Mårten Nydahl styr Cycleurope

Mårten Nydahl styr Cycleurope

Publicerad

Mårten Nydahl är en ung och modern företagsledare och tillika Cycleuropes nye vd. Hans grundfilosofi är att jobba med folk som är självgående och att hålla fingrarna borta från deras ansvarsområden. Ödmjuk inför andras kompetens helt enkelt.

Jag vill att alla människor ska ha möjligheten att utvecklas och få mer ansvar, säger Mårten Nydahl strax efter att han tillträtt som Cycleuropes nye vd. Jag gillar inte att detaljkontrollera och ta alla beslut, istället tycker jag om platta och strukturerade världar med tydliga mål.

Mårten Nydahl

Titel vd Cycleurope.
Ålder 42 år.
Familj Frun Lena och deras två barn.
Bor Pixbo söder om Göteborg.
Yrkesbakgrund Utbildad maskiningenjör, trainee på Scania, logistikchef på Arvid Nilsson, operation manager på Cycleurope.

Mårten ser det som Cycleuropes ansvar att som marknadsledare vara med och driva utvecklingen framåt och att vara med och lyfta trender och få dem att flyga. Ett exempel på det är deras retrodesignade cyklar med lasthållare på framgaffeln och cyklar med 70-talets Pippimönster. Där finns även visionära cyklar i form av Evolve, en elkonceptcykel som tagits fram av designstudenten Fredrik Lundin. Visionen är att skapa en elcykel som kan konkurrera om ungdomars mopeddrömmar.

– Elcyklarna är en marknad som växer starkt. Människor blir allt mer intresserade av miljö och hälsa vilket gör vanliga cyklar liksom elcyklar till den perfekta produkten, säger Mårten Nydahl.

Vem är då mannen som styr Cycleuropeskutan? 
Mårten Nydahl växte upp i Gästrikland i Hofors för 42 år sedan. I dessa trakter fick han även upp sin hittills största gädda på 8,8 kilo. 
– Jag fiskar för lite, konstaterar han vid minnet.
Hans första cykel var förresten en DBS med limpsadel. 
I grunden är han en välutbildad teknolog med moderna ledarskapstankar. I mitten av 90-talet lämnade Mårten Nydahl Chalmers Tekniska Högskola som färdigutbildad maskiningenjör. Därefter blev det några år som trainee på Scania. 
Mårten förklarar att hans hjärta fortfarande klappar för Scania. Det var där han danades i industriellt tänkande i knivskarp konkurrens.

– I grund och botten är jag en produktions- och logistikkille, konstaterar han.
Innan Mårten hamnade i Varberg och på Cycleurope var han bland annat logistikchef på tidigare danskägda Arvid Nilsson i Kungälv. En grossist som säljer infästningsartiklar till såväl industrier och hem som till vindkraftverk.

Eftersom hans fru Lena kommer från Göteborgstrakten så hamnade han efter diverse flyttar på västkusten. De har två killar, sex och åtta år, och bor numera i Pixbo utanför Mölndal i Göteborg.

Mårten Nydahl berättar att han kände ett "whaooo" i kroppen när han såg Cycleeuropes jobbannonsen med de svenska och klassiska konsumentvarumärkena: Crescent, Monark och DBS. De sökte en Operation Manager och det var precis vad han var.

Den här retromodellen är lika snygg som praktisk med sin pakethållare fram.

– Det är otroligt roligt att få arbeta med varumärken som alla i Sverige känner till, säger han.
Tjänsten som Operating Manager hade han i ett år och tio månader innan den dåvarande vd:n för Cycleeurope Sverige, Robert Sumberesis, slutade. I samma veva fick Mårten Nydahl frågan av styrelseordförande i företaget, Salvatore Grimaldi, om han ville bli ny vd?

– Jag tänkte att det värsta som kan hända är att det går åt pipan, minns Mårten. Men i så fall har jag lärt mig någonting nytt. Sedan är Salvatore aktiv i driften av bolaget och stöttar mig mycket.

Mårten konstaterar att tiden på Chalmers och Scania med flera arbetsplatser gjort att han kan hela produktprocessen från malmbrytning och industridesign ned till legotillverkning i Kina och transportlogistik. Han kände också stor trygghet i att han visste att de som jobbar i företaget är duktiga på sina uppgifter.

– Det är viktigt att vi är ödmjuka och lyssnar på våra kunder för vi måste sälja mer än en cykel, säger Mårten. Därför arbetar vi hela tiden för att ha bra relationer till våra återförsäljare och skapa möjligheter för dem att göra bra affärer med slutkunderna.

Cykelförsäljning är kopplat till en viss del av året – vår och sommar. Handlare som inte säljer annat än cyklar kan ha det tufft under vintermånaderna.

– Det är svårt att klara sig på enbart cykelsäsongen, säger Mårten. Sportkedjorna säljer produkter för hela året och med det följer andra utmaningar för cykelhandlarna. Det handlar om att anpassa sig till en föränderlig värld.

Det är en vältrimmad organisation Mårten styr över. Sälj, marknadsföring, ekonomi och produktion består av ett 80-tal människor totalt. Under produktionstopparna arbetar de med inhyrd personal i fabriken i Varberg för att hinna få fram tillräckligt med cyklar i tid. Cycleuropes Nordenlager för tillbehör är outsoursat till Halmstad.

– Alla cyklar vi säljer har produktutvecklats och designats här och dessutom monteras och lackas cyklarna här i fabriken i Varberg, säger Mårten. Det är ingen välgörenhet att montera cyklarna i Varberg, vi gör det för att vi snabbare kan följa trender och ligga närmare marknaden än om allt skulle ske i Kina. 
Cycleuropekoncernen har sedan 2010 endast en fabrik i Norden och de producerar cyklar i Varberg även till Danmark, Finland och Norge. 
– Vi håller på att bli ett nav för det som rör Norden, förklarar Mårten Nydahl.
En annan konkurrensfördel är monteringen i Varberg. Den gör att de levererar ut hela cyklar till återförsäljarna.
– Cykeln kommer inte i ett paket som de eller slutkunderna måste montera ihop själva, konstaterar Mårten Nydahl.

Cykelvärlden har ännu inte riktigt drabbats av bilvärldens internationalisering. Ännu behärskas de flesta lokalmarknaderna runtom i världen av nationella cykelvarumärken. Däremot har arenorna där cyklar säljs hela tiden utvidgats. Cyklar säljs idag på både internet och stormarknader.

– Vi säljer idag inte genom massmarknadskanalerna, utan genom fackhandeln och sportbutiker, säger Mårten. Allt fler vill dock sälja cykel och antalet sportkedjor och så kallade "big box stores" av olika slag ökar. Det är viktigt för oss att vi kan nå ut med våra varumärken till så många slutkunder som möjligt.

Han förklarar att det är viktigt att det finns cykelkompetens där deras cyklar säljs. Kunderna måste som sagt få mer än en cykel när de köper bolagets varumärken. Kunnande gör att kunden får rätt cykel rätt utrustad och har möjlighet att få service.

Designen på cyklar blir allt viktigare, här en cykel med samma mönster som Pippi Långstrump hade på sin tröja.

Standardcyklar och barncyklar är Cycleurope starkaste ben, men Mårten Nydahl förklarar att de vill ha bredden och även kunna erbjuda kunder som finns utanför de stora volymsegmenten en hoj som fyller deras behov. En liten klenod är Crescent Retro 601, en 1-växlad stålrams singelspeed sportcykel för 6 795 kronor. Men i sortimentet finns det någonting för i princip alla vare sig det gäller MTB, elcyklar, retrocyklar eller racer. 
– Vi har 20 procent av marknaden. Och om du räknar bort massmarknaden har vi ungefär halva marknaden.

Nydahl pekar på att Monark och framför allt Crescent alltid har värnat kvaliteten. Det är en lång tradition och när han i år var med vid deras event vid Vätternrundan så mötte han en man som cyklat 39 rundor på en och samma Crescentcykel.
– Cyklarnas Volvo, säger Mårten med ett leende.

Förutom traditionell reklam fortsätter de arbeta med event och sponsra ungdomscyklister som bloggar åt dem. De kommer också att titta än mer på de sociala medierna.
– Vi är nyfikna på allt som kan hjälpa oss att bygga känslor mellan oss och våra kunder, säger han.
Den årliga införsäljningsmässan som Cycleurope arrangerar utomlands ser han som ett utomordentligt tillfälle att få tid med återförsäljarna och bygga en gedigen relation till dem.

Utveckling och tillväxt krävs för att ett företag ska behålla hälsan. Ett ben som Cycleurope tänker satsa mer på är tillbehörsmarknaden där de har varumärkena Spectra och Tec. Målet är att bredda sortimentet och öka kvaliteten på många produkter. Mårten Nydahl konstaterar att inget säljer sig självt utan de kommer att göra riktade säljinsatser och aktiv jobba in tillbehörsvarumärkena hos återförsäljarna. 
– Tillväxt är viktigt för alla företag. Bolag som inte tänker tillväxt kan få det tufft i framtiden, säger han.

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842