Elektronik kräver sin säljteknik

Elektronik kräver sin säljteknik

Publicerad

Allt fler vill ha elektroniska hjälpmedel när de springer, cyklar och tränar. Utbudet är stort idag och för butikspersonalen betyder det nya utmaningar. Det gäller att ha kunskap när elektronik tar plats i sporthandeln.

Idag erbjuds kunderna en hel radda hjälpmedel som för bara tio år sedan inte var gemene mans egendom. Det finns lavinsändare, gps-klockor och pulsmätare med pekskärmar. Dessa produkter ger motionären information och data på det mesta han eller hon kan ha nytta av. Pulsen mäts, träningseffekten registreras och rutten visas för både tävlingsidrottaren såväl som för den vanliga motionären. Tack vare nätet och olika forum har konsumenterna blivit medvetna om dessa elektroniska hjälpmedel och frågar också efter dem i sport-och friluftsbutikerna.

Benjamin Hillback.

– Idag är många kunder väldigt väl pålästa om de olika elektronikprylarna som finns ute på marknaden. De vet vad de vill ha men det betyder ändå inte att kunden skulle kunna använda klockan eller pulsmätaren. Det är där vår sakkunskap kommer in och behövs, säger Benjamin Hillback som idag jobbar på Löplabbet men har också ett förflutet på Naturkompaniet.

Leverantörerna ordnar clinics för butikspersonalen för att informera om nya modeller. Men ett informationsmöte under en förmiddag kanske inte gör dig inte fullärd på området, långt ifrån. Det krävs såväl eget initiativ som ett visst intresse för elektronikprylarna för att försäljaren ska kunna göra ett bra jobb. Det kan till och med vara skäl att ha en speciell anställd i butiken som tar sig an ansvaret för att vara "elektronikexpert". Dels för att det kräver ett genuint intresse att fördjupa sig i ofta krångliga och långa bruksanvisningar, dels för att alla i en butik inte kan vara experter på allting.

– Kommer det en ny klocka till butiken vill jag pilla med den direkt. Jag går in i de olika menyerna och kollar alla funktioner. Det är för att lära mig så mycket som möjligt om den nya modellen men är också ett intresse jag har, säger Benjamin.

Tillverkarna kommer med nya produkter och mer avancerade modeller i en strid ström. Det är inte lätt för personalen eller ens den mest hängivna "elektroniknörden" att ständigt hålla sig uppdaterad. Därför kan det vara bra för butikspersonalen att också kontakta leverantörerna och be att de kommer ut till butiken för att informera om både de nya och gamla produkterna. De allra flesta är bra på att ge information till butikerna men information och kunskap kan ändå vara bra att uppdatera med jämna mellanrum. För leverantörerna är det också bra att hålla i minnet att det inte går att leva på gamla meriter. Allra minst i elektronikbranschen. Butikspersonalen behöver stöd och service precis som slutkunden gör det. 
En aspekt som både butikspersonalen och leverantörerna kan försöka hålla i minnet är att elektronikprylarna skiljer sig från många andra produkter i sportbutiken. Det är nämligen mycket  lättare för konsumenten att handla elektronikprylar på nätet än det är att köpa andra sportprodukter. En löparsko till exempel måste provas och kännas på innan kunden vill köpa den. Ett funktionsplagg provar kunden också gärna innan han eller hon köper produkten. En pulsklocka är däremot en pulsklocka, kan mången konsument tycka. Det kanske ändå finns skäl för personalen att upplysa konsumenterna om nackdelarna med näthandeln. 

– Får kunden problem eller frågor uppstår om produkten efter att kunden köpt klockan kan det vara svårt att veta vart man ska vända sig för att få hjälp om man handlat varan på nätet. Det problemet finns inte då köpet sker i en specialbutik, säger Benjamin. 

Det är lätt hänt att butikspersonalen glömmer att sportelektroniken också är de perfekta produkterna för merförsäljning. En pulsklocka till exempel är en produkt som med lätthet kan säljas inte bara till den hårt tränande elitmotionären utan också till nybörjaren som precis har börjat löpträna. Med pulsklockan kan nybörjaren lätt se vilka framsteg han eller hon gör och också undvika överträning. Det är bra att börja med en enklare modell för nybörjaren som inte kanske har behov eller intresse av alla finesser. Ofta leder det första köpet till att konsumenten rätt snart vill ha en mer avancerad modell när önskemålen förändras och kraven växer. Det viktiga för butikspersonalen är att lyssna på vilka mål kunden har med sin träning och till vilka ändamål behöver han eller hon pulsklockan.

Sportelektroniken är här för att stanna och finesserna och användningsområdena för produkterna ökar ständigt. Det är svårt idag att sia om varthän utvecklingen är på väg men ett är säkert. Det kommer mera. Traditionellt har sportelektroniken hittills använts vid uthållighetsträning och i individuella sporter. Men nästa steg är att det också kommer att användas i olika lagsporter där till exempel tränarna kan registrera och se hur de enskilda spelarna rör sig under matcherna. Säkert ett värdefullt hjälpmedel i framtiden för många tränare och coacher. Det innebär också fortsatta utmaningar för butikspersonalen. Men också goda chanser för butikerna att ta upp kampen om den ökande näthandeln med sportelektronik. Nya produkter kräver ny kunskap och färsk information som butikspersonalen bör behärska. Det ger ökad försäljning och nöjda kunder.

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842