Mässrapport: IOD 2013. "Mycket glass men ingen hoppborg!"

Mässrapport: IOD 2013. "Mycket glass men ingen hoppborg!"

Publicerad

Fullsatt, god mat, glada ansikten och – glassmaskin. Inköpsdagar Outdoor, som alltid är en het kandidat till kategorin Sveriges mysigaste sportmässa, avslutades under tisdagen efter tre intensiva dagar. Men frågan alla ställde sig var: Varför finns det ingen hoppborg vid Edsviken?

Inköpsdagar Outdoor (IOD), arrangerat av Svenskt Sportforum, hade för tredje året i rad slagit läger högt intill vackra Edsviken strax norr om Stockholm. Mässan var utsåld sedan juni och hyste 46 hårt arbetande leverantörer.

Som alltid är outdooraktiviteterna ständigt närvarande på IOD. När Sportfack anländer till morgonkaffet på måndagen kryper ett par besökare ut ur ett tält. Några mountainbikes står parkerade intill mattältet på innergårdens till Edsvikens konsthall och en traillöpare dundrar förbi över den grusade gården där House of Hygges linor står uppspända.

Thomas Andersson och Fredrik Helgesson, Sätila of Sweden.

När smörgåsen är avslutad tar vi trappan upp till övre våningen i en av flyglarna. Där står två glada mösskillar från Sätila of Sweden, en av mässans 14 nya utställare för i år. Mössor har företaget däremot gjort i över hundra år, berättar Fredrik Helgesson och Thomas Andersson ivrigt. Som mässnykomlingar är de nöjda med IOD. Fredrik förklarar att företaget är inne i en fas då de vill göra varumärket Sätila mer synligt. Att sponsra det svenska skicrosslandslaget är en strategi. Att visa upp sig på IOD en annan.

– Vi kom hit utan förväntningar men är glada över att vara här. Går man några steg är man ute i naturen, menar Fredrik.

– Det är en skön stämning och besökarna är inte så stressade, säger Thomas.

Lars Klingström, Jack Wolfskin.

Intill Sätila står Thomas Tauschek med Mammut. Thomas är med för andra gången och har gått efter den gyllene mässregeln nummer ett.

– Vi har mycket bokat precis som på Swesport, säger Thomas som träffade sina stora kunder innan sommaren. Under IOD finns tid för viktiga specialistbutiker som kommer från hela Sverige.

Jack Wolfskin, också mässdebutant, med Lars Klingström i spetsen, gillar upplägget på IOD men har en logistikidé.

– En tanke kunde vara att Team Sportia som har mässa precis efter kunde hålla till i ladan som står tom nu, funderar Lars högt.

Thomas Breding, Granitbiten med IOD:s favoritpryl – glassmaskinen.

En trappa ner finns en av de större anledningarna till att IOD lätt skulle vara en vinnarkandidat till titeln Sveriges mysigaste sportmässa. Granitbitens kaffemaskin är antagligen mer känd i Sport-Sveriges än företagets splitter nya klättervarumärke, tyska Edelrid. I år har dessutom vd Thomas Breding och kompani kompletterat med en mjukglassmaskin. Svårt att hitta en smartare indragare en varm sensommardag. Medan Thomas fixar glassar till gänget från Addnature diskuterar vi kring det ständiga debattämnet för IOD. När mässan ska hållas. Leverantör med störst fokus på konfektion, som Granitbiten, vill ha en tidigare mässa. De som jobbar med hårt, vill ha IOD så sent som möjligt på sommaren. Resultatet är en kompromiss som funkar men ger butiker kort om tid att bestämma sig inför sin orderläggning.

– Vi vill ha en tidigare mässa, säger Thomas och tillägger: men då kan inte leverantörerna med hårt ha några prover klara, och vi förstår att sista diskussionen om IOD:s tidpunkt knappast är gjord.

Nicolas Dubant, Addnature.

Nicolas Dubant, Addnature, håller med Thomas Breding och inte bara på grund av att han fått en glass.

– Mässan är bra men för sen. Optimalt vore slutet på maj, början av juni. Men det är bra att vi kan träffa flera leverantörer på en gång, säger Nicolas som tycker att leverantörer som inte får fram prover måste göra om sitt arbetssätt.

– Om de inte får fram prover får de tänka om. Det blir problem för oss som butiker eftersom vi har så kort tid på oss att bestämma oss innan vi lägger ordern, säger Nicolas som ändå sett mycket hårt eftersom Addnature även varit på Outdoor Messe i Friedrichshafen.

Cleas Forsberg och Rodney Hiram, Svenskt Sportforum.

Vid en kaffepaus på väg mellan flyglarna förklarar arrangören till IOD, Svenskt Sportforum med Claes Forsberg och Rodney Hiram hur de tänkt kring IOD:s datum.

– Åtta av tio utställare säger till oss; rör ingenting, säger Claes. Mjuka (konfektion) leverantörer vill ha en tidigare mässa, hårda vill ha en sen. Vi diskuterade om vi skulle göra två mässor men det var inte butikerna intresserade av.

Rodney fyller i:

– Vi ville inte ducka för ämnet utan tog ett möte med fem konfektionsleverantörer och mötet resulterade i att de ville fortsätta vara med på IOD.

Magnus Lindholm och Victor Norgren, Cyclecorner och AG Run.

Outdoormänniskor är ständigt i farten. I den andra flygeln har Haglöfs Jonas Oja med kollegor bråda dagar. Så fort mässan är slut styr de mot Göteborg.

– Ja vi drar direkt och börjar bygga upp montern till Team Sportias inköpsmässa, säger en leende Jonas som ska försöka få lite tid över till mountainbiken som står lutad i montern.

IOD lockar inte bara outdoorbutiker. På gårdsplanen stannar jag Magnus Lindholm och Victor Norgren från Cyclecorner och AG Run. Trots sin inriktning mot cykel och löpning så har de hittat vad de sökt. Ett bevis på att sportsegment korsbefruktar sig allt mer.

– Vi har besökt Karhu, varit hos Bios för att kolla på Vaudes grejer och ska till Houdini. Det har varit förvånansvärt bra, skönt att det inte var så mycket folk, säger Magnus.

– Kompetensen hos leverantörerna är bra, säger Victor. De hade koll på material och skors uppbyggnad. Vi saknar inget här.

– Det skulle vara en hoppborg då, avslutar en leende Magnus.

On
Off

1 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842