Dynastar vill vara på toppen

I bakgrunden skymtar Mont Blanc-massivet.

Dynastar vill vara på toppen

Publicerad

Dynastar är varumärket som vågar ställa krav på sina åkare. I gengäld vill de hjälpa kunderna att överträffa sig själva och bli bättre skidåkare.

Det är mycket folk i Dynastars monter på Ispo. Monsieur Guy Bara, varumärkesansvarig för Dynastar, är trots sina dryga två meter inte synlig någonstans. Jag går in i montern för att leta. Runt omkring mig surrar det av engelska, svenska, tyska, franska och något som jag tror är italienska men som också kan vara rumänska som faktiskt är förvirrande likt italienska.
Mest surras det kring väggen med Cham-linjen som premiärvisades på Ispo förra året och skapade en riktig buzz kring Dynastar. Friåkningsskidorna har hunnit stå ute i butikerna några månader och Guy Bara säger, när han dyker upp med andan i halsen sen från ett annat av alla Ispo-möten, att införsäljningen av den överliggande kollektionen går som tåget. Ökningen uppskattar han till ungefär 20 procent.
– De är enormt populära, säger Guy och plockar ner en rejält midjebred skida från väggen.
Att de blivit så populära har med precision att göra, förklarar han. Först tror jag att han menar hantverksprecision och nickar instämmande. Säger lite viktigt att jag en gång besökt skidfabriken vid Mont Blancs fot och med egna ögon sett vilket hantverksjobb som krävs även på moderna skidfabriker. Fast det visar sig att det inte alls är det han menar, även om han håller med om fabrikens förträfflighet. Nej, istället gäller det en annan sorts precision.

Medan Cham-linjens föregångare (Legend-linjen) var skidor som även gick lite mot all mountain-hållet är Cham-skidorna precis det de utger sig för att vara: Renodlade friåkningsskidor som ska kunna övermanna alla de krav som ställs högt upp på berget långt utanför pisten.
De är även precist riktade mot en viss målgrupp. Cham-linjens skidor är tillverkade för åkare som vet vad de gör i snön. Som räknar skidveckor istället för skiddagar, inte räds branta partier eller stora dropp och som älskar lössnö. Kort sagt riktigt bra åkare. Därför kräver skidorna mer av sin åkare än en ordinär skida. I gengäld presterar de bättre ju hårdare de pressas. Det passar väl in i företagsfilosofin om att tillverka skidor för folk som ser skidåkning mer som en aktiv sport än en trevlig utedag i soligt väder.

– Vi har alltid sagt att vi ska producera skidor för krävande, tekniska åkare och hjälpa dem att överträffa sig själva och bli bättre skidåkare, säger Guy.

Cham-linjen är en av Dynastars mest populära serier av skidor.

Att utestänga söndagsåkarna kanske låter arrogant och i vissas öron lite franskt men egentligen är det logiskt om man tittar på företagets bakgrund. Företaget föddes vid foten av berget som mer än något annat berg representerar tuff bergssport. Att i de här trakterna försöka ta plats genom att sälja produkter som inte klarar omgivningens krav vore som att försöka sälja fläsk i Saudiarabien, dvs. inte så lyckat.
Idag mer än någonsin tidigare är affärsidén att profilera sig som ett skidmärke för krävande, tekniska kunder. Med Cham-linjen inleddes förra året en segmentering som ska vara tredelad: Freeride, Race och Ski Mountaineering. Det är dessa tre segment som företaget kommer att satsa mest på och investera mest i. Genom produktutveckling, genom sponsringssamarbeten och genom övriga marknadsaktiviteter.
– Dessa tre segment blir våra flaggskepp för både dam och herr. Vi började med Freeride förra året, kom med Race i år och kommer att fortsätta med Ski Mountaineering, säger Guy.
Under respektive segment kommer det att finnas kategorier som drar nytta av flaggskeppens tekniska landvinningar. Till exempel all-mountain-skidor under Freeride, pist-skidor under Race och touring-skidor under Ski Mountaineering. Men det är pyramidens spets som ska sticka upp genom mediebruset och dra blickarna till företaget.
– Vi ska koncentrera oss på några nyckelprodukter, skapa bra historier kring dem och få ut de historierna till konsumenterna, säger Guy. Om du pratar om för många produkter kan det till slut bli så splittrat att du pratar om ingenting.
– Vid sidan av det ska vi ha den här tydliga segmenteringen med flaggskeppen Freeride, Race och Ski Mountaineering. Då blir det tydligt för butikerna och tydligt för konsumenterna vilka vi är och vad vi står för.

Fabriken tillverkar ungefär 300000 Dynastarskidor varje år.

Profilen som ett varumärke för duktiga, tekniska åkare är orsaken till att Dynastar för två år sedan återvände till strategin att använda sig av systermärket Looks bindningar. Intimt förknippade med Dynastar är även märkena Lange och Kerma, också de ägda av Rossignolkoncernen.
– Vi är specialister på skidor, Look är specialister på bindningar, Lange på pjäxor och Kerma på stavar, säger Guy. Det innebär att vi inom Rossignol-gruppen har två olika filosofier. Rossignol är ett varumärke för en större konsumentgrupp, har sloganen "Another best day" och marknadsför sig med bilder på folk som ler och åker skidor på sin fritid. Vi andra riktar oss till specialisterna.
Fabriken vid Mont Blanc tillverkar 300 000 skidor om året åt Dynastar. Läget vid Mont Blanc bidrar till att bilden av ett specialistföretag träder fram och används givetvis i marknadsföringssammanhang. Men samtidigt kan man undra om det är värt det. Många skidtillverkare har gjort bedömningen att fabriker i Kina eller i östra Europa ger de bästa ekonomiska förutsättningarna. Jag frågar Guy om fabriksplaceringen är försvarbar även sett till produktionskostnad, skulle det inte vara billigare att tillverka i Kina?
– Kanske lite billigare men inte mycket, säger han och berättar att ungefär 70 procent av råmaterialet som används till Dynastars skidor kommer från Europa.
– Så vi skulle behöva börja hela produktionsprocessen med att transportera materialet till Kina.


Till träkärnorna används träslag som ask, poppel och paulownia (kejsarträd).

En annan nackdel med kinesisk produktion är enligt Guy de långa ledtiderna. För att få produkterna till Europa i rätt tid för säsongen skulle företaget vara tvunget att prognosticera försäljningen ett år i förväg. Och ett år i förväg vet du inte om du kommer att sälja 10 000, 20 000 eller 50 000 skidor, menar Guy. Visar det sig att du tillverkat för mycket måste du kanske sälja ut ditt lager med dålig marginal. Visar det sig att du tillverkat för lite tjänar du inte optimalt med pengar.
– Med fransk produktion kan vi tillverka närmare säsongen och då har vi bättre prognoser. Dessutom tror jag att Made in France tilltalar många människor. Kanske inte tyskar men många andra, säger Guy och skrattar.
– Men sedan har du hela produktutvecklingsbiten. Med en fabrik i bergen vinner du mycket. Vi kan åka till Grand Montets på morgonen, testa idéer och vara tillbaka här på eftermiddagen. Här är vi alltid nära skidåkarna och marknaden. Det ger inspiration samtidigt som det ger oss trovärdighet. Du kan inte göra skidor i Paris och samtidigt förvänta dig att vara trovärdig.

Med en tydlig bild av vart företaget vill nå och gå med sin skidlinje tittar Dynastar även på andra områden att utvecklas inom. Redan idag finns till exempel tekniska ryggsäckar och handskar. När företaget tog fram ryggsäckarna utgick man från sitt eget DNA som specialistföretag och miljön kring Chamonix.
– Chamonix är inte bara skidåkning, säger Guy. Det är även en världskänd bergssport-ort. Därför kan man tänka sig att det blir tekniska produkter för bergssport, kanske en isyxa eller en klättersele. Kanske under varumärket Dynastar eller så köper vi ett annat företag. Jag tror att vi kommer att göra mycket kul med varumärket under de närmaste åren.

On
Off

0 kommentarer

  • Företagsinformation från Sportregistret
  • Företag: JO Sport AB
  • Telefon: 0650-188 25
  • Verksamhetsinfo: JO SPORT är en totalleverantör inom alpint (skidor, pjäxor, stavar, hjälmar, ryggskydd, fjällsäkerhet, verkstad, fotvärmare, torkar), uteliv, fotboll/klubb och sommarspel med mera. JO SPORT har en populär säljkår som servar våra kunder med täta besök. Vi har eget lager med hög ambition att serva våra kunder med snabba leveranser. Leverans sker året runt från eget lager.
  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya bubbelskor

2 kommentarer

Björn 2: Haha, mmmmmm,,,,Puma Jamming 2.0.... Vore kul att få en kommentar från Nike om hur dom ser på ovanstående!

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842