12 trender SS12

12 trender SS12

Publicerad

Trender är numera inte bara sådant som modehusen skapar utan lika viktigt är konsumenternas förändrade beteenden och helt nya handelsformer. Vi blandar och ger er de hetaste trenderna för vår och sommar 2012.

1 Dressat mode
Det råder ingen tvekan om att det dressade modet är på väg tillbaka. Alla kommer dock inte att gå hela vägen och klä sig i kostym eller dräkt till vardags, men renare plagg utan stora loggor kommer att bli storsäljare. Även skorna kommer att gå samma väg så se till att ta hem dressade sneakers i helvitt, helsvart eller brunt. Självklart i skinn.

 

2 Outdoor
Redan till hösten kommer vi se hur outdoor påverkar det vanliga modet med tjocka jackor, rutiga flanellskjortor och grova kängor. Detta kommer att fortsätta till våren och dessutom är friluftsliv som aktivitet på tillväxt. Allt fler vill ut i naturen och även om många väljer enklare dagsetapper så föder dessa kortare äventyr riktiga entusiaster som vill ut och tälta, fiska, klättra och annat på en mer seriös nivå.

 

3 Erbjudanden i nya former
Det krävs nya grepp för att locka kunderna till butikerna och vi kommer att få se mängder av nya idéer på kampanjer. Det kan vara tidsbegränsade kampanjer som bara gäller under en timme, kampanjer i butik med rabattkuponger på hyllan eller digitala erbjudande då kunden checkar in i butiken med mobilen. Häng med i den här utvecklingen för det kommer att gå undan.

 

4 Melerat
Mixa träningstrenden med retro och det svar du får är melerade tyger. Den gråmelerade sweatshirten eller hooden kommer att bli riktigt stor nästa sommar men melerade tyger kommer att finnas i alla slags plagg eftersom det är ett enkelt sätt att ge liv åt ett tyg.

 

5 Chinos
Denimjeans är fortfarande ohotade som de hetaste byxorna men de som vill sticka ut kommer att sätta på sig ett par chinos istället. Gärna i starkare färger och lite tajtare passform.          

 

6 Nörden
Allt fler ser sig som en expert eller nörd. Det spelar ingen roll om det handlar om löpning, skidåkning, fiske eller skateboard – de vill veta allt om sitt intresse och de vill handla av de som vet minst lika mycket. Nörden väljer att handla hos specialistbutiken eller på nätet där de udda modellerna och varumärkena finns. Eller en bred butik med personal som själva är aktiva.


7 Strumpor
T-shirten har gått från att vara vit till att bli en imagebärare av rang. Samma sak har skett med mössan och kalsongerna och nu är det dags för strumporna att göra samma resa. Happy Socks har byggt sitt varumärke på färgglada, mönstrade strumpor och räkna med att se liknande strumpor från andra sportmärken. Och att loggorna ska synas på samma sätt som de syns på kalsongerna idag.

 

8 Kontrastsömmar
När det dressade och rena modet vinner mark är det små detaljer som kommer att göra att plagg sticker ut. Som sömmar i kontrastfärger. Du kommer att hitta det på allt från T-shirts och hoods till skor och byxor. En liten detalj som ger ett plagg eller ett par skor karaktär.

 

9 Vad kunden vill ha
Det snackas väldigt mycket om att lyssna på kunderna och erbjuda dem exakt det de vill ha. I USA har det dykt upp en sajt – zaarly.com – som tar det här ett steg längre. Istället för att butiker eller privatpersoner annonserar vad de har att erbjuda lägger kunden upp en annons om vad hon vill köpa och till vilket pris. Sedan är det bara för butiker och enskilda att komma med förslag. Som ett omvänt Blocket och en stor möjlighet för butiker att hitta köpare.

 

10 Kortare shorts
Det har snackats länge nu om att surfshortsen ska bli kortare utan att något har hänt med längden. Till nästa sommar händer det dock saker och de flesta surfmärken tror att det är shortslängder över knäna som kommer att sälja bäst. Med kortare längd kommer också tajtare passform och superstretchiga tyger.

 

11 Konstsamarbeten
Vi har sett märken samarbeta med konstnärer tidigare men de kommer bara att bli fler och fler och dessutom kommer det att bli högre klass på konstverken. Ibland kommer det att bli i form av starkt begränsade upplagor men oftare erbjuds det alla men på få plagg. Det kommer att vara konst på T-shirts och sweats men också på mer udda produkter som kepsar, skidor, cyklar och väskor.

 

12 Färger – solblekt och neutralt
Jag hade tänkt göra en trendrapport utan att snacka färger, men det går helt enkelt inte. Efter flera år av starka färger kommer en mer nedtonad färgskala. Dels i form av neutrala färger som svart, grått och marint och dels i form av solblekta färger i alla nyanser. Det är inte riktigt pastell men det är inte alls lika färgstarkt som det har varit de senaste åren.

On
Off

1 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lågprishjälm säkrast i största testet

8 kommentarer

Mattias B: Vi har tänkt lika där då. Men ibland måste man dessutom lägga ut något snabbt. Där har vi på Sportfack dubbla möjligheter, som vi också hela tiden använder oss av. Kort och snabbt online och så...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842