Svensk Handel hjälper e-handlare

Har du planer på att starta upp e-handel eller vill utveckla din nuvarande e-handelsplats? Då ska du vända dig till Svensk Handel.

Allt fler svenska handlare väljer att ta steget ut på nätet. Förra året omsatte e-handeln drygt 22 miljarder kronor vilket motsvarar ungefär 4 procent av den totala detaljhandeln. I år beräknas den stiga till 24 miljarder kronor.

För att ge svenska detaljhandlare de bästa förutsättningarna att lyckas bevakar Svensk Handel kontinuerligt frågor som rör e-handel. Alla företag som är medlemmar i Svensk Handel är välkomna att höra av sig till organisationen för att få hjälp med sin verksamhet.

– Har man funderingar kring e-handel kan man kontakta oss. Det kan röra allt från internationell etablering till betalväxlar och kortavtal, säger Linda Hedström, e-handelsansvarig Svensk Handel.

För att kunna ge sina medlemmar bästa möjliga service startade Svensk Handel nyligen upp E-handelsrådet som samlar ett tiotal e-handelsaktörer. Rådet ska fungera som en referensgrupp och ge impulser till Svensk Handel om vilka frågor som är viktiga för e-handlare. Målet med E-handelsrådet är att Svensk Handel ska bli ännu bättre på att bemöta och hjälpa sina medlemmar som har verksamhet på nätet eller funderar på att starta upp en sådan.

Tanken är att rådet ska träffas vid ett antal möten varje år och det första avlöpte i förra månaden. Vid varje möte jobbar gruppen dels med olika konkreta frågor som är viktiga för e-handlare. Det kan röra sig om en genomlysning av distanshandelslagen för att se om det finns negativa saker ur konkurrensperspektiv i den eller att skaffa bra avtal till Svensk Handels medlemmar. På sikt ska Svensk Handel tillsammans med HUI sammanställa frågorna till en checklista för hur man startar e-handel.

Dessutom har varje möte ett specifikt tema. I september kommer temat vara lagstiftning kring e-handel och i november blir temat marknadsföring och sociala medier. Till varje möte är experter inbjudna. På mötet i september kommer till exempel jurister från Svensk Handel och experter från Konsumentverket att delta.

– Vi väljer ett tema som innehåller frågor som E-handelsrådet tycker är viktiga. Vi grottar ner oss ordentligt och ser vad vi behöver jobba mer med. Kunskapen ska vi sedan få ut till våra medlemmar, säger Linda Hedström.

Linda Hedström tror att e-handeln kommer att växa inom de närmsta åren och vävas ihop med den fysiska handeln. Till viss del har den processen redan påbörjats. Vissa aktörer erbjuder redan idag beställning på nätet och uthämtning/byte i butik.

– Om tio år kanske vi inte pratar så mycket om e-handel utan bara handel. Fysiska butiker öppnar e-handel och vice versa, säger hon.

Men givetvis finns det vissa hinder på vägen. Logistiken är ett självklart område. Med en ökad handel krävs det betydligt större resurser än idag på flera plan.

Ett annat område är juridiken.

– Försäljning till utlandet är till exempel lite komplicerat eftersom det är olika lagar och regler för olika länder även inom EU. Tittar man på Frankrike har de till exempel specifika reaperioder och skulle du rea något utanför de tiderna kan du som e-handlare få väldigt höga böter. På vårt möte i februari nästa år kommer vi att ha tema internationell handel, säger Linda Hedström. g

Fotnot: För att ta del av Svensk Handels kunnande om e-handel, besök www.svenskhandel.se/Vi-arbetar-med/Etablering-och-utveckling/E-handel

Av: Magnus Reithner

Svensk Handel hjälper e-handlare Svensk Handel hjälper e-handlare