Seger vill bevara och förnya

Seger vill bevara och förnya

Publicerad

Rötter, tradition och ett öppet sinne för innovationer. Det är ledorden bakom textilföretaget Segers strategi och verksamhet. Ett recept som funkat i över 60 år.

Per Segerqvist, VD.

Verkställande direktör Per Segerqvist ångar fram genom stickeriet med korta energiska steg. Han pekar till höger och han pekar till vänster samtidigt som han berättar om stickmaskinerna, de olika arbetsstationerna och de olika momenten i produktionen. Han ger ett effektivt intryck, nästan rastlöst. När han berättar om verksamheten och produkterna som tillverkas just idag märks att han kan produktionen på Segers fabrik in i minsta detalj.

– Jag är född vägg i vägg med fabriken. Med åren har jag lärt mig en hel del om produktionen här, säger Per Segerqvist rappt.Det energiska och rastlösa ger ändå vika för en medkännande och empatisk sida av vd:n då en av de anställda plötsligt under mitt besök råkar ut för en sjukdomsattack. Per släpper allt han håller på med för att hjälpa till, kalla på ambulans och ta hand om den oväntade och otrevliga situationen. Lyckligtvis är tillbudet inte allvarligt men det syns på Per att det har berört honom djupt.

– Man vet aldrig vad en dag för med sig. Sådant här får en att tänka till. Jag kan inte berömma min personal tillräckligt mycket. Det är så lojala och så skickliga, säger han med eftertryck och är uppenbart rörd.

Det kan också vara en av hemligheterna bakom Segers framgångar: personalen. Mycket här i Gällstad handlar om vi-anda, lojalitet och en uppriktig känsla för och ett ansvar för varumärket. Seger grundades i Gällstad i Västergötland för över 60 år sedan av Pers far, Gunnar Segerqvist. Som så ofta när det handlar om framgångsrika företag som fått sin början på små orter är berättelsen om Seger också en berättelse om en man, hans dröm och hans tro på framgång och viljan att jobba hårt för att nå den drömmen. Sticktraditionen i Gällstad var stark på 1940-talet när den då blott 16-årige Gunnar Segerqvist beslöt att satsa på företagandet, skaffade sig sin första stickmaskin och lärde sig hur den fungerade. Han röjde ut föräldrarnas vedbod och satte i gång med att tillverka sockor, fotbollsstrumpor och längre dam- och barnstrumpor. Han packade väskan full och lånade farfars cykel och sålde sina produkter i nejden. Redan tidigt insåg Gunnar Segerqvist att alla pengar han tjänade inte skulle sättas i rullning. Istället investerade han i verksamheten. Först i en egen cykel, senare i en egen bil. Försäljningsområdet kunde då utvidgas till att omfatta också Skaraborg, Värmland och Dalarna. På dagarna åkte han omkring och sålde produkterna och på kvällarna gick stickmaskinen på högvarv i vedboden hemma hos familjen Segerqvist. Efter femton års verksamhet var det dags att flytta ut från vedboden och flytta in i egna nybyggda lokaler med moderna automatstickmaskiner. Verksamheten växte men sortimentet bestod fortfarande bara av strumpor och stickade mössor. Tanken var att det var bättre att vara bäst på en smal nisch än hyfsat bra på ett brett sortiment.

Marie Gustavsson gör fortfarande en del
moment manuellt.

– Det har varit lite av vår tanke att skomakaren ska hållas vid sin läst. Vi har utarbetat vårt eget design-DNA som gör att vi har en tydlig profil på alla produkter som kommer från Seger. Den har vi följt slaviskt, säger Per bestämt.Pappa Gunnar jobbade hårt för att Seger skulle växa och utvecklas. Så hårt att han 1985 drabbades av en hjärtinfarkt. Som så ofta kommer inte en olycka ensam. Knappt ett år senare utbröt en brand i lokalerna som företaget flyttat till år 1961 men som moderniserats och byggts ut i fyra omgångar. Inom loppet av några timmar förstördes ett livsverk och maskiner och material för enorma belopp gick ordagrant upp i rök.

– När branden bröt ut satt jag i köket och åt med min mor då en man från fabriken kom inspringande och berättade att det brann på fabriken. Vi gjorde vad vi kunde för att släcka branden men det var helt omöjligt. Röken var så tjock för det är så mycket olja i materialet, vi var helt maktlösa, berättar Per.

Ett livsverk låg i ruiner samtidigt som alla beställningar låg på hög och kunderna väntade på sina produkter. Vem som helst kunde i det skedet ha kastat in handduken men inte Gunnar Segerqvist och personalen på Seger. Försäkringsbolaget sa att branden skulle innebära ett rejält tapp i omsättningen men på företaget ville alla bevisa motsatsen. Två veckor senare hade Seger produktionen igång på fjorton olika fabriker i Norge, i Danmark, i Finland och i några också i Sverige. Det året ökade Seger sin omsättning med ett par miljoner jämfört med året innan trots branden och trots alla problem som den medfört. I april året därpå invigdes dessutom den nya fabriken i Gällstad.

– Man kan nog säga att branden svetsade samman hela personalen här på företaget. Alla ställde upp till hundratio procent och den andan lever faktiskt fortfarande kvar här, säger Per.

Förutom att öka sammanhållningen på företaget gjorde branden det möjligt för Seger att investera i nya toppmoderna stickmaskiner på grund av att företaget var fullförsäkrat. Den nya, toppmoderna maskinparken gav företaget ett slagläge jämfört med konkurrenterna. Seger var också tidigt ute med att använda kända idrottsstjärnor i sina marknadskampanjer. Bland profiler som under åren samarbetet med företaget kan nämnas skidlegendaren Sixten Jernberg, tennisspelaren Janne Lundkvist och fotbollsproffset Ove Grahn. Under OS i München 1972 bar hela truppen Seger-strumpor. Idag jobbar Seger med stjärnor som Anja Pärson och Jens Byggmark.

Idag finns Seger på en rad internationella marknader. I Japan, i Tjeckien, i Bulgarien, i Finland, i Polen och i ett antal andra länder säljs Segers mössor och strumpor. En lite udda exportmix kan man tycka men det har sin förklaring. Efterfrågan på de funktionella plaggen finns på många fler marknader men på Seger ser man inte en expansion till nya marknader som ett självändamål. Det viktigaste är att hitta rätt personer att jobba med på den nya marknaden, människor som förstår Segers historia, traditioner och som passar in i företagets tänk.

– Att hitta en distributör och att skriva ett treårigt avtal med honom är hur lätt som helst. Men det är väldigt svårt att komma ur avtalet om vi inte är nöjda med hur det funkar. Vi vill att den människan som ska föra vidare vårt varumärke förstår vårt tänk, vår tradition, säger Per.

Susanne Segerqvist, designer.

Konkurrensen idag både på hemmamarknaden och internationellt är hård. De flesta stora varumärken inom sport- och-outdoorkonfektion har också mössor och strumpor i sina sortiment. För butikerna är det därför lätt att ta hela sortimentet från en och samma leverantör då både marknadsföring och skyltning blir enklare och billigare. För säljarna på Seger gäller det att övertyga att Segers produkter erbjuder ett mervärde, en kvalitet som kanske inte alla andra kan erbjuda. Är ett varumärke bra på att producera varma vinterjackor är de per automatik inte experter på att tillverka stickade mössor även om de har dem i sitt sortiment, resonerar man på Seger. För företaget gäller den engelska sloganen "At the forefront of knitting".

– Trendbiten är kanske tuffast idag. För vem är det som egentligen bestämmer att just de här färgerna ska bli årets färger? Jag går till olika trendbyråer och till olika nätverk för att se vad som är på gång, säger Susanne Segerqvist, produktansvarig på Seger och gift med Per.Hennes väg in i företaget gick genom ett antal sammanträffanden av vilka mötet med unge Per var ett. Till en början hjälpte hon till med olika uppgifter på kontoret men efter att ha utbildats sig på Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg, blev produktbiten allt viktigare för Susanne.

Seger tror att konsumenterna och butikerna inte alltid inser hur mycket arbete, design och hantverk som ligger bakom varje strumpa och varje mössa. Produkten kan få sin början i huvudet på Susanne för att efter en tid landa på ett skissblock eller i ett dataprogram. Från skissblocket eller från datorskärmen är vägen lång till att stickmaskinen är programmerad att sticka precis det mönster som Susanne tagit fram. Det handlar också om ett samarbete mellan Susanne och teknikerna som ska överföra idéerna till ett språk som stickmaskinerna förstår.

– Vi presenterar vår kollektion med färdiggjorda prover för kunderna i början av november. Då är vi ute hos våra stora kunder. Kunderna vill gärna se den färdiga produkten och känna och ta på den, säger Susanne.

Att finnas på flera olika marknader ställer också sina speciella krav på kollektionen. Även om Seger har en klar filosofi som de följer och varje år en egen kollektion, förekommer variationer beroende på den lokala marknaden. Det som säljer bra i Sverige kanske inte alltid fungerar rakt av i till exempel Japan. Just nu har Seger två stora projekt på gång. Det ena är att få in en fot på marknaderna i USA och Kanada. De båda marknaderna behöver sin speciella strategi och tillvägagångssätt för att Seger ska lyckas. I Kanada har man en stark sticktradition med en mängd modeller och mönster medan marknaden i USA är mer likriktad. Planeringen för att ta steget över Atlanten har gått som företaget hoppats och nu står Seger i startgroparna för sin Amerikasatsning.

– Jag vill inte gå händelserna i förväg men jag hoppas att vi redan nästa år har genomfört våra planer på det området. Så mycket kan jag säga att vi har hittat rätt folk att jobba med, förklarar Per.

Den andra stora satsningen för Seger är att också ge sig in på den australiska marknaden. Inte med mössor utan med en kollektion golfstrumpor. Skomakaren flyttar fram sina positioner men håller sig vid sin läst men företaget ser också andra möjligheter med satsningen på andra sidan jordklotet.– Jag ser det inte som en omöjlighet att det kan bli mössor också på sikt i Australien. De har ju motsatta årstider jämfört med oss vilket är en klar fördel, säger Per.

För Per Segerqvist är Seger hans jobb, hans passion och hans livsstil. Blott 19 år gammal fick han frågan av pappa Gunnar om han var intresserad att ta över företaget tillsammans med sin bror Ulf. Utan att tveka svarade båda jakande på frågan och från den dagen har Per varit Seger och Seger varit Per. Han har sysslat med det mesta i företaget, allt från produktansvar, till marknadsföring, till exportsatsningar och framtidsfrågor. Idag äger inte familjen längre företaget utan Seger ingår i New Wave Group sedan drygt tio år tillbaka. Förändringen av ägarförhållandena har inte påverkat Pers engagemang eller passion att driva företaget.

Seger Sverige

Grundat 1947.
Ort Gällstad.
Ägare New Wave Group.
Produkter Mössor och strumpor.
Omsättning 55 miljoner kronor.
Antal anställda 55.
Export Ca 30 procent av produktionen.

– Att hålla på med företagande har för mig blivit en livsstil eftersom jag alltid gjort det. Jag har varit med om att starta företag och jag har varit med om att sälja företag och avveckla företag. Jag är väldigt enveten och vill ständigt lära mig nya saker. Jag hatar att förlora, speciellt i mitt yrkesliv, säger Per.Den vinnarskallen kan behövas i dagens hårda konkurrens. Det som utmärker Seger än ändå i slutändan tron på de egna produkterna, den långa familjetraditionen och en ständig satsning på kvalitet. Som en förhållandevis liten aktör i den globala textilvärlden kan dessa värden utgöra skillnaden mellan framgång eller förlust.

– Vi måste vara specialister på det vi håller på med. Konsumenten ska veta att köper han en produkt från Seger så fungerar den i alla lägen. Det är en trygghet för kunden på ett sätt, säger Per.

On
Off

0 kommentarer

  • I Fokus: Smith Chromapop

    I Fokus: Smith Chromapop

    Ibland dyker det upp produkter som sätter en helt ny standard. Som med sin idé, konstruktion eller design gör att allt annat känns mediokert. Mycket talar för att Smith nya linsteknik Chroma Pop är en sådan revolution.

    Artiklar Martin Willners, 2014-08-14 10:53

  • Hemma hos en sneakerssamlare

    Hemma hos en sneakerssamlare

    David Davidsson har tillräckligt med sneakers för att sko en by i Västerbotten. Men han har inga planer på att sluta samla. Det finns allt för många skor som han inte har. Ännu.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-08-05 14:42

  • Ser du skogen  för alla träden?

    Ser du skogen för alla träden?

    Det händer mycket i detaljhandeln just nu. Tempot är vansinnigt högt och innovationstakten bara ökar. Vi vill berätta om stort och smått i den här förändringen och bjuder in experter att dela med sig av sina spaningar. Först ut är Jonas Arnberg som är strateg inom handel för United Minds.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-06-19 15:17

  • När XXL kom till stan

    När XXL kom till stan

    XXL har fått sin första cityetablering i Sverige. Mitt emot NK i Stockholm har de öppnat en butik på 3 500 kvadratmeter. Nu tar kedjan sikte mot toppen i Norden.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-06-17 14:52

  • Nishiki värnar om kvaliteten

    Nishiki värnar om kvaliteten

    På Nishiki i Göterborg jagar inte ledningen stora försäljningsvolymer. Istället vill de unga cykelfabrikörerna värna om sina produkter och sina återförsäljare.

    Artiklar Christer Flythström, 2014-04-23 09:09

  • Stadium fortsatt i topp bland kedjorna

    Stadium fortsatt i topp bland kedjorna

    Stadium är fortfarande Sveriges största sportkedja. Men bäst tillväxt har XXL och Sportringen som båda växte ordentligt under fjolåret.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-04-14 15:20

  • Sveriges 100 största leverantörer

    Sveriges 100 största leverantörer

    Det går framåt för landets 100 största sportleverantörer. Förra året ökade både exporten och den inhemska försäljningen. Kanske syns även ett tronskifte borta i horisonten.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-04-14 14:18

  • E-handeln lyfter mot nya höjder

    E-handeln lyfter mot nya höjder

    Försäljningen av sportprodukter på nätet fortsätter att slå rekord. Även under de kommande åren väntas kraftig tillväxt.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-04-14 14:05

  • Trygghet ger kunder

    Trygghet ger kunder

    Sportson har hittat sin nisch. Det är att erbjuda kunden trygghet och bra produkter. Det konceptet ger också klirr i kassan för butikerna.

    Artiklar Christer Flythström, 2014-04-04 11:06

  • Trenderna 2015

    Trenderna 2015

    Trenderna kommer och går och det går bara fortare och fortare. Därför avslöjar vi redan nu färgtrenderna för vår/sommar 2015 med baktanken att de antagligen kommer att märkas bland konsumenterna redan i höst.

    Artiklar Martin Willners, 2014-04-03 13:23

  • Exporten ska få Bergans att växa

    Exporten ska få Bergans att växa

    Bergans of Norway har haft en makalös tillväxt de senaste 20 åren. Nu ska företaget ta nästa steg. I den processen är Sverige en viktig marknad.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-03-25 09:53

  • Douchebags gör ingen skit

    Douchebags gör ingen skit

    Norsk-svenska samarbetet Douchebags har gått från snackis på Ispo till ett internationellt etablerat företag. Här är historien hur de tog resandet med sportutrustning till en ny nivå.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-02-20 07:32

  • Sportfack som e-tidning

    Sportfack som e-tidning

    Nu finns Sportfack som e-tidning! Du som redan prenumererar på papperstidningen får givetvis tillgång till e-tidningen utan extra kostnad. Är du helårsprenumerant får du dessutom fri tillgång till samtliga äldre e-tidningar i arkivet - utan extra kostnad!

    Artiklar Redaktionen, 2014-02-19 15:53

  • Höjdmeter har upplevelsen i centrum

    Höjdmeter har upplevelsen i centrum

    På Höjdmeter i Kiruna handlar allt om att ge kunderna en bra upplevelse i fjällen. Johan och Marcus har skapat butiken de själva hade velat handla i.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-02-19 15:01

  • Lorna Jane vill göra träning till en livsstil

    Lorna Jane vill göra träning till en livsstil

    Lorna Jane är fitnessmärket som lagt Australien för sina fötter genom att satsa helhjärtat på kvinnor. Med inspiration, innovation och kvalitet ska företaget lyckas även i Sverige.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-02-19 14:38

Från Instagram

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nominera Årets Innovation

5 kommentarer

andreas: Mavericks - Skate edition från Up&Down. Genom att göra solglasögon av skaeboards så är detta en självklar nyhet och innovation, där kreativitet och design möts på ett helt unikt sätt.

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Sportfack 08-2014

  • Bike Business 08-2014

  • Sportfack 07-2014

  • Sportfack 06-2014

  • Sportfack 05-2014

  • Golf Business 04-2014

  • Sportfack 04-2014