Stor genom samarbete

När två stora leverantörer slår sig samman blir båda starkare. Så resonerar Mylna Sport, Nordens ledande företag inom hemträning. Företaget spanar ändå redan efter nya möjligheter att växa.

MYLNA

Grundat 2010
Ägare Huvudägarna är Ole Grøtterud, Terje Stykket, Christian Eidem, Thomas Weman och Thomas Alsgaard.
Huvudkontor I Mjøndalen utanfor Drammen i Norge.
Antal anställda 37.
Omsättning Ca. 180 milj. kr.
Produkter Allt innom hemträningsutrustning; både maskiner, redskap och accessoarer.
Varumärken Abilica och Nordic som är egna varumärken. Där utöver också agenturen för Everlast, Sponeta, Tanita, Powerblock, Redcord, Weider, Pro-Form och Nordictrack.

Det var en gång två norska grossister som konkurrerade inom samma område. Så kunde berättelsen om Mylnas uppkomst inledas. Den kunde också fortsätta som en helt vanlig berättelse om två konkurrerande företag där den starkare aktören slutligen införlivar det lite svagare företaget. Men berättelsen om Mylnas start är mer nyanserad än så. Företagen Sport Supply och Nordic Fitness jobbade inom samma bransch och på samma ort. De konkurrerade inom samma marknad men istället för att titta på varandra som konkurrenter började företagarna se på möjligheterna att utveckla företagen gemensamt. Företagen började i slutet av 2009 skissa på ett sammangående och funderade på hur det skulle förverkligas. Ett halvår senare, sommaren 2010, var sammanslagningen ett faktum.

– Vi fick en starkare position både mot leverantörer och på butiks- och affärssidan. Att gå samman stärkte båda parterna, det klassiska 1 plus 1 blir 3-konceptet, säger Thomas Weman, vd Mylna.

Den ena delen av det som blev Mylna Sports hade grundats redan 1984 då norrmannen Ole H. Grötterud startade Sport Supply. Produktområdet var träningsutrustning och redan tidigt introducerade företaget det egna varumärket Sport Supply och senare även Abilica. Företaget hade i början av 2 000-talet en ledande position i Norge och startade också dotterbolag i såväl Sverige som Danmark. Mylnas vd Thomas Weman grundade å sin sida Nordic Fitness år 1997 tillsammans med Christian Eidem, Lars Hanstad och Leif J. Berven. Företaget fick från början distributionsavtal med det amerikanska hemmaträningsbolaget, Nordic Track Inc. Så småningom utvidgades produktportföljen med ett antal stora multinationella varumärken inom träning-och fitness. Varumärken som Everlast, Tunturi, Weider och Pro-Form gav företaget en stark position på hemmamarknaden i Norge. Företaget gav sig också in på den professionella träningsmarknaden för att bredda sin marknaden.

Idag finns varken Sport Supply eller Nordic Fitness. Istället för Mylna fram deras idéer, koncept och varumärken och har gjort det hela till ett eget koncept och ett eget tänk. Det handlar fortfarande huvudsakligen om produkter för hemmaträning där man idag är störst i Skandinavien. Och det är fortfarande löpband och crosstrainers som är Mylna Sports storsäljare för konsumenter som vill träna hemma. Därför har företaget etablerat ett välfungerande call-center för att hjälpa kunderna med sina maskiner. Call-centret är öppet varje vardag till klockan åtta och på plats finns också servicetekniker som kan åka ut till kunderna. Samtidigt vill Mylna förbättra satsningen på övriga träningsprodukter som hantlar, samdsäckar och balansbollar. Marginalerna här är visserligen mindre men volymerna mycket större.

Stor genom samarbete

– Vi tänker också i framtiden hålla oss primärt till träningsutrustning. Vi ska hålla fokus på det vi är bra på idag. Vi är för tillfället nöjda med den prioriteringen, säger Thomas Weman.

Alltså inga planer på att ge sig in i konfektionsbranschen trots att den vuxit sig stark just på fitnessidan. Istället gör Mylna en offensiv satsning på det egna varumärket Abilica som är företagets storsäljande varumärke. Det är de mindre träningsprodukterna som små hantlar, rockringar och sandsäckar som Abilica är starkt på idag. Intresset för hemmaträning är stort i Norge och det växer också starkt i Sverige. Det som nu händer är att Abilica får ett helt eget koncept där företaget vill satsa på mjuka värden på de hårda produkterna.

– Tidigare har det varit väldigt mycket fokus på själva produkterna och de tekniska specifikationerna. Vad vi nu försöker lyfta fram är de mera emotionella värdena med och runt träningen. Våra kärnvärden kan uttryckas i ”skilled and passionate” (skicklig och passionerad), det uttrycket har vi jobbat fram för att visa vad vi vill, säger Ina Sandengen på Mylnas marknadsavdelning.

Stor genom samarbete
Färger och peppande texter ska locka folk att träna hemma.

Ett led i satsningen är en hel serie hemmaträningsprodukter, med starka färger och individuella budskap och uppmaningar tryckta på redskapen. På Mylna är man övertygade om att hemmaträningstrenden inte längre är en trend utan att den idag har utvecklats till att bli en livsstil hos en stor del människor. De som börjat träna vet att det är belönande och ger energi till vardagssysslorna. Det som växer mest just nu inom hemmaträningen är funktionell träning. Precis som på de professionella gymmen vill konsumenterna använda kroppen som motvikt och använda musklerna och träningen mångsidigt.

– Idag handlar träningen om att kroppen är en helhet och om ett samspel där alla delar ska fungera. Det hjälper inte att man har stark biceps om man samtidigt är svag i ryggen. Då får man sned belastning och ont, säger Ina Sandengren.
Företaget går som tåget. Idag är omsättningen uppe i 180 miljoner kronor och Mylna har en personalstyrka på 37 personer. Företaget har inga planer på att ge sig in i den tuffa konfektionsbranschen och ta upp konkurrensen med jättar som Puma och Nike. Företaget vill naturligtvis fortsätta med en organisk tillväxt men tittar också på andra möjligheter att växa.

– När jag pratar om icke-organisk tillväxt kan det handla om att förvärva andra företag. Vi ser omkring oss på marknaden, säger Thomas Weman.

Mer än så vill han inte avslöja. Men med tillväxtmål på drygt 10 procent årligen gäller det att vara på hugget. Det är Mylna.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Mylna Sport

    Mylna Sport levererar och marknadsför olika varumärken inom träning, hälsa och livsstil. Mylna Sport är Nordens största på träningsutrustning och erbjuder produkter för att träningen ska bli rolig och effektiv!