Stor genom samarbete

Stor genom samarbete

Publicerad

När två stora leverantörer slår sig samman blir båda starkare. Så resonerar Mylna Sport, Nordens ledande företag inom hemträning. Företaget spanar ändå redan efter nya möjligheter att växa.

MYLNA

Grundat 2010
Ägare Huvudägarna är Ole Grøtterud, Terje Stykket, Christian Eidem, Thomas Weman och Thomas Alsgaard.
Huvudkontor I Mjøndalen utanfor Drammen i Norge.
Antal anställda 37.
Omsättning Ca. 180 milj. kr.
Produkter Allt innom hemträningsutrustning; både maskiner, redskap och accessoarer.
Varumärken Abilica och Nordic som är egna varumärken. Där utöver också agenturen för Everlast, Sponeta, Tanita, Powerblock, Redcord, Weider, Pro-Form och Nordictrack.

Det var en gång två norska grossister som konkurrerade inom samma område. Så kunde berättelsen om Mylnas uppkomst inledas. Den kunde också fortsätta som en helt vanlig berättelse om två konkurrerande företag där den starkare aktören slutligen införlivar det lite svagare företaget. Men berättelsen om Mylnas start är mer nyanserad än så. Företagen Sport Supply och Nordic Fitness jobbade inom samma bransch och på samma ort. De konkurrerade inom samma marknad men istället för att titta på varandra som konkurrenter började företagarna se på möjligheterna att utveckla företagen gemensamt. Företagen började i slutet av 2009 skissa på ett sammangående och funderade på hur det skulle förverkligas. Ett halvår senare, sommaren 2010, var sammanslagningen ett faktum.

– Vi fick en starkare position både mot leverantörer och på butiks- och affärssidan. Att gå samman stärkte båda parterna, det klassiska 1 plus 1 blir 3-konceptet, säger Thomas Weman, vd Mylna.

Den ena delen av det som blev Mylna Sports hade grundats redan 1984 då norrmannen Ole H. Grötterud startade Sport Supply. Produktområdet var träningsutrustning och redan tidigt introducerade företaget det egna varumärket Sport Supply och senare även Abilica. Företaget hade i början av 2 000-talet en ledande position i Norge och startade också dotterbolag i såväl Sverige som Danmark. Mylnas vd Thomas Weman grundade å sin sida Nordic Fitness år 1997 tillsammans med Christian Eidem, Lars Hanstad och Leif J. Berven. Företaget fick från början distributionsavtal med det amerikanska hemmaträningsbolaget, Nordic Track Inc. Så småningom utvidgades produktportföljen med ett antal stora multinationella varumärken inom träning-och fitness. Varumärken som Everlast, Tunturi, Weider och Pro-Form gav företaget en stark position på hemmamarknaden i Norge. Företaget gav sig också in på den professionella träningsmarknaden för att bredda sin marknaden.

Idag finns varken Sport Supply eller Nordic Fitness. Istället för Mylna fram deras idéer, koncept och varumärken och har gjort det hela till ett eget koncept och ett eget tänk. Det handlar fortfarande huvudsakligen om produkter för hemmaträning där man idag är störst i Skandinavien. Och det är fortfarande löpband och crosstrainers som är Mylna Sports storsäljare för konsumenter som vill träna hemma. Därför har företaget etablerat ett välfungerande call-center för att hjälpa kunderna med sina maskiner. Call-centret är öppet varje vardag till klockan åtta och på plats finns också servicetekniker som kan åka ut till kunderna. Samtidigt vill Mylna förbättra satsningen på övriga träningsprodukter som hantlar, samdsäckar och balansbollar. Marginalerna här är visserligen mindre men volymerna mycket större.

– Vi tänker också i framtiden hålla oss primärt till träningsutrustning. Vi ska hålla fokus på det vi är bra på idag. Vi är för tillfället nöjda med den prioriteringen, säger Thomas Weman.

Alltså inga planer på att ge sig in i konfektionsbranschen trots att den vuxit sig stark just på fitnessidan. Istället gör Mylna en offensiv satsning på det egna varumärket Abilica som är företagets storsäljande varumärke. Det är de mindre träningsprodukterna som små hantlar, rockringar och sandsäckar som Abilica är starkt på idag. Intresset för hemmaträning är stort i Norge och det växer också starkt i Sverige. Det som nu händer är att Abilica får ett helt eget koncept där företaget vill satsa på mjuka värden på de hårda produkterna.

– Tidigare har det varit väldigt mycket fokus på själva produkterna och de tekniska specifikationerna. Vad vi nu försöker lyfta fram är de mera emotionella värdena med och runt träningen. Våra kärnvärden kan uttryckas i "skilled and passionate" (skicklig och passionerad), det uttrycket har vi jobbat fram för att visa vad vi vill, säger Ina Sandengen på Mylnas marknadsavdelning.

Färger och peppande texter ska locka folk att träna hemma.

Ett led i satsningen är en hel serie hemmaträningsprodukter, med starka färger och individuella budskap och uppmaningar tryckta på redskapen. På Mylna är man övertygade om att hemmaträningstrenden inte längre är en trend utan att den idag har utvecklats till att bli en livsstil hos en stor del människor. De som börjat träna vet att det är belönande och ger energi till vardagssysslorna. Det som växer mest just nu inom hemmaträningen är funktionell träning. Precis som på de professionella gymmen vill konsumenterna använda kroppen som motvikt och använda musklerna och träningen mångsidigt.

– Idag handlar träningen om att kroppen är en helhet och om ett samspel där alla delar ska fungera. Det hjälper inte att man har stark biceps om man samtidigt är svag i ryggen. Då får man sned belastning och ont, säger Ina Sandengren.
Företaget går som tåget. Idag är omsättningen uppe i 180 miljoner kronor och Mylna har en personalstyrka på 37 personer. Företaget har inga planer på att ge sig in i den tuffa konfektionsbranschen och ta upp konkurrensen med jättar som Puma och Nike. Företaget vill naturligtvis fortsätta med en organisk tillväxt men tittar också på andra möjligheter att växa.

– När jag pratar om icke-organisk tillväxt kan det handla om att förvärva andra företag. Vi ser omkring oss på marknaden, säger Thomas Weman.

Mer än så vill han inte avslöja. Men med tillväxtmål på drygt 10 procent årligen gäller det att vara på hugget. Det är Mylna.

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Jack Wolfskin får ny vd

5 kommentarer

Oskar: Låg tröskel för att bli älskad. Håller med om att det lät lite trist, ska skärpa mig även om jag ibland tycker att det blir lite väl gnälligt på gnället. Mer konstruktivt framöver. Bra Johan.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842