Bex Sport tar lek på största allvar

Bex Sport tar lek på största allvar

Publicerad

Kvalitet och produkter som folk har roligt med har gjort Bex Sport till en stor spelare i gränslandet mellan lek och sport. Nu är siktet inställt på att öka rejält. Nyckeln är export.

Det är gråmulet och småkyligt. Vinden drar rejält i håret när jag kliver ur bilen för att knacka på hos Bex Sport i skånska Höganäs. Enligt kalendern är vi nästan inne i maj men den här dagen hade inte gjort bort sig i februari. Att sommaren ska infinna sig en dryg månad bort känns just en sådan här dag som ett löfte som aldrig kommer att infrias.

Inne på Bex kontor finns det dock mycket som påminner om sommaren. Längst in i det stora rum som utgör ett kombinerat kontorslandskap och showroom, är väggar och golv täckta av Bex sommarprodukter. Företaget är kanske mest känt för att på 90-talet mycket framgångsrikt ha återintroducerat kubb men sommarsortimentet innehåller mycket mer än de många olika varianterna av det populära spelet. På golv och väggar finns allt från boule- och krocketset till fotbollsmål och det nya spelet fotbollskrocket.

– Vi försöker släppa en till två nya produkter varje år, det brukar våra kunder kräva, säger Björn Andersson, vd och delägare, medan han visar runt i lokalerna.

Produktutvecklingen inkluderar all personal på företaget, från säljare till lagerpersonal. Säljarna är de som har närmast kontakt med marknaden och det är de som påbörjar processen. När de kommit fram till ungefär hur produkten ska se ut får resten av personalen säga sitt.

Några månader senare, när prototyperna anlänt från Asien, är det dags för produkttest. Det finns en uttalad strategi hos Bex att deras produkter ska vara roliga och det finns bara ett sätt att ta reda på det: Testa produkterna i den miljö de är avsedda för.

– Nästan allt vi säljer är spel som man spelar med familj och vänner, sällskapsspel helt enkelt, säger Björn. Så någon fin kväll brukar vi åka ner till hamnen i Viken och testa om de nya spelen är kul eller inte.

Många av Bex spel är sällskapsspel för hela familjen.

Bolaget Bex föddes dock långt från den idylliska hamnen i Viken. I slutet av 80-talet grundades Bex som ett dotterbolag till Biljardexperten i Stockholm. Björn kom in i verksamheten som säljkonsult 1993. Tio år senare fick han och kollegan Pierre Bladh ett erbjudande om att köpa bolaget. Bex gick dåligt och Biljardexperten ville sälja.

Björn, som såg en potential i produkterna, accepterade erbjudandet. Första steget blev att flytta företaget från Stockholms innerstad till Höganäs.

– Jag kommer från Viken som ligger precis här vid Höganäs, säger Björn. Genom att flytta verksamheten hit sänkte vi kostnaderna radikalt. Vi gick faktiskt med vinst redan första året.

När Björn tog över bolaget var sortimentet i stort sett detsamma som idag men affärsidén var att distribuera andras varumärken. Den idén slopades delvis. Istället gjorde man sig av med flera av agenturerna och skapade sex egna varumärken. Bakom beslutet låg viljan att satsa på export.

– Affärsidén skulle fortfarande vara att erbjuda de lite udda nischprodukterna men vi behövde bredda marknaden om vi ville växa, säger Björn. Export skulle ge oss den möjligheten.

Bex tog även beslutet att skaffa exklusiva distributörer. Att enbart ha egna säljare som besöker butiker är dyrt och Bex hade inte tillräckliga försäljningsvolymer för att det skulle löna sig. Idag är det JO Sport som distribuerar Bex produkter till sportfackhandeln. Rantzows och Lekolar är två andra stora distributörer på den svenska marknaden.

– Så har vi gjort i Sverige, Norge och Benelux, säger Björn. Strategin är att först bygga upp varumärket på marknaden och sedan börja samarbeta med distributörer.

Idag har Bex agenturen för tre varumärken: Harrows Dart som de säljer på den norska och den svenska marknaden samt La Franc (Boule) som de har Europarättigheterna för och OBUT Boule som de har Sverigerättigheterna för. Portföljen med de egna varumärken består bland annat av Gamesson som marknadsför biljardbord, airhockeyspel, pingisbord och fotbollsspel. För några veckor sedan lanserade Bex en nätbutik som bara ska sälja bolagets bordsspel. Produkterna är volymkrävande och färre och färre butiker tar hem dem. Istället beställer de när någon kund efterfrågar det.

Spelet Spin Ladder går ut på att kasta två sammanlänkade bollar runt en stång.

Björn tror att omkring 90 procent av den totala bordsspelsförsäljningen kommer att gå över nätet om några år. Om Bex inte finns på nätet riskerar de att bli omkörda av konkurrenterna. Tanken är dock inte att konkurrera med pris. Det är utbudet och tillgängligheten som ska locka kunder.

– Vi satsar hårt på pingis och stenbord (biljard, red. anm.) och webshopen är en del i det, säger Björn. Tidigare har vi inte heller riktigt haft kunskapen på pingis och biljard men sedan vi fick in Sören Bergström i organisationen är vi en fullserviceleverantör. Stenbord är inget en kund sätter upp själv utan där behövs det montörer och det nätverket har Sören tillfört.

De andra egna varumärken är Bex med träspel som kubb och krocket, Catdart med olika dartprodukter, Murena med produkter för vattensport, Snowzone med vinterprodukter som åkplattor och åkmattor och Sunsport med sommarsportprodukter som volleybollset, basketkorgar och baseballset. Många av produkterna ligger i gränslandet mellan sport och lek. Men till skillnad från en del andra varumärken som befinner sig i samma område vill Bex ge sina kunder produkter som har bra kvalitet.

– Vi kan aldrig vinna matchen mot Ica, Statoil eller de andra som köper containrar direkt från Kina. Vi vill inte vara på den nivån, vi vill kunna stå för våra produkter, säger Björn.

För att kunderna inte ska förväxla Bex produkter med slit- och slänggrejer försöker företaget framhålla kvalitetsnivån redan på butikshyllan. Björn plockar fram en förpackning med ett volleybollset där stålstolparna fungerar som handtag.

– Många av våra förpackningar är öppna så att kunden ska kunna känna och ta på produkterna och själva upptäcka att det är rejäla grejer, säger Björn. En bild går att förvanska hur mycket som helst men här känner kunden direkt att det är stål.


Bex omsättning har under de senaste åren legat stadigt kring 22–26 miljoner kronor. Nästa år är siktet inställt på att spräcka 30-miljonersvallen. Murbräckan är export. Redan idag finns Bex representerat på drygt 30 marknader och 60–70 procent av omsättningen kommer från export. Stora marknader utanför Sverige är Norge, Tyskland, Benelux och England där Bex dessutom har ett externt lager.

Men Bex vill in på fler marknader och efterfrågan finns. När företaget ställer ut på Spielwarenmesse i Nürnberg är det bra tryck i montern från länder som Frankrike och Spanien. Givna framtida marknader kan tyckas men Bex produkter är volymkrävande och att skicka produkter från Sverige till Spanien är dyrt och skulle äta upp hela vinsten. Det finns dock planer på att etablera ytterligare ett lager utanför Sverige för att kunna förse något avlägsna marknader med produkter.

– Jag skulle vilja ha ett lager i Strasbourg, säger Björn. Det skulle kunna förse Frankrike, Spanien, Portugal och kanske Italien med produkter. Om fem år skulle jag gissa på att vi finns representerade på 50 marknader och har en omsättning kring 40–45 miljoner kronor. Det är visionen.

On
Off

1 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

18 kommentarer

Nicolas: På Sportfack skiljer vi till rätt stor del på materialet i respektive kanal. Visst görs det jobb av undersökande karaktär, men de har vi hittills vikt för printugåvan för att ge maximal...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842