15 trender 2012

15 trender 2012

Publicerad

Den bild du ska ha framför dig när du ska föreställa dig hur vintern 2012 ska bli är en samling rebeller. Glada rebeller som gör uppror mot det invanda och som gärna sticker ut med färgglada kläder, klart ställningstagande för miljön och som gillar nya idéer. Här är 15 trender som du ska ha koll på när du planerar dina inköp för vintern 2012.


Hjälmen får gärna vara kaxig.

15 Säkerhet

Folk vill ta risker för att få lite adrenalin i livet, men de vill inte riskera livet i onödan. Skydd är coolt och skydden kommer att se allt coolare ut. Det gäller framförallt hjälmarna som ska symbolisera styrka och odödlighet likt en riddarhjälm, men det gäller lika mycket skydd som bärs under kläder och som inte ses av någon annan än användaren. Coola skydd ger användaren en extra trygghet även om det bara är de som vet hur de ser ut.


Sobra färger och funktion.

14 Urban hi-tech

Folk har upptäckt funktionsmaterialens fantastiska egenskaper men långt ifrån alla vill se ut som om de precis klivit av liften när de går till jobbet eller skolan. Till alla dessa kommer sobert designade plagg i matta tyger och dova färger. Alla detaljer är bortskalade och kvar finns bara funktionen, men det är precis det den här målgruppen vill ha.


Sweet gillar färger.

13 Starka färger

Den här vinterns trend med riktigt starka färger fortsätter. Gult, orange, rött och blått blir trendfärgerna och ofta är det två eller flera färger som slåss om utrymmet på ett plagg snarare än ett en stark färg får regera ensam med bara detaljer i kontrastfärger.


Burton + Adidas = colab.

12 Colabs

Alla stora märken gör det – samarbetar med andra stora märken eller kända designers. Den här utvecklingen kommer att fortsätta och växa eftersom båda parter blir vinnare då de med ett samarbete kan nå nya grupper. Ofta släpps dessa colabs i begränsad upplaga och i utvalda butiker men de är oerhört viktiga för att bygga varumärket. Och kunderna gillar det på samma sätt som de gillar när Lill-Babs tolkar Petter.


Foto Rickard Forsberg

11 Prestationer

Folk vill göra något mer än bara lunka på. De vill göra något som de kan prata om med stolthet på en fest och de vill ha ett mål som sträcker sig långt fram i tiden. Den här prestationen kan vara allt från ett långlopp som maraton, Vätternrundan eller Vasaloppet till mer adrenalinstinna aktiviteter som att ta en kurs i skärmflygning, puckelpist eller klättring. Eller så handlar det om att uppfylla sin dröm att få dyka på Maldiverna, spela golf i Skottland eller ta en vecka med heliskiing i Kanada.


Bambu är bra på många sätt.

10 Miljötänk på nytt sätt

Allt fler företag tar miljöarbetet på allvar men de ligger ändå efter många konsumenter som istället ser det som en självklarhet. Det är dags att visa upp de företag som gör mest för miljön. Visa att ni har gjort ett aktivt miljöval och skylta dessa företag och märken på bästa plats i butiken. Kunderna kommer att stötta dessa företag mycket mer än du tror om du bara förklarar vad de gör.


Barn bryr sig om hur de ser ut.

9 Barnen i fokus

Barnsegmentet bara växer och när föräldrarna vill ha funktion är det sportbranschen som är vinnaren. Nästa steg är att flirta direkt med mellanstadiebarnen och inte i första hand vända sig till föräldrarna. Dagens 12-åringar är oerhört medvetna om märken och trender och de ser sig mer som små vuxna än stora barn. Därför går det att bygga en långsiktig, kanske till och med en livslång, relation genom att vända sig direkt till denna åldersgrupp och ge dem vad de vill ha.


De fåfängas favoritpryl.

8 Fåfänga

Allt fler bryr sig om hur de ser ut. Det är inte längre bara 25-åringen som tittar sig i spegeln före träningspasset eller skiddagen och därför blir utseendet på i princip alla sportprylar viktigt, på gränsen till helt avgörande. Allra viktigast är det för produkter som sitter på eller nära ansiktet.


Ny produkt för sporthandeln.

7 Hörlurar

Ett bevis på punkten ovan. Det är inte längre ljudet utan stilen som styr vilka hörlurar kunden väljer. När dessutom många sportföretag har hörlurar på programmet så ska ni passa på att få in en ny produktgrupp i butiken. Tvekar du att göra det så tänk på alla vuxnas varningar om att det är skadligt för hörseln att hela tiden ha på sig hörlurar, och inget säljer bättre än prylar som vuxna varnar för.


Nu kan alla bli sin egen designer.

6 Designa själv

Möjligheten att själv färgsätta sina skor, göra egen grafik på skidorna eller få en egen brodyr på kepsen är fantastisk och vi kommer garanterat att få se fler märken som erbjuder detta. Det är inte alltid det blir snyggare, ganska sällan faktiskt, men många gillar möjligheten och då ska ni ge dem den. Skaffa en brodyrmaskin till butiken och den kommer att tugga på dygnet runt.


Dun och fleece i en mix.

5 Materialmix

Att blanda olika material för att maximera prestandan är en av de allra starkaste trenderna för 2012. Vi har redan sett det på kläder och nu kommer det på allt från hjälmar till skor. Förutom att produkten presterar bättre så får den ofta också ett skönare utseende. Den ser helt enkelt mer hi-tech ut.


Vem vill frysa?

5 Värme

Årets stora trend kommer att fortsätta. Om folk i år var skitless på att frysa så kommer de till nästa vinter vilja fortsätta att vara varma. Det kommer att ta lång tid innan de lämnar den varma bubbla de befinner sig i just nu så räkna därför med fortsatt mycket dun, Primaloft, ull och eluppvärmda sulor.


Lite obalans är alltid kul.

3 Asymmetri

Nu drar det ihop sig. Som tredje största trend 2012 rankar vi asymmetrin. Asymmetrin kommer i allt – jackor, tröjor, mössor, byxor och till och med skor. Ofta är det i form av asymmetriska delar i plaggen men det funkar också med snett placerade tryck och brodyrer. Det ska se lite hafsigt och amatörmässigt ut och det kommer att bli hur stort som helst 2012.


Rutigt, mjukt och slitet.

2 Grunge

Det är dags att plocka fram de slitna jeansen och den rutiga skjortan igen. Eller strunt i det och köp nytt istället för den thrashiga klädstilen kommer att dominera streetmodet och även spridas till skid- och snowboardplaggen. Det ska vara stora plagg, slitna plagg, mjuka plagg och workwearstil. Och så ska du odla bockskägg och plocka fram dina gamla skivor med Nirvana och Pearl Jam för att komma in i grungekänslan.


Winter Jam på Stockholms stadion.

1 Direktkontakt med kunderna

Den stora trenden nästa höst/vinter handlar inte om en enskild produkt, en stil eller ens en aktivitet. Den handlar om hur varumärken och butiker tar direktkontakt med kunderna. Det kommer att ske via events, via klubbträffar och framförallt via internet. Alla vill veta vad konsumenterna verkligen tycker om deras produkter, de vill veta vad de vill ha från dem i framtiden och de vill självklart också berätta för konsumenterna vilka de är, vad de står för och varför deras produkter är så fantastiskt bra.


On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lågprishjälm säkrast i största testet

8 kommentarer

Mattias B: Vi har tänkt lika där då. Men ibland måste man dessutom lägga ut något snabbt. Där har vi på Sportfack dubbla möjligheter, som vi också hela tiden använder oss av. Kort och snabbt online och så...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842