första outdoorföretaget att bli certifierade enligt Fair Ware Foundations modell. Samtidigt vill vi hellre prata lite och göra mer. Ser vi på volym är 80 procent av våra plagg idag Bluesign-certifierade.

Hur tänker ni som företag på egen försäljning via webben och egna butiker?
– Vi avvaktar med att lansera egna webbshoplösningar eftersom våra återförsäljare inte tycker om det. Samtidigt spelar kanske den lilla delen som utgörs av försäljning via webben inte så stor roll i den totala försäljningen för återförsäljarna. När det gäller webbförsäljning handlar det om att agera med respekt mot återförsäljarna och att inte vara för prisaggressiv. Webbshopar för en leverantör kan innebära ett bra komplement av produkter som inte säljs i butiker.

När det gäller produktutveckling, vilka nya produkter och segment kan vi vänta oss från Mammut i framtiden?
– Vi lanserade produkter för trail running i somras. Det gav oss en ny kundgrupp. Här vänder vi oss inte till alpinisterna, de traditionella Mammutkunderna, utan snarare till de som söker lättare produkter. Att satsa på trail running har varit bra för oss eftersom dagens kunder håller på med fler aktiviteter och har inte enbart fokus på en sport.
Vår strategi när det gäller nya segment är att köpa teknologier och inte varumärken. Vi vill bygga varumärket Mammut globalt. Därför köpte vi världens bästa sovsäckstillverkare i Ajungilak. Det samma gjorde vi när vi köpte Raichle. Då fick vi 100 års erfarenheter av skotillverkning. Du kan likna det vid att alla datorer har Intel-processorer på insidan. Fortfarande har vi varken strumpor eller tält. Det är intressanta segment för oss.

Svenska Hilleberg gör fina tält.
– Ja, absolut (skratt), det gör de verkligen. Det är ett fint företag också.

Kök har ni inte heller.
– Nej, men det är för tekniskt och innefattar för många produkter. Det är inte intressant för oss. Våra kunder äter inte heller på det sättet.

Fakta Mammut
Grundat: 1862.
Antal anställda: 550 personer.
Vd: Rolf Schmid.
Huvudkontor: Seon, Schweiz.
Export: Till 40 länder.
Omsättning: 1,8 miljarder kronor.

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Jack Wolfskin får ny vd

2 kommentarer

Nicolas: Hej Oskar! Kanske, kanske inte. JW är inget stort varumärke i Sverige, även om de är delvis stora i Europa, Men om en produktchef från ett betydligt närmare varumärke som Helly Hansen tillträder, som...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842