I fokus: Atomic Skintech

I fokus: Atomic Skintech

Publicerad

Äntligen finns längdskidan som inte tappar greppet oberoende snötemperatur. Atomic Skintech har en tunn stighudsmodul integrerad i belaget som ska ge ett perfekt grepp samtidigt som den ändå inte hindrar ett bra glid.

Alla har vi varit med om det när vi varit ute i skidspåret, är trötta och kommer till den långa tunga backen. Skidan släpper och du står i något som i det närmaste påminner om en krampaktig spagat. Du fortsätter skida och försöker både trycka till hårt och trippa lätt för att slippa det förhatliga tjuvsläppet. Men nej. Det funkar inte. Med jämna mellanrum släpper skidan och foten slinter bakåt i spåret. Krafterna sinar och humöret sjunker. Timmarna i vallaboden har varit bortkastade och skänker dig ingen tröst där du halkar omkring i skidspåret.  

Denna scen kan nu undvikas och kanske blir de bara berättelser för kommande generationer i sportskrönornas rike. Atomic Skintech ska nämligen vara lösningen på det frustrerande tjuvsläppet. 

Atomic har jobbat fem år med konceptet innan skidan nu är färdig och släpps för konsumenterna. I ett år har skidan också testats av ett antal elitåkare och teståkare för att kontrollera att alla delar och detaljer fungerar. Testerna är över och skidan har enligt tillverkaren visat sig hålla måttet och uppfylla de krav som Atomic ställde på sin vallningsfria skida.

Tekniken går ut på att skidan har en insänkning i belaget vid spannet, cirka fyrtio centimeter långt, ett par centimeter brett men bara några millimeter djup. I denna insänkning läggs stighudsmodulen som fäster i skidan med fyra små magneter.  

Vill åkaren avlägsna eller byta modulen görs det med en lite nyckel och ett enda handgrepp. Stighudarna har utvecklats av företaget Kohla i samarbete med Atomic.  Själva stighuden består av mohairfibrer som endast är ett par millimeter långa. De fungerar exakt som vanliga stighudar som fästs över hela skidans längd men med den skillnaden att Atomic alltså valt att ha stighudsremsan fäst på en modul.

Stighudsmodulen som är av plast finns i två versioner: den ena med en heltäckande stighud den andra med en tunn skåra i stighuden. Den heltäckande modulen passar för temperaturer kring nollstrecket medan den delade stighuden är avsedd för kallare förhållanden. Den tillåter också att mer luft passerar under skidan vilket ger ett bättre glid. Mohairmaterialet är slitstarkt och har integrerats i stighudsmodulen för att undvika att den släpper.

Stighudarna håller i 60-70 mil och kan köpas separat i sportbutikerna. Vill åkaren vårda dem lite extra räcker det med att spruta lite silikonspray över stighuden.

Precisionen har varit av ytterst stor betydelse och därför ligger själva stighudsmodulen helt i nivå med skidans belag. Teståkarna som använt skidan förra vintern vittnar om att modulen inte samlar blötsnö eller att någon skarv uppstår som hindrar glidet. Själva skidan är speciellt utvecklad och framtagen för stighudskonceptet och har Atomics PTX 5 000 belag vilket är företagets toppbelag. Skidan har också en "nygammal" capkonstruktion som omsluter den styva kärnan. Det viktiga är att skidlöparen får tag på en skida med korrekt och lämpligt spann som passar just hans/hennes styrka och vikt. Den vallningsfria skidan har en lite rundare spannkurva och därför är det viktigt att butikspersonalen är noga med att pröva ut skidan ordentligt.

Den vallningsfria Atomic-skidan är framtagen speciellt med tanke på de vanliga motionärerna. Syftet är att skidlöparen ska slippa spendera tid i vallaboden och kan istället lägga tiden på att åka skidor. Atomic Skintech ska ge ett bra grepp oberoende snötemperaturen och det ända som behövs är att valla med glidvalla. Elitåkarna kommer att träna med Atomicskidan men inte använda den under riktiga tävlingar. För den vanliga motionären däremot är detta ett lätt sätt att slippa stå i vallaboden men ändå alltid ha bra fäste.

On
Off

1 kommentarer

  • Flowlife utsett till Gasellföretag

    Flowlife utsett till Gasellföretag

    Det går bra nu. Flowlife fortsätter att öka sin omsättning för tredje året i rad och har därmed utsetts till ett Gasellföretag.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-28 11:49

  • Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

    Artiklar Redaktionen, 2021-10-12 17:07

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206