Svenskarna springer för livet

Svenskarna springer för livet

Publicerad

Den svenska löparvågen håller i sig. Allt fler anmäler sig till landers löparlopp och var femte vuxen svensk löptränar minst en gång i veckan.

Under flera år har Sveriges sportbutiker känt av att allt fler människor kommer in för att köpa löparskor. Och trenden håller i sig även i år. När Löplabbet för femte året i rad undersökte svenskarnas löparvanor fann butikskedjan att var femte svensk löptränar minst en gång i veckan.

I undersökningen lyfter löparna fram enkelheten som det starkaste skälet till att de väljer löpning framför andra träningsformer. Den bilden bekräftas av Anders Szalkai, träningsexpert på Stockholm Marathon och Marathon.se.

– Det som lägger grunden till allt är lättillgängligheten, säger han till Sportfack. I det samhälle vi lever i idag så är löpning ett fantastiskt enkelt sätt att motionera, man kan lägga in den när och var som helst.

Anders Szalkai framhåller även att folk drar folk. Ju fler löpare som syns ute på gatorna, desto fler tar tag i sin egen träning. De ser att löpning inte bara är för löparnördar och börjar löpträna själva, menar han.

– Det blir en dominoeffekt. Jag tror också att de attribut som tillkommit de senaste åren bidrar till en stark trend. Tidigare var löpningen mer för de initierade och handlade om att springa så fort som möjligt. Nu läggs större vikt vid löparkläder och pulsklockor som gör att användare kan dela sina rundor. Community-företeelsen som vuxit upp kring det här, har säkert bidragit till att intresset växer, säger Anders Szalkai.

På specialistbutiken Gå & Löp-kliniken i Umeå känner de tydligt av att det pågår en löpartrend. Jämfört med tidigare år har försäljningen ökat i år trots att vädret under våren inte var optimalt för löpning.

Vanliga människor som vill ut och motionera är butikens största målgrupp.

– Tidigare fanns det en tråkstämpel på löpning men nu skrivs det mycket om löpning i medierna. Folk ser också fler personer som springer och att kända personer är ute och springer, det lockar folk, säger Johan Svedelius, butikschef på Gå och Löp-kliniken.

Han tycker att produktutbudet är bättre än tidigare och tror att det har påverkat löpartrenden i en positiv riktning.
– Det finns skor för alla och det är mycket lättare att skräddarsy en lösning för individen. Vi ser också att försäljningen av löparkläder och kringprodukter som klockor ökar. Folk blir mer medvetna om att man kan använda speciella kläder och att man kan utveckla sin träning med pulsklockor, säger Johan Svedelius.

Att löparvågen håller i sig märks även på antalet startande i löparloppen runt om i landet. Var och varannan löpartävling släpper pressmeddelanden om att de slår rekord i antal anmälda. I år var till exempel över 70 000 löpare anmälda till Varvshelgen i Göteborg och när Asics Stockholm Marathon avgjordes i början av juni hade över 21 000 löpare för avsikt att ta sig i mål. Det var den högsta siffran i loppets historia.

Poppis sko.

Anders Szalkai leder träningsgruppen Team Stockholm Marathon som samlas varje söndag för att träna inför säsongens lopp. I år fick de stänga gruppen vid tusen stycken anmälda.

– Så hårt har trycket inte varit tidigare och vi ser samma tendens i loppen: Det är fler som springer och loppen blir fulla tidigare. Asics Stockholm Marathon blev fullt redan i november, Tjurruset blev också fullt väldigt fort och Midnattsloppet nu i augusti ökade från 25 000 till 30 000 anmälda och fylldes tidigare än någonsin. De stora loppen har blivit ännu större folkfester, säger han.

Bakom anmälningsivern ligger två saker, menar Anders Szalkai.

– Andelen löpare som tränar i sporadiska grupper växer, till exempel företag som kör någon lunchjogg i veckan. Motionsloppen blir något att relatera till, något att prata om i de här grupperna. Den andra orsaken är att det är enklare att göra uppoffringar när man har ett mål. Då får man en drivkraft som gör det lättare att komma ut och träna, säger han.
Johan Svedelius framhåller att tävlingsstämpeln försvunnit från många lopp och tror att det bidragit till den positiva anmälningstrenden.

– Om någon skulle springa ett lopp tidigare så förknippades det med att han eller hon höll på med tävling. Men nittio procent av loppen är för motionärer och det har folk uppfattat, nu är det mer så att folk anmäler sig till vilka lopp som helst, säger Johan Svedelius.

Även intresset för löpteknik har vuxit enligt Anders Szalkai. När han är ute och möter löpare är det tydligt att allt fler har frågor kring hur de ska göra för att springa effektivare.

– Folk tänker mer på tekniska bitar som till exempel fotisättning. Fokuseringen på löpteknik har smittat av sig på skobranschen som gått från att tidigare ha pratat mycket om stabilitet och stötdämpning till att nu vara mer fokuserad på löpkänsla och närhet till marken. Många jobbar med att införliva den så mycket de kan genom att ha lägre dropp från häl till tå, säger han.

På Gå och Löp-kliniken i Umeå har det varit en tydlig ökad efterfrågan på skor med lägre dropp. Framförallt är det ett varumärke som har stått ut:

– Saucony har funkat jättebra för våra kunder. För folk som inte är vana löpare kan det vara lite för extremt att gå direkt på barfotaskor. Då blir Sauconys skor ett bra alternativ och ett bra komplement till de vanliga löparskorna, säger Johan Svedelius.

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lågprishjälm säkrast i största testet

8 kommentarer

Mattias B: Vi har tänkt lika där då. Men ibland måste man dessutom lägga ut något snabbt. Där har vi på Sportfack dubbla möjligheter, som vi också hela tiden använder oss av. Kort och snabbt online och så...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842