Lampan som leder kunden rätt

Lampan som leder kunden rätt

Publicerad

Höst och mörker är ingenting som behöver sätta stopp för uteaktiviteter. Spänn på kunden en pannlampa och skicka ut henne i löparspåret.

Pannlampan är det perfekta hjälpmedlet för alla dem som inte vill låta mörker stå i vägen för till exempel löpning, skidåkning, cykling, vandring, bergsklättring, jakt eller ridning. Till alla dessa aktiviteter finns det en mängd olika lampor att välja mellan. Allt från enkla lampor vars främsta uppgift är att göra användaren synlig för andra till riktiga monster vars ljusstråle har en längd på över 100 meter.

Idag använder pannlampstillverkare företrädesvis den så kallade LED-tekniken. Många tillverkare har fortfarande kvar ett antal modeller som använder halogenlampor som ljuskälla men de senaste åren har LED-lamporna tagit stora marknadsandelar. Orsaken till det är att LED-lampor i det här sammanhanget har många fördelar jämfört med andra ljuskällor.

LED står för Light Emitting Diode (lysdiod på svenska) och är en halvledare som utstrålar ljus när elektricitet ansluts. En av de största fördelarna med lysdioder i alla sammanhang är deras livslängd. Medan en vanlig glödlampa lyser i omkring 1000 timmar och en halogenlampa i omkring 2000 – 4000 timmar kan en lysdiod ha en livslängd på 35000 – 100000 timmar. För vissa produkter innebär det att lysdioden inte behöver bytas under hela produktens livstid.

Lysdioderna är också energieffektiva, dvs kräver lite batteri i förhållande till sin effekt, tänds direkt, är lätta att dimma och tål mycket stryk på grund av att komponenterna är i fast form och saknar glödtråd. För just pannlampor har de även den passande egenskapen att de kan utformas så att de fokuserar ljuset till en stråle med viss spridningsvinkel. Tillsammans med externa linser kan ljuset även spridas eller samlas efter preferens. Ett exempel på det är de pannlampor som ger ett starkt ljus rakt fram medan det perifera ljuset är svagare.

Just ljusspridningen är en viktig parameter att ta hänsyn till när du ska avgöra vilken lampa din kund ska ha. Det första du ska fråga kunden är vad hon ska göra. Är tanken att lampan endast ska användas på och omkring tältplatsen är behovet för en brett ljus inte särskilt stort. Inte heller lär en 100 meter lång ljuskägla vara första prioritet.

Ska kunden däremot ut och springa i mörk terräng är det viktigt att lampan ger ett ordentligt ljus framåt och ett tillräckligt ljus ut mot sidorna. Tänk på att ju snabbare kunden rör sig till fots, på cykeln eller med hjälp av skidorna, desto längre ljusstråle måste lampan ha.

Tänk också på att starka ljus drar mycket batterier. Det kan vara lockande för en vanlig friluftsvandrare som ska ut och tälta i tio dagar att spänna på sig en lampa med en ordentlig stråle. Då finns dock risken att batterierna tar slut innan turen är över. Bättre då att rekommendera en svagare lampa med längre batteritid.

För att mäta ljusflödet på pannlampor används SI-enheten lumen med enhetssymbolen lm. Lumen är ett mått som berättar hur mycket ljus en källa avger totalt i alla riktningar. Lumen ska inte blandas ihop med SI-enheten för ljusstyrka, candela. I motsats till lumen definierar candela ljusstyrkan i en given riktning från en ljuskälla.

Är det då så enkelt att en pannlampa som har en ljusstyrka på 95 lumen lyser bättre än en lampa med 90 lumen? Nej, tyvärr inte. Sedan några år tillbaka finns visserligen en standard (NEMA/ANSI FL-1) men den är ännu så länge mest spridd bland ficklampstillverkare och många tillverkare mäter fortfarande lumen på olika sätt. Det bästa sättet för att få en exakt uppfattning är att ge sig ut själv och testa.

 

Fotnot: Foto av Andreas Davidsson.

On
Off

0 kommentarer

  • Flowlife utsett till Gasellföretag

    Flowlife utsett till Gasellföretag

    Det går bra nu. Flowlife fortsätter att öka sin omsättning för tredje året i rad och har därmed utsetts till ett Gasellföretag.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-28 11:49

  • Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

    Artiklar Redaktionen, 2021-10-12 17:07

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206