Sportfack besöker: Biketoyz

Killarna på danska Biketoyz räds inte utmaningen att som ny leverantör komma in på en ny marknad. Starka varumärken och en hälsosam dos jävlar anamma ska hjälpa till.

Danska företaget Biketoyz har funnits i vårt södra grannland sedan år 1994. Företaget grundades inte av en dansk, utan av sydafrikanen Alan Wolk som köpte upp en gammal cykelbutik i början av 1990-talet. Wolk tyckte att utmaningen som cykelhandlare inte var tillräcklig utan ville utveckla verksamheten och beslöt därför efter ett tag att satsa på att också bli leverantör. Med åren fick han agenturen för en del varumärken för både Danmark och Sverige. I flera år försökte Biketoyz sköta verksamheten från huvudkontoret i Hornslett i Danmark. Det fungerade inte optimalt och företaget började fundera på andra lösningar. Det var då Christian Albihn och Markus Nyström kom in i bilden.

– Jag hade kommit i kontakt med Biketoyz via cykelkompisar och på cykelmässor. Jag gillade vad jag såg, de hade roliga varumärken, säger Christian.

Killarna fungerade till en början som bollplank för företaget om hur verksamheten skulle skötas i Sverige. Alla kände att avståndet mellan butikerna i Sverige och Biketoyz i Danmark blev väldigt långt, både fysiskt men också mentalt. Många butiker tycker att det är mycket enklare att ha och göra med svenska leverantörer i Sverige än med leverantörer utomlands. Det fanns en del lösningar Biketoyz funderade på men företaget valde till slut att anställa de två säljarna och öppna en filial i Göteborg. Verksamheten startade på allvar i Sverige förra hösten och nu är arbetet i full gång. Den första uppgiften var att kontakta butikerna som redan handlade med produkter från Biketoyz. Att etablera en personlig kontakt med butikerna är viktigt för killarna i Göteborg.

– Allting vi gör är som att uppfinna hjulet på nytt. Hade vi hållit på med detta i tio år hade vi haft rutiner på hur man ska göra. Nu känns det som att vi är tvungna att starta allt från början, förklarar Christian.

Själv har Christian haft ett brinnande cykelintresse sedan barnsben. Tankarna att jobba med cyklar har också funnits där genom åren men först nu blev drömmarna verklighet. Uppgiften har inte varit helt lätt. Christian avundas också den ställning och popularitet som cykling har i Danmark jämfört med i Sverige. I vårt grannland är cykling så mycket mer än bara ett sätt att transportera sig. Cykelsporten är också väldigt stor i Danmark och framgångarna för danska cyklister och danska cykelteam i till exempel Tour de France späder ytterligare på populariteten.

Sportfack besöker: Biketoyz

Christian och Markus började i princip från noll trots att Biketoyz produkter funnits i Sverige redan några år. Varumärken som Cube och Mavic är visserligen både populära och välkända men försäljningsvolymerna har inte varit speciellt stora här hemma. Förutom att träffa och informera de butiker Biketoyz redan samarbetar med ska Christian försöka få fler butiker att ta in företagets varumärken. Det gäller samtidigt att försöka förklara för danskarna hur den svenska marknaden fungerar. Att direkt applicera samma strategier och arbetssätt som Biketoyz använder hemma i Danmark behöver inte alltid fungera i Sverige. Dessutom är cykelbranschen här hemma inte helt lätt att bearbeta.

– Man vet ju själv hur man reagerar när säljare ringer och vill sälja grejer. Men många är också nyfikna på och vill lyssna på en ny leverantör. På det hela taget är branschen ändå lite konservativ när det gäller att ta in produkter från nya leverantörer kan jag tycka, säger Christian.

Ett nytt och bra ”säljargument” som killarna i Göteborg däremot har är att Biketoyz alldeles nyligen upprättat ett servicecenter för Mavics hjul i Hornslett i Danmark. Nu kan företaget själva byta ut fälgen eller navet på Mavichjulen utan att behöva skicka produkterna till Frankrike för den servicen.