På spaning efter den tid som kommer

På spaning efter den tid som kommer

Publicerad

Solen gick sakta ned bakom stadshuset denna kalla februarilördag. Och bäst utsikt över detta skådespeleri hade besökarna på mässan Boutique Fräsh i Mälarpaviljongen på Münchenbryggeriet. Utsänd av Sportfack var jag där för att botanisera i streetweartrenderna för nästa höst och vinter. Text & foto: Pelle Jansson

Indianinspirerat mönster från Quik.

Kort och gott konstaterar jag direkt att grungeinspirationen har kommit över branschen till fullo. Det som visades på sommarens mässor var ett litet grungetrendsembryo och har under bara ett halvt års tid vuxit sig till ett enormt och ostoppbart monster.Det känns lite "go grunge – or die" och att alla designers har kollat på samma filmsnutt av filmklassikern The Deer Hunter.

Men en snabb omvärldsanalys ger mig några svar till varför denna trend dyker upp just nu. När grungen dök upp runt 1992 befann sig USA mitt i en djup depression och 80-talets fest var över. Grungen föddes precis som punken ur en motreaktion och blev en anti-rörelse. Åttiotalsglamouren byttes mot workwear-inspirerade plagg, grova tyger och helst ett par Dr Martens utan stålhätta på fötterna.Samma sak händer igen.Men vi ser ingen direkt proteströrelse denna gång.

Utan det känns mer som att hela USA står på knäna och ödmjukt inser att festen är över, eller i alla fall att kreditkortet som någon kastade in i baren är spärrat. I en process av själv rannsakan söker sig landets medborgare tillbaka till sitt ursprung och håller ett fast tag om det som känns som USA.

Oscar Friström med Iphonefodral i skinn.

Detta speglar sig tydligast i bildspråket i kataloger och annonser. En typisk bild är en kille och tjej klädda i anorak, kängor, kanske en täckväst, och flanellskjorta, med skaten under armen gående på en järnvägsräls mot horisonten. Utan synligt mål, men med en stark visuell känsla av frihet.

Till stor del vill man också framhäva sin autenticitet och begreppet "Made in USA" fungerar peppande och kanske förlåtande. Det är okej att vara stolt amerikan idag trots att landet inte längre har det totala ekonomiska världsherraväldet.

Nästan alla regnbågens färger från Alife.

Ovanstående bakgrundsinformation är vad jag tror till stor del ligger till grund* för att vi här i svenska streetwearbutiker kommer att få se följande nästa år:

Klassiska plagg

• Anorak
• Duffel
• Täckväst
• Grova kängor
• Flanellskjorta
• Raglan ¾ sleeve T-shirt

 

Passform/skärning etc

• Mer volym
• Huva
• Bälgfickor
• ¾ kappa avsedda att åka i (dam)

 

Material

• Manchester
• Mix av material, t.ex. manchester/skinn
• Vaxad canvas
• Skinndetaljer
• Grovstickat

Tomas visar stolt upp Sweets nya logga.

 

Mönster herr

• Kamouflage
• Colorblocking
• Rutigt

 

Mönster dam

• Indianinspirerade mönster
• Zebra/leopardmönster (bubblare)

 

Färger

• Smaragdgrönt
• Paradisäppelgrönt
• Militärgrönt
• Koboltblå
• Indigoblå
• Lila (hänger kvar!!!)
• Korallrosa
• Blodrött

Obeyjacka med trendriktiga skinndetaljer.

T-shirttryck

• Amerikanska klassiker som till exempel amerikanska örnar och slogans som "Born Free"

 

Barn

• Växer i samma takt som grundare och designers på de olika varumärkena blir äldre och skaffar barn
• Kolla in utbudet på skor till krypbarn!

 

Accessoarer

• Hörlurar, är inte en nyhet i sig, men vi väntar med spänning på nästa stora steg i utvecklingen inom detta segment
• Snygga designade väskor för Ipad, Ipod, Iphone, gärna i återvunnet skinn

 

* En annan anledning, lite mer cynisk, är det faktum att modet kommer och går i olika perioder, de flesta med 20-årsintervaller och platsen i kalendern var helt enkelt spikad för en revival av grungen.
On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lågprishjälm säkrast i största testet

8 kommentarer

Mattias B: Vi har tänkt lika där då. Men ibland måste man dessutom lägga ut något snabbt. Där har vi på Sportfack dubbla möjligheter, som vi också hela tiden använder oss av. Kort och snabbt online och så...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842