Specialized bjuder på mer

Specialized bjuder på mer

Publicerad

Det är bara ett drygt halvår sedan den första Specialized-konceptbutiken slog upp sina dörrar i Stockholm. Verksamheten har kommit igång bra trots olyckskorparnas kraxande att det inte gick att driva en cykelbutik med bara ett varumärke.

Det är många lycraklädda cyklister i Specialized-butiken i skuggan av Hammarbybacken i Stockholm. Just ikväll surras det livligt bland kunderna och pratas cykel. Många väntar på att få ge sig ut på en mörkercyklingsrunda i skogarna kring Hellasgården. Butiken gör denna kväll ett event tillsammans med Silva för att låta konsumenterna pröva på hur det känns att cykla i terräng i ljuset av rejäla cykellampor. Att ordna olika event och låta kunderna prova på cyklarna innan de köper dem har varit en av beståndsdelarna i butikens verksamhet.

– Ska man köpa en cykel för dyra pengar tycker jag att det är viktigt att kunden får prova på den i riktiga förhållanden, säger butikschefen David Randén.

David Randén, butikschef.

Det är en av anledningarna till att han ville placera den nya konceptbutiken alldeles invid Hammarbybacken med närhet till Hellasgårdens mountainbikeslingor. David har jobbat i cykelbranschen i över 16 år och var tidigare ägare till Cykelspecialisten, en butik som ligger bara några kilometer bort i Hornstull. Butiken finns kvar och drivs av hans kompanjon Richard Carlgren medan David lagt all fokus på konceptbutiken.

När han fick förfrågan om att starta den första Specialized-konceptbutiken i Sverige hoppade han på direkt. Dels för att han gillade varumärket men också för att han redan länge haft planer på att utvidga verksamheten i Hornstull. Specialized ställde en hel del krav på bland annat inredning och varusortiment före starten då tanken är att konceptbutikerna ska se ungefär likadana ut i de olika länderna. Företaget hade också förväntningar på vilka mål som butiken skulle uppnå de första året.

– Vi visste bara vad vi var tvungna att göra och det har vi gjort med råge. De (Specialized centralt) säger att de är nöjda och det tror vi på, säger David.

Konkurrensen i Stockholmsregionen har under året varit hård. Dels har den norska sportkedjan XXL kommit in också på cykelmarknaden. Dels har många av de etablerade cykelbutikerna utvidgat och gjort satsningar. Samtidigt är cykelintresset i huvudstaden stort.

Utseendet och konceptet styrs av Specialized i Kalifornien, USA.

– Jag tror inte att marknaden i Stockholm är mättad ännu. Alla satsningar och etableringar som har gjorts ökar intresset för cykling och det gynnar alla. Ökningstakten kanske inte fortsätter att vara lika snabb som i år men den kommer att fortsätta att öka, säger David.

Fortfarande återstår mycket jobb att göra för honom och de anställda i butiken. Bland annat måste butiken jobba aktivt för att sprida informationen om konceptbutikens existens. De riktiga fantasterna har hittat den och kommer till butiken för det breda sortiment Specialized-produkter som butiken erbjuder. En styrka som varumärket har är att det har cyklar i alla segment och också ett brett utbud av kläder, skor, sadlar och hjälmar. Möjligheten till bikefitting, en fungerande cykelverkstad och förmånen att kunna testa cyklarna i Hellasterrängen kommer att fortsätta. Att bjuda kunderna på ett mervärde är en central tanke som finns. Personalen har också märkt att kunderna är tidigt ute i år med att handla nästa års nyheter.

– Kunderna är inte bara ute efter att fynda årets utgående produkter utan vill ha de nya, nästa års modellerna. Så brukar det inte vara, säger David.

Redan nu kan grabbarna på Specialized-konceptbutik se med tillförsikt på året som kommer. Olyckskorparnas kraxande har tystnat och det gör David och de andra i butiken nöjda.

On
Off

2 kommentarer

  • Flowlife utsett till Gasellföretag

    Flowlife utsett till Gasellföretag

    Det går bra nu. Flowlife fortsätter att öka sin omsättning för tredje året i rad och har därmed utsetts till ett Gasellföretag.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-28 11:49

  • Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

    Artiklar Redaktionen, 2021-10-12 17:07

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206