Svensk Handel hjälper e-handlare

Svensk Handel hjälper e-handlare

Publicerad

Har du planer på att starta upp e-handel eller vill utveckla din nuvarande e-handelsplats? Då ska du vända dig till Svensk Handel.

Allt fler svenska handlare väljer att ta steget ut på nätet. Förra året omsatte e-handeln drygt 22 miljarder kronor vilket motsvarar ungefär 4 procent av den totala detaljhandeln. I år beräknas den stiga till 24 miljarder kronor.

För att ge svenska detaljhandlare de bästa förutsättningarna att lyckas bevakar Svensk Handel kontinuerligt frågor som rör e-handel. Alla företag som är medlemmar i Svensk Handel är välkomna att höra av sig till organisationen för att få hjälp med sin verksamhet.

- Har man funderingar kring e-handel kan man kontakta oss. Det kan röra allt från internationell etablering till betalväxlar och kortavtal, säger Linda Hedström, e-handelsansvarig Svensk Handel.

För att kunna ge sina medlemmar bästa möjliga service startade Svensk Handel nyligen upp E-handelsrådet som samlar ett tiotal e-handelsaktörer. Rådet ska fungera som en referensgrupp och ge impulser till Svensk Handel om vilka frågor som är viktiga för e-handlare. Målet med E-handelsrådet är att Svensk Handel ska bli ännu bättre på att bemöta och hjälpa sina medlemmar som har verksamhet på nätet eller funderar på att starta upp en sådan.

Tanken är att rådet ska träffas vid ett antal möten varje år och det första avlöpte i förra månaden. Vid varje möte jobbar gruppen dels med olika konkreta frågor som är viktiga för e-handlare. Det kan röra sig om en genomlysning av distanshandelslagen för att se om det finns negativa saker ur konkurrensperspektiv i den eller att skaffa bra avtal till Svensk Handels medlemmar. På sikt ska Svensk Handel tillsammans med HUI sammanställa frågorna till en checklista för hur man startar e-handel.

Dessutom har varje möte ett specifikt tema. I september kommer temat vara lagstiftning kring e-handel och i november blir temat marknadsföring och sociala medier. Till varje möte är experter inbjudna. På mötet i september kommer till exempel jurister från Svensk Handel och experter från Konsumentverket att delta.

- Vi väljer ett tema som innehåller frågor som E-handelsrådet tycker är viktiga. Vi grottar ner oss ordentligt och ser vad vi behöver jobba mer med. Kunskapen ska vi sedan få ut till våra medlemmar, säger Linda Hedström.

Linda Hedström tror att e-handeln kommer att växa inom de närmsta åren och vävas ihop med den fysiska handeln. Till viss del har den processen redan påbörjats. Vissa aktörer erbjuder redan idag beställning på nätet och uthämtning/byte i butik.

- Om tio år kanske vi inte pratar så mycket om e-handel utan bara handel. Fysiska butiker öppnar e-handel och vice versa, säger hon.

Men givetvis finns det vissa hinder på vägen. Logistiken är ett självklart område. Med en ökad handel krävs det betydligt större resurser än idag på flera plan.

Ett annat område är juridiken.

- Försäljning till utlandet är till exempel lite komplicerat eftersom det är olika lagar och regler för olika länder även inom EU. Tittar man på Frankrike har de till exempel specifika reaperioder och skulle du rea något utanför de tiderna kan du som e-handlare få väldigt höga böter. På vårt möte i februari nästa år kommer vi att ha tema internationell handel, säger Linda Hedström. g

Fotnot: För att ta del av Svensk Handels kunnande om e-handel, besök www.svenskhandel.se/Vi-arbetar-med/Etablering-och-utveckling/E-handel

Av: Magnus Reithner

On
Off

0 kommentarer

  • Flowlife utsett till Gasellföretag

    Flowlife utsett till Gasellföretag

    Det går bra nu. Flowlife fortsätter att öka sin omsättning för tredje året i rad och har därmed utsetts till ett Gasellföretag.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-28 11:49

  • Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

    Artiklar Redaktionen, 2021-10-12 17:07

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206