2011 – jättarnas och apparnas år

2011 kommer säkerligen att bli ihågkommet för att varuhusjätten Decathlon kom till Sverige samtidigt som de stora kedjorna öppnade olika varianter av megastores. 2011 var också året då elektroniken och apparna definitivt tog sin plats i sportbranschen.


2011 - jättarnas och apparnas år

Årets nyetableringer

Under 2011 hände det. Den stora franska sportkedjan Decathlon slog ner sina bopålar också på svensk mark. Första butiken i Bromma utanför Stockholm ska följas av fler stora varuhus i fransk regi.

Norska Norröna lade sig mitt i sportbutiksklustret på Norrlandsgatan i Stockholm med sin nya butik. I en av Sveriges mest urbana miljöer kan konsumenterna idag hitta de mest prestigefyllda sportleverantörerna med sina egna konceptbutiker.

Även Fred Perry valde att placera sin första konceptbutik på Norrlandsgatan i Stockholm. Det engelska företaget har som en uttalad strategi att öppna en konceptbutik i varje land där man är verksam.

Den kanske intressantaste och i varje fall största svenska nyetableringen, stod Usport för. Den nya svenska sportkedjan som öppnade sin första butik i Malmö står dessutom i startgroparna att öppna två nya storbutiker under en snar framtid. Den ska placeras i Västerås och den andra i Sundsvall.


2011 - jättarnas och apparnas år

Årets leverantörsbyte

Grundarna till Extrem sålde sin baby för några år sedan till norrmän. Men saknaden efter det egna varumärket och fabriken blev tydligen för stark och därför köpte Stefan Cederberg och Patrik Söderlund tillbaka rubbet av norrmännen. Åre Skidfabrik är namnet på den nygamla leverantören.

Killarna på Combistyle tog över det anrika skidmärket Armadas distribution. Bröderna Cornelius samt Martin Krejci kommer i framtiden att se till att Armadas skidor och kläder finns i de svenska sportbutikerna.

Scandtrade tar in Lowas vandrarskor i sin produktportfölj. Företaget med bara knappt tre år på nacken har gått från klarhet till klarhet och bland annat lyft Blizzard-skidorna till nya höjder i Sverige.


 

2011 - jättarnas och apparnas år

Årets snackisar

En mindre storm utbröt när Svenskt Sportforum meddelade att de ska kora Årets kvinna inom sportbranschen. Speciellt på Sportfacks hemsida gick debattens vågor höga och ibland hätska. Inte trodde vi att en utmärkelse till en kvinna skulle väcka en sådan ilska, 92 år efter det att kvinnorna fick rösträtt i Sverige.

Näthandeln var på allas läppar under 2011. Falangerna är tydliga. Några anser att den utgör ett hot, andra ser den som en sporre för sportbutikerna att bli bättre på vad de gör. Antagligen ligger sanningen någonstans mitt i mellan.


2011 - jättarnas och apparnas år

Årets innovationer

Längdskidåkningen är kanske inte den sport där förändringarna och innovationerna duggat tätt. Därför är Atomic Skintech en både välkommen och intressant innovation. Den integrerade stighuden verkar ha alla förutsättningar att bli en storsäljare. En skida för den stressade eller lata motionären som inte vill valla men som ändå vill ha greppet i skidspåret.

Materialtillverkaren Schoeller presenterade under året ett nytt innovativt fuktionsmaterial. Det nya materialet fick namnet Energear och tar till vara kroppsvärmen som den reflekterar tillbaka till användaren. Funktionen uppstår genom att företaget blandat in olika mineraler i fibrerna.

Det var en tid sedan några stora förändringar skedde på Inlines. Men året bjöd på ett nytt tänk för denna motionsform när svenske Per Mårs presenterade sin innovation, Marsblade. Hjulen är monterade i en gunga så att skenan inte känns lång och rak utan böjd, precis som en hockeyskridsko. Ypperlig sommarträning för hockeylirare.


 

2011 - jättarnas och apparnas år

Årets Mässor

Den största och vackraste av dem alla, Ispo, höll sina ställningar. Antalet besökare översteg 80 000 personer vilket är en ökning med 25 procent jämfört med året före. Även antalet utställare var rekordstort. Över 2 260 utställare fyllde mässans 101 100 kvadratmeter.

Swesport växer också. Svenskt Sportforum har jobbat hårt med mässan och den har sin givna betydelse för hela den svenska sportbranschen. Att mässan dessutom nu har skrivit ett treårigt avtal med Kista-mässan ger Claes Forsberg & company möjligheter att vidareutveckla konceptet.

Även Inköpsdagar Outdoor blev en lyckad satsning för Svenskt Sportforum. Flytten till natursköna Edsviken i Sollentuna blev ett lyft tyckte de dryg 50-talet utställare som fanns på plats i Edsvikens konsthall. Fortsättningen följer, var så säkra.


2011 - jättarnas och apparnas år

Årets personalrekryteringar

En av sportbranschens inflytelserikaste personer, Ninni Lindertz, lämnade under året sin tjänst som marknadschef på Nike. Det kan man bara beklaga. Istället kommer hon att jobba som marketing strategist på Facebook och lär därför inte helt försvinna från kartan.

Svenske Patrik Frisk utsågs under året till vd för storföretaget Timberland. Frisk som är en av de riktigt tunga svenska aktörerna inom sportbranschen jobbade tidigare som ansvarig för VF Corporations outdoor-och actionsportsdivision.

Sportmarket stärkte under året sin organisation med att värva unge Viktor Telégin till key account-och brand manager. Telégin ska jobba med varumärket Quicksilver som han känner väl efter alla år på bräda. 


 

2011 - jättarnas och apparnas år

Årets miljöinsats

Sko-och sportjättarna Puma, Adidas och Nike beslöt under året att sluta använda miljöfarliga kemikalier i sin produktion. Kemikalierna ska fasas ut stegvis och omställningen av verksamheten till totalt giftfri produktion ska vara genomförd 2020. Vi gläds.

Alltid när det snackas miljöinsatser är Patagonia med på ett hörn. Under året fick företaget den prestigefyllda utmärkelsen Conservation Champion under Outdoor Messe i Friedrichshafen. Vi lyfter också på hatten.

Textilföretagen Unifi och Polartec inledde under året ett arbete för att återvinna polyesterbaserade tyger. Med återvinningsprogrammet Repreve Textile Takeback Program ska företagen presentera en hållbar lösning för att återvinna överblivet material.


2011 - jättarnas och apparnas år

Årets företagsnyheter

Det var många som höjde på ögonbrynen när tre handlare på Sportringen, Hans Hedefur, Sandro Arcari och Krister Jonsson, meddelade att de köper loss kedjan från ägaren, Team Sportia. Initiativet var behjärtansvärt för utan dessa entreprenörers insats fanns risken att Sverige hade blivit en sportkedja fattigare.

Ett par trötta knäleder var orsaken till ett generationsskifte på BA Sportprodukter. Det handlar om grundaren Björn Anderssons knäleder och beslutet att sälja har växt fram under en längre tid. Det blir Marcus Pupp och Andreas Håkansta som har friska knäleder och som i framtiden bland annat ska lotsa fram K2-skidorna på den svenska marknaden.

Lundhags flytt till skogen mitt i staden var ett oväntat drag. Deras flytt av kontor och design från jämtländska Järpen till hoppbacken vid Fiskartorpet i Stockholm, bara ett stenkast från Stureplan var en lika genomtänkt som överraskande åtgärd. Flytten närmare marknaden lär ändå hjälpa skotillverkaren att växa och nå nya målgrupper utan att de för den skull glömma sina jämtländska rötter.

En oblodig palatskupp skedde i maj vid Intersports årsstämma. Den gamla frivilligkedjan beslöts då att omvandlas till en integrerad sportkedja där Intersport äger medlemsbutikerna och där besluten fattas centralt. Orsaken till förändringen av ägarstrukturen är att kedjan vill vara bättre rustad för att möta framtidens konkurrens och utmaningar.

Den svenska cykelleverantören Vartex köptes under året av holländska Batavus. Affären var ett led i jättekoncernen Accell Groups stora shoppingrunda i cykelvärlden. För Vartex del betydde affären att företaget i framtiden också distribuerar varumärken som Tunturi, Batavus och Lapierre till de svenska cykelhandlarna.


2011 - jättarnas och apparnas år

Årets trender

Jättebutiker var ordet på allas läppar. Det handlar om gigantiska sportbutiker med ett dunderstort sortiment. XXL, Stadium, Decathlon och alla de andra kedjorna öppnade sina mammutbutiker till kundernas stora förtjusning. Butiker där motionären och filuftsnörden kan tillbringa timmar utan att bli uttråkad.

Born to run är inte längre bara namnet på ett superalbum av Bruce Springsteen. Det är också namnet på en bok som var startskottet till den stora löpartrenden, barfotalöpning. Under året har så gott som samtliga leverantörer presenterat sina tolkningar och tillämpningar av barfotaskor.

Strumpor var tidigare bara någonting funktionellt som man hade på fötterna och gömde i skorna. 2011 var året då strumporna fick färg och blev nästan som en modeacessoar. Kul att någonting kunden har på fötterna ibland kan bli en huvudsak.

Stora hjul på mountainbikes var någonting som Gary Fischer och de amerikanska konsumenterna höll på med. Ända till i år. Nu finns 29-tummarna hos alla leverantörerna och de europeiska konsumenterna rusar till cykelbutikerna för att få tag på en sådan. Hajpen är så stor att många butiker redan är tvungna att överväga att rea 2012-års modeller av de vanliga 26-tummarna.

Elektroniken kom in i sportbranschen med stormsteg under året, inte minst alla ”appar” som kan laddas ner. Apparna håller koll på dig när du tränar, var du springer, hur ditt hjärta slår och berättar för dina vänner hur det går. Det är ingen vild gissning från Sportfacks sida att vi bara har sett början på den utvecklingen år 2011.