I fokus: Merrells barfotaskor

I fokus: Merrells barfotaskor

Publicerad

Det är ett steg bakåt i människans sätt att springa men ett stort steg framåt i produktutvecklingen av löparskor. Merrells koncept för barfotalöpning ska ge löparen en ökad känsla för underlaget, ett naturligare löpsteg och mindre belastningsskador.

Människan föddes inte med skor på fötterna. Däremot har Homo sapiens sprungit sedan han kunde gå, antingen undan rovdjur eller i jakten på bytesdjur. Löparskorna är en sentida uppfinning som inte Feidippides bar när han sprang från Marathon till Aten och meddelade att perserna hade förlorat slaget mot grekerna år 490 f.Kr. Löparskorna utvecklades i takt med den moderna olympiska idrotten och löparskorna har genomgått en revolutionerande utveckling. Joggingtrenden som tog fart i början på 1980-talet påskyndade produktutvecklingen. Löparskorna fick dämpning, luftkuddar och absorberingszoner. Nu anser många att en vändning har skett. Barfotalöpningen i dess moderna tappning har inte funnits så länge. 

Det stora genombrottet massmedialt och bland den stora skaran löpare kom med boken Born to Run. Författaren till boken, Christopher McDougall hade haft problem med sina fötter när han joggade. Efter att under en reportageresa i Mexiko hört om Tarahumaraindianerna som sprang tiotals mil i bara tunna sandaler i det karga ökenlandskapet började han forska i barfotalöpningens filosofi och teknik. Idag har McDougall sluppit sina fotbesvär och är en av barfotalöpningens största förespråkare.

Merrell har hakat på trenden förhållandevis sent. Företaget ser ändå barfotaskon som en naturlig del i Merrells filosofi. Skon ska underlätta för användaren att njuta av verksamheten och omgivningen där han eller hon befinner sig. Det gäller såväl Merrells vandringskängor som det nya barfotakoncept. Deras barfotaskor Pace Glove och Trail Glove bygger på ett annat tänk än till exempel Five Fingers-konceptet. Merrell anpassar sin sko till foten vilket gör att den passar flera olika fottyper. Har löparen till exempel hammartår, långa mellantår eller på annat sätt asymmetriska fötter passar Merrels barfotasko ändå bra. Sulan är en samutveckling med gummigiganten Vibram och består av en högkvalitativ gummiblandning som ger ett optimalt grepp. Merrell har dessutom lagt en 4 millimeter tunn ovandel av EVA på yttersulan.

Sulan är helt jämn och horisontell med vad företaget kallar för "zero drop". En viktig funktion som barfotaskon har är att den ska leda till ett anatomiskt mer korrekt löpsteg. Med vanliga löparskor landar löparen på hälen och benet utsätts då för en hård stöt som belastar både hälen, fotleden, knät och rygg. Med barfotskon blir steget kortare och löpstilen mer upprätt vilket inte belastar kroppen lika hårt. Dessutom fungerar fotlederna och knäna då istället som naturliga stötdämpare. Stegfrekvensen ökar också med barfotaskon vilket till en början kan kännas ansträngande. Kontakten med underlaget däremot ska ge löparen en helhetsupplevelse som inte fås med en vanlig löparsko. En van barfotalöpare kan bättre utnyttja terrängens beskaffenhet.

Tanken bakom Merrells barfotasko är att den också ska kunna användas till mycket annat än bara barfotalöpning. Både design och konstruktion gör att den kan användas i stan med till exempel jeans. Andra modeller lämpar sig för promenader och andra för mer renodlad löpträning. Däremot är företaget angeläget om att understryka att Merrells precis som andra barfota löparskor på marknaden kräver en successiv användning för att undvika belastningsskador. För strängt taget handlar det om att lära sig springa på nytt, eller snarare springa som vi gjorde när Feidippides sprang det allra första maratonloppet.

On
Off

0 kommentarer

  • Flowlife utsett till Gasellföretag

    Flowlife utsett till Gasellföretag

    Det går bra nu. Flowlife fortsätter att öka sin omsättning för tredje året i rad och har därmed utsetts till ett Gasellföretag.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-28 11:49

  • Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

    Artiklar Redaktionen, 2021-10-12 17:07

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206