Bildbyrå med fokus på sportbranschen

Bildbyråer är ovärderliga arbetsverktyg för journalister och tidningar är dagligen fulla av nyhetsbilder hämtade från bildbyråer. Det har Magnus Jeppe tagit fasta på och startat en bildbyrå för varumärken inom sport- och vinbranschen.

Två omaka branscher kan tyckas. Men Magnus har en bakgrund inom både vin- och sportbranschen. Han var bland annat med och arbetade upp Canada Goose i Sverige i mitten av 90-talet.

– Vi märkte av effekten direkt när vi fick med en produktbild i någon tidning och insåg värdet av att hålla på med egen PR, säger Magnus till Sportfack.

PR-arbete tar dock tid och varje bild kostar pengar att producera. Affärsidén bakom Magnus bildbyrå Picky Images är därför att istället samla varumärkenas redan befintliga produktbilder i en lättåtkomlig bildbank. Varje bild har en tagg som berättar om modell, pris och färger.

– Stora organisationer har ofta marknadschef, PR-byrå och reklambyrå men även för dem är det här bra eftersom vi har öppet 24 timmar om dygnet. För den lilla firman där en person sköter alla funktioner är det inte alltid så lätt att få iväg en bild till en journalist om man är ute på resa. Då blir vi ett bra hjälpmedel, säger Magnus.

Bildbyrån startade i november förra året och sedan dess kan journalister gå in och söka efter bilder. Om Picky Images får ett bra genomslag kan bilder från sportvarumärken få bättre exponering än tidigare i media.

– En tidning som Utemagasinet har ofta redan upparbetade kontakter i sportbranschen men ska till exempel Amelia göra ett skidjobb vet de kanske inte vem de ska ringa. Då är det bara att gå in på Picky Images och söka, säger Magnus.

Även sportbutiker kan få nytta av Picky Images. Dels kan en ökad exponering av bilderna öka efterfrågan på sportprodukter, dels är tanken att leverantörer framöver ska kunna lägga upp annonsmaterial på Picky Images som butikerna sedan enkelt kan ladda ned.

– Det skulle förenkla hanteringen och bli en bra service mot butikerna, säger Magnus.