Sportfack besöker Racketdoktorn

Racketdoktorn är i grunden ett familjeföretag och firar nu i år tio år som distributörer för Babolat. Försäljningen går väldigt bra och företaget har passerat många milstolpar längs vägen. De har uppnått mycket men strävar fortfarande efter mer. Än finns fler mål att nå.

Johan Wingsle och Kjell Wickström är vänner sedan gammalt och började på 70-talet spela badminton på Badmintonstadion vid Eriksdalsbadet i Stockholm. Strax därefter satte de igång med racketservice i anknytning till hallen och hjälpte till att laga racketar som extrajobb. År 1979 drog de igång Racketdoktorn vid Tennisstadion där generalagenten för Dunlop då låg. En bit in på 80-talet började de tappa jobb på grund av att de tidigare fått ramar levererade från England utan senor. När produktionen lades om till Asien var ramarna redan strängade och klara när de kom. 

– Vi var tvungna att hitta på något annat så vi köpte en sportaffär på Folkungagatan, berättar Johan. Försäljningen där gick bra ända tills Nacka Forum öppnade 1989 då Nacka- och Värmdöbor inte hade samma behov av att ta sig in till stan för att handla längre. Detta påverkade affärerna väldigt negativt då aktiviteten kring Folkungagatan mer eller mindre dog helt. Johan och Kjell förflyttade sig tillbaka till Badmintonstadion där de startade servering parallellt med racketservicen. 

Sportfack besöker Racketdoktorn

I början på 90-talet tog en gammal bekant i Danmark över agenturen för Babolat. De hade tidigare bara tillverkat senor och tillbehör men skulle nu ge sig in på tennisracketar. Yonex, som tidigare ansvarade för Babolat, släppte det till vännen i Danmark som nu stod för Babolat i både Sverige och i Danmark. Johan och Kjell kände sedan tidigare folk på Babolat och började jobba som säljare åt danskarna. 

– Ganska snart stod vi för 70 procent av försäljningen i Sverige och efter tre år ville Babolat att vi skulle ta över agenturen själva, säger Johan. Sagt och gjort, i år firar Racketdoktorn tio år som distributörer för Babolat. Nu har personalstyrkan utökats med Johans son Patrik och Kjells son Ted vilket gör stämningen runt bordet väldigt familjär. Det skrattas och skojas på kontoret precis som hemma med familjen vid matbordet. Mitt under intervjun dyker en svart spanielvalp, som är grannföretagets maskot, in under bordet och vill hälsa.

Från att ha varit ett litet företag som startade med lagret bestående av förvaringsmöbler från Ikea har racketdoktorn sakta men säkert vuxit till där företaget är idag. 

– När vi startade var inte lagret större än en garderob, leveransen som kom fick inte ens plats, minns Johan. Varje år skickar alla företag i branschen in försäljningssiffror för olika produktkategorier till ett oberoende europeiskt företag som sammanställer detta. Senaste statistiken visar att Babolat är etta i antalet sålda senor i Sverige och tvåa i antal racketar. De som leder försäljningsstatistiken är Wilson och nästa målsättning för oss blir att överträffa deras resultat.

På frågan varför de säljer så bra blir svaret att Babolat är ett väldigt ungdomligt märke. Med viktiga karismatiska storspelare som Rafael Nadal som representant. Kjell var tidigare under året i Växjö på ungdoms-SM och berättar att ”ungarna älskar Babolat”. 

– Det är bra racketar med en design som alla kan spela med till skillnad från andra märken, där vissa modeller är svårspelade, så passar Babolat alla, menar Patrik. De modeller som proffspelaren använder kan också kunderna köpa, Babolats racketar passar elit som motionär.

I ett litet familjeföretag är förtroende A och O i relationen med kunden. Att ha bra leveranser och hålla det man lovar är väldigt viktigt, berättar Patrik.

– Ärlighet är allt och vi kan till och med rekommendera annat märke om det är bättre. Sedan återkommer vi till kunden när en produkt kommit in som motsvarar konkurrentens. Vi arbetar ständigt med samma kunder varje år och det skulle aldrig löna sig att vara oärliga mot någon av dem. 

– Är det något som inte fungerar så försöker vi lösa det, säger Patrik. En annan huvudpunkt är att Racketdoktorn har en nära relation till sina kunder. 

– De flesta känner oss till skillnad mot andra där de kanske har bytt säljare ofta, säger Patrik och tror att det är väldigt viktigt att ha en personlig relation mellan kund och säljare. En av Racketdoktorns fördelar är att det är ett familjeföretag där två generationer arbetar. All historia ligger till grund för företagets kontakter idag då personerna de lärde känna för 20 år sen fortfarande finns med i branschen. Racketdoktorn har ett eget lager i Nacka och butikerna vet att de alltid kan räkna med en snabb leverans. Centrallagret för Babolat ligger i Lyon tillsammans med huvudkontoret. Även de är starka med ett bra lager och snabba leveranser. 

Försäljningen i racketbranschen har gått upp och ner parallellt med sportens popularitet och utveckling. I början på 70-talet spelade alla tennis på somrarna medan det mot slutet av decenniet var golfen som tog över det största intresset. Badminton tappade också mycket mot innebandyn under samma period. Men trenden har vänt igen och nu är det nästan omöjligt att få in ditt barn på tennisklubbarna i Stockholm. 

– Riktigt bra drag är det, säger Johan.

Fortfarande sker mycket strängande av racketar, ramen går i regel inte att laga utan det är strängarna som byts ut allteftersom. Senaste halvåret har Babolat köpt senor som räcker till 19 000 racketar. En juniorspelare strängar om sitt racket väldigt ofta så det är inte en billig sport som många kanske tror. Många toppspelare vill ha sin egen typ av sena så de köper också egna ramar och strängar själva. För att stränga ett racket i Stockholm får man betala 150-300 kronor för en orginalsena medan natursenorna kan kosta uppemot 600 kronor. Det går åt två och en halv tjur för att tillverka en senuppsättning. 

– Så det går år många tjurar om du är proffs, säger Johan med ett skratt. Babolat säljer alla produkter som har med tennis och badminton att göra. Skor är även det en förbrukningsvara då underlaget ger ett väldigt slitage. Babolat säljs idag inte på vare sig Stadium eller Intersport utan finns på de mer specialiserade butikerna. Många av de exklusivare produkterna säljs i shoppar i anknytning till rackethallarna. 

Sportfack besöker Racketdoktorn
En ren familjeaffär. Från vänster: Johan Wingsle, Patrik Appelstam, Kjell Wickström och Ted Wickström.

Racketdoktorn fick i år utmärkelsen som bäste distributör av Babolats alla 166 länder inräknade. Nästa målsättning blir att jobba med Stadium och Intersport och satsa ännu mer på skor och kläder. Det är i de vanliga butikerna de anser sig kunna bli starkare och sälja till den kund som behöver ett racket till sommaren. 

– Det är svårt att öka mer som det är nu, de shoppar som finns säljer så mycket de kan så målet är att komma in på kedjorna, spår Johan om framtiden. Babolat tog bort squashartiklar ur sortimentet för 2-3 år sedan för att marknaden var för liten och satsningen på utvecklingen av tennis och badminton bara ökade. Squash var stort på 70-talet men har sedan gått som en bergochdalbana och i de flesta städer finns det inte ens hallar. Squashbanorna tar egentligen mindre plats och pengar kan tjänas då de flesta bara spelar en halvtimme tack vare intensiteten. 

Killarna på Racketdoktorn trivs med sina jobb och Johan talar gott om branschfolket.

– Det är kul att arbeta med sportmänniskor, de vi möter är så glada, pigga och trevliga. Att försöka spå framtiden är alltid en utmaning och att veta hur mycket produkter som ska beställas inför nästa säsong utan att ha träffat inköparen innan, säger Johan. Butikerna säljer inte så mycket på grundorder idag utan kompletterar och beställer mer utav de produkter som faktiskt går åt. Det gäller att ha lite hum och känsla om försäljning för att beställa hem rätt artiklar och rätt mängd för att ha i beredskap till kunden. Kjell kommer ihåg en skomodell av det billigare slaget som spåddes sälja riktigt bra tack vare det låga priset. Förvånansvärt nog sålde den knappt alls men hade kanske presterat bättre i kedjorna. 

– De regelbundna idrottsutövarna vet hur viktigt det är med en bra utrustning och vet vad de vill ha, säger Kjell. Det är även olika marknader i olika länder. De mindre har oftast ett annat utbud där de billigare produkterna säljer bäst.

– Vi lär oss nya saker hela tiden, säger Johan. Ett stort plus är att många känner killarna på Racketdoktorn och vet att det är lätt att ringa och få produkter snabbt alternativt ett klart besked om leveransdatum.

Sportfack besöker Racketdoktorn

Försäljningen av Babolat föregås av en hel del kundmöten runt om i Sverige men mestadels i södra delen då aktiviteten i norr inte är lika hög. Oftast bokas det upp möten en vecka i taget med upplägget att ha så många möten per dag som det går. Olika kunder vill ha olika beställningsmöjligheter. Vissa lägger ordern direkt på plats medan en del gör en förorder ungefär fyra månader innan. Det skulle vara omöjligt att gå igenom alla produkter på samma gång så istället delas det upp på olika tillfällen. Vissa kunder vill ha ett förslag och andra vill lägga en exakt order själva. Andra vill återkomma och många behöver då bli påminda att de inte lagt någon order än. 

– Tennismarknaden är konstant och att vi ökat beror egentligen på att vi vunnit mark från andra, menar Johan. Det är svårt att öka så mycket mer med de artiklar som finns idag utan det som gäller är att fortsätta jobba hårt och följa med i utvecklingen då det hela tiden kommer nya produkter.