Cykelradar

Cykelradar

Publicerad

Det råder ingen tvekan om att svenskarna ser sin cykel som ett transportmedel mer än ett sportredskap. Hybrid- och standardcyklar spås sälja bäst och det är mellanprissegmentet som gäller.

Trenden är tydlig. Standardcyklar och hybrider fortsätter att vara de bäst säljande cyklarna i Sverige.Vi har frågat landets cykelbutiker om deras inköp för den stundande våren och sommaren och de har svarat på vilka segment där de har satsat mer eller dragit ner på inköpen jämfört med förra året.

Av cyklar är det hybriderna som spås få den högsta ökningen. Hela 46 procent uppger att de har ökat inköpen på den cykelmodellen och orsaken till varför just hybrider ökar är att cykeln är så mångsidig. Den kan dels användas som en brukscykel till jobbet eller skolan men också fungera som en pendlingscykel eller till och med träningscykel för dem som inte bara ska cykla några kilometer om dagen.Standardcykeln, som hamnar tvåa i vår radar, är en del av den rådande hälsotrenden där allt fler väljer att cykla till jobbet. Här vill kunderna ha robusta cyklar med smidiga växlar – cyklar som de kan lita på och som det är minimalt krångel med. Standardcyklar är också den försäljningsmässigt största gruppen av cyklar och inget hotar idag dess dominans i Sverige.

Nästan varje år snackas det om att nu ska det lossna för racercyklarna, lika ofta händer ingenting. Försäljningen av racers har bara ökat svagt de senaste åren men i år kanske något händer. Hela 38 procent av de svarande butikerna säger att de har ökat sina inköp av racers och bara 7 procent säger att de minskat sina inköp.

Även denna ökning går att koppla till den rådande hälsotrenden där en del har upptäckt cykelns effektiva träning under spinningpass på gymmet och andra har fått smak på längre träningsrundor efter att ha skaffat sig en hybrid med lite smalare däck.

MTB spås få ett litet uppsving i år efter hur många års tillbakagång som helst. Flera handlare som vi har pratat med säger att Cykelvasan är en viktig anledning till att mountainbiken har blivit het igen – det är en lagom utmaning för de flesta och antalet deltagare bara växer för varje år.

E-cyklarna, eller elassisterade cyklar som det kanske ska heta, har haft en försiktig tillväxt i Sverige jämfört med många andra länder i Europa. I år har 48 procent av handlarna bestämt sig för att satsa mer på e-cyklarna men samtidigt säger 22 procent att de minskar på sina inköp så ökningen totalt blir inte så stor.

Bland tillbehören är det hjälmarna som spås få högst tillväxt men cykelskor är inte långt efter och det hänger ihop med att allt fler använder sina hybrider för att långpendla till jobbet och då har insett vikten av att använda cykelskor.

Det cykelhandlarna verkligen tror kommer att öka i år är vare sig försäljning av cyklar eller tillbehör utan det är service av cyklar. Hela 64 procent tror på ökat jobb i verkstaden och inte en enda tror att det kommer att bli mindre att göra där i år än förra året.

Vi frågade också landets cykelhandlare om vilka prissegment de tror kommer att öka eller minska. Även här blev svaret tydligt. Så tydligt att det enda segment som handlarna tror kommer att öka är mellanprissegmentet som rymmer cyklar som kostar 4 000–10 000 kronor. Både lågpriscyklar och premiumcyklar har det beställts mindre av i år. Att det är så beror på två saker. För det första att standard- och hybridcyklarna har så stor del av försäljningen och de ligger nästan alla i just mellanprissegmentet. För det andra beror den här koncentrationen på att kunderna idag får väldigt mycket cykel i just det här intervallet. Det är bara cykelfantaster som köper riktigt dyra cyklar, för brukscykling krävs det inte femsiffriga inslag i kassan.

Tack till alla butiker som svarat på vår radar. Tack vare er kan vi fukta vårt finger och veta vart vinden blåser.

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lågprishjälm säkrast i största testet

8 kommentarer

Mattias B: Vi har tänkt lika där då. Men ibland måste man dessutom lägga ut något snabbt. Där har vi på Sportfack dubbla möjligheter, som vi också hela tiden använder oss av. Kort och snabbt online och så...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842