Så här säljer du campingkök

Så här säljer du campingkök

Publicerad

Friluftslivet har förändrats de senaste tio åren och därmed också kundens önskemål och förväntningar på campingköken. Det är viktigt att bemöta såväl gourmetvandraren som frystorkfantasten med rätta argument när campingkök ska säljas.

Campingköken hör till de mest centrala produkterna i allt friluftsliv tillsammans med tält och sovsäckar. Ett kök är ordagrant en livsviktig produkt vid många tillfällen. Att knapra på frystorkad mat utan möjlighet att tillsätta kokande vatten är inget smakfullt alternativ. Att kunna sitta vid en bäck i skuggan av ett stort fjäll och steka sina egna pannkakor förgyller vilken vandring som helst. Utbudet på campingkök har de senaste åren vuxit och blivit allt mångsidigare. Det klassiska Trangia-köket med den lilla spritbrännaren finns fortfarande kvar och behåller fortfarande sin plats bland friluftskunderna.
– Den sanna entusiasten som ska vandra själv i Sarek i två veckor kan tycka att det här är ett bra alternativ. Det är lätt och kompakt och fungerar i alla lägen, säger Gustav Runfeldt, butikschef på Naturkompaniet i Stockholm.

Men kunden som väljer Sarek är inte i majoritet när det kommer till dagens friluftskonsumenter. Många vill idag ha bekvämlighet och en standard på tillvaron som liknar den de har hemma. Tröskeln att ge sig ut i naturen har därför också blivit lägre samtidigt som önskemålen om bekvämare tillvaro och bland annat god mat har blivit allt viktigare och lättare att tillgodose. Det kan konstateras att gourmet-trenden nu också har nått fjällvidderna och skärgårdsklipporna. Därför är det viktigt för butikssäljaren att vara noggrann när han diskuterar med kunden om campingköken. Det är några centrala frågor som bör ställas för att kunna sälja rätt kök till rätt kund.

– Det viktigaste är kanske att veta hur många personer som ska använda köket och var det ska användas. Är det här kunden som ska vara ute under alla fyra årstider i tuffa förhållanden eller enbart familjen som ska åka på campingsemester, säger Gustav Runfeldt.

Utbudet på campingkök är stort. Det gäller att hitta rätt bland utbudet.

Utbudet på campingköken är därför brett. Det finns allt från små lätta kök anpassade för kortare dagsturer till flerbränslekök som fungerar till och med på toppen av Mount Everest. Det är därför viktigt att inte sälja ett kök som kanske om några år visar sig vara otillräckligt, speciellt om kunden är ung och precis har fått upp ögonen för friluftsliv och outdooraktiviteter. Inte heller är det vettigt att försöka kränga ett flerbränslekök med dyra kastruller med värmeväxlare till någon som ska söndagspaddla i den lilla hemmasjön och göra små utfärder med korta fikapauser.

Vikten är en annan faktor som har stor betydelse vid valet av kök. Det gäller att fråga om kunden ska bära all sin utrustning själv i flera dagar under långa dagsetapper för då är vikten på köket av stor betydelse. Handlar det däremot om till exempel en havspaddlare där vikten är av sekundär betydelse ska funktionssäkerheten och stabiliteten vara viktiga faktorer. Det är inte alltid lätt att hitta plana klipphällar att ställa köket på och havsvindarna gör att vindskyddet bör vara utformat på ett funktionellt sätt och tåla också hårda vindar.

Hur och vad kunden har tänkt sig tillreda på köket är också bra att veta. Ska det bara värma vatten till den frystorkade maten eller ska kunden tillaga rejäla middagar på köket. Idag har gourmet-trenden vuxit sig stark också bland friluftsfolket och det ställer sina speciella krav på produkterna. Det finns också ett brett urval tillbehör till köken som är bra att presentera för den livsnjutande friluftsmänniskan. Allt från små espressokokare och specialtändstickor till wok-pannor och gaständare finns i utbudet och kan göra utfärden ännu trevligare för kunden.

I allmänhet är kunden inte speciellt märkestrogen när det kommer till campingkök. Visserligen är gamla och beprövade varumärken som Primus och Trangia fortfarande dominerande i de svenska frilufts-och sportbutikerna. Men det finns små pigga uppstickare som japanska Soto som har nischade produkter som säkert har sina kunder bara butikssäljaren ställer de rätta frågorna till kunden om dennes behov.

En kastrull med en värmeväxlare och ett klassiskt gaskök.

Trots allt bättre produkter och flera funktioner är dagens campingkök lätta att hantera. Inte ens den mest otekniska kund behöver oroa sig över att använda ens de mest avancerade köken. Det är bra att betona detta faktum för kunden, speciellt om hen tvekar att välja ett avancerat men funktionellt kök som skulle fylla kundens behov. Personalen å sin sida ska kontakta leverantörerna för att få tillräcklig information om produkterna. Det är viktig att kunna alla detaljer på även de nya produkterna.

– Leverantörerna ordnar vid behov clinics för oss, men de kunde vara kanske lite bättre på att erbjuda dem. De ställer nog upp när vi ber om det. Men vi måste ligga på lite, ringer vi så är det inga konstigheter, säger Gustav Runfeldt.

Idag är miljöaspekterna viktiga för de allra flesta kunder. Inte minst bland dem som sysslar med olika outdooraktiviteter. Därför kan det finnas skäl att betona miljöaspekten och egenskaperna bland dagens campingkök.

– Vi får konstigt nog inte jättemycket frågor om det. Jag tror att det beror på att kunderna i allmänhet förutsätter att det här är miljövänliga produkter. Men det är ändå en bra aspekt att betona när man presenterar de olika köken för kunderna. Att till exempel berätta att kastruller med så kallade värmeväxlare sparar bränsle upp till 40 procent. Det är ett bra miljöargument, säger Gustav Runfeldt.

Sedan har många tillverkare motat Olle vid grind vad gäller miljöpåverkan. Primus till exempel har koldioixidkompenserat all den gas som företaget säljer. Produkterna är många, det gäller bara att under mötet med kunden ta reda på behoven och önskemålen.

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842