Trender från Eurobike

Trender från Eurobike

Publicerad

Cyklar, cyklar och åter cyklar. Och så en del konfektion och tillbehör. Som vanligt bjöd cykelmässan Eurobike på det bästa och mesta från cykelbranschen.

Eurobike lockade åter cykelbranschen till den lilla staden Friedrichshafen vid den vackra Bodensjön. Den tjugonde upplagan av cykelmässan presenterade drygt 1 000 utställare och mässan fick besök av över 40 000 branschmänniskor från över 100 länder. Publikdagen på lördagen lockade 20 000 hugade konsumenter som kom för att se vad som är på gång. Cykeltillverkarna visade nästa års modeller i sina montrar och trenden kan sammanfattas med stora hjul, svartvita skönheter och kolfiber i alla former. På konfektionssidan gäller svartvitt eller dressat.

En svart skönhet från franska Lapierre.

Black is black

Så hette låttiteln från 1966 som blev en stor hit med rockgruppen Los Bravos. Titeln passar väl in på en av årets trender på mässan, de svarta cyklarna. Speciellt på landsvägssidan hade flertalet tillverkare sina helsvarta modeller, ofta till och med i mattmetall. En annan färgkombination som syntes i var och varannan monter var den svartgula varianten. Dessutom behöver man inte vara en AIK-anhängare för att tycka att det ser snyggt ut. Även helsvarta cyklar med små röda eller vita detaljer fanns i överflöd.


Batteriet och den elektroniska växelväljaren sitter nere på ramen nära klingorna.

Enda el-leverantören

Som alltid "sipprar" innovationer ner från de dyrare grupperna ner till de billiga. Detta gäller också Shimanos banbrytande el-assisterade växelsystem med förkortningen Di. Systemet har bara funnits som Durace Di men flera tillverkare använder nästa år också växelsystemet i den nya Ultegra-modellen. Priset blir betydligt billigare men ger ändå cyklisten en höjd växlingskomfort. Än så länge har varken Sram eller Compagnolo lyckats producera någon motsvarade lösning för sina växlar. Fortsättning lär följa väldigt snart.


Många tillverkare har sedan länge haft 29-tummare i sitt sortiment. Bianchi däremot levererar sina 29-tummare först nästa år.

Stora och populära

De stora 29-tummarna rullade in med besked på årets Eurobike. Tidigare har branschfolk i Europa nästan fnyst åt dessa modeller och avfärdat dem som ett amerikanskt fenomen. Men nästa år har samtliga ledande tillverkare minst två modeller av mountainbikes med stora hjul. Kolfiberramarna har dessutom gjort att 29-tummarna inte längre behöver vara tyngre än den vanliga 26-tummaren. 

Trenden förstärks av att en 29-tummare i år för första gången vann en världscuptävling i MTB och även vinnaren i årets Cykelvasa, Jesper Dahlström körde på en 29-tummare.


De Rosa hade några läckerheter i sin monter precis som många andra italienska tillverkare.

Fläska på med färg

Ibland när italienska cykelentusiaster pratar låter det som att cykeln skapats i stövellandet. Det som ändå måste erkännas är att italiensk estetik och cykeldesign ofta står i en klass för sig. Så även på årets Eurobike där många modeller stack ut i både färgval och i formspråk. Roligt att se och ibland dyra att få.


Thule riktar sig direkt till cykelhandlarna.

Stiliga tillbehör

Cykelintresset präglas av snygga kläder och stiliga cyklar. Men även tillbehören visade på en estetik kombinerad med en funktionalitet som får många att höja på ögonbrynen. Thules satsning specifikt på cykelbutikerna, eller Lyzenes estetiska pumpar och tillbehör, borde få vilken butiksägare som helst att ta fram beställningsblocket.


Brooks och Bromton var två märken som visade upp ett mer dressat cykelmode, där Bromton Oratory Jacket belönades med Eurobike award 2011.

Dresscode på cykeln

Det är inte bara Lycrabrallor och bibs eller downhill-shorts som gäller nästa år. För den urbana pendlaren fanns ett intressant utbud på Eurobike med den prisbelönta kavajen från engelska Brompton anpassad för cykelbruk i spetsen. Även shorts i "kostymmodell" fanns bland montrarna. Hjälmarna hade också fått en mer dressad stil, allt för de nya cykelpendlarna som inte vill dra på sig en strömlinjeformad hjälm med ventilationsflänsar.


On
Off

1 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lågprishjälm säkrast i största testet

8 kommentarer

Mattias B: Vi har tänkt lika där då. Men ibland måste man dessutom lägga ut något snabbt. Där har vi på Sportfack dubbla möjligheter, som vi också hela tiden använder oss av. Kort och snabbt online och så...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842