Den svenska exportsuccén

Ispo i februari blev en manifestation i uppåtriktade mungipor. Med över 80 000 besökare på fyra dagar är det omöjligt att inte påverkas positivt av det enorma trycket. Speciellt när besökarna på Ispo kom med två fantastiskt bra vintrar i bagaget. Skid- och snowboardtillverkarna har fått tillbaka glöden i både ögonen och produktutvecklingen och det är…

Ispo i februari blev en manifestation i uppåtriktade mungipor. Med över 80 000 besökare på fyra dagar är det omöjligt att inte påverkas positivt av det enorma trycket. Speciellt när besökarna på Ispo kom med två fantastiskt bra vintrar i bagaget.

Skid- och snowboardtillverkarna har fått tillbaka glöden i både ögonen och produktutvecklingen och det är inte så konstigt – det är mycket lättare att göra ett bra jobb när ordermottagningen får jobba över än när företagskonsulter går runt i fastigheten och letar effektiviseringarAtt vara med i ett vinnande lag är det bästa som finns för personalen.

Några företag som definitivt är med i vinnande lag är de svenska konfektionsmärkena. Jag har aldrig tidigare mött så många glada, för att inte säga lyriska, svenska utställare på Ispo.

Peak Performance trodde sig ha gjort sin bästa mässa någonsin, SOS var otroligt nöjda men sa att amerikanska mässan SIA hade varit ännu bättre för deras del och att USA kan bli deras näst största marknad redan första året och killarna från 8848 Altitude bara skakade på huvudet åt framgångar i Spanien där de kommit in på den största kedjan av skidbutiker och alla tysktalande länder som bara ökar och ökar. Samma sak hos Tenson vars nya stil och satsning slagit så bra att deras försäljning på den tysktalande marknaden kan fördubblas till nästa år.

Peter Hulander på Kask sa att han fick ägna mer tid åt att säga nej till folk som vill börja jobba med Kaj och Sverres stickade mössor än åt att visa den nya kollektionen för de som de redan jobbar med. De följer sin tillväxtplan utan att förblindas av efterfrågan.
Det nya svenska klädmärket Elevenate började sin resa med att ställa ut på Ispo. Innan dess hade de bara visat upp en röd skaljacka och en cerise Primaloftjacka. De hade haft svårt att få komma till svenska butiker och visa upp sina plagg, ingen var intresserad av ännu ett svenskt klädmärke.

Efter Ispo är allt annorlunda.

Redan vid lunch första dagen började snacket gå om det nya svenska klädmärket. Folk strömmade till, lovorden haglade och konkurrenternas kameror smattrade. Designern Sara Rönngren hade träffat helt rätt i sin stil och det är bara att inse att Sverige är på väg att få ytterligare ett klädmärke som omvärlden ser upp till. 

Jag är säker på att framgångarna kommer att fortsätta. Dagens stil med maximal funktion och minimalt mad tingel-tangel är själva affärsidén för de flesta svenska klädmärkena.Framgångarna kommer att fortsätta. Det är jag säker på. 

Vi hörs
 
Martin Willners