Stölder för miljoner

Stölder för miljoner

Publicerad

Detaljhandeln förlorar varje år nio miljarder kronor i svinn. I förra numret tog vi upp externt svinn. I detta nummer har turen kommit till internt svinn och hur det kan motarbetas. Text: magnus reithner

Av de nio miljarder kronor som svensk detaljhandeln förlorar i svinn varje år står externt svinn står för ungefär 50 procent. Men även anställda och ägare stjäl för stora summor. Enligt en undersökning av Svensk Handel uppgår det interna svinnet, dvs. stölder av ägare och anställda, till hisnande två miljarder kronor varje år eller drygt 20 procent av det totala svinnet.

En förklaring till den höga summan är att beloppen som ägare och anställda stjäl för idag är mycket högre än för 25 år sedan. I juni dömdes exempelvis en före detta anställd i en exklusiv Stockholmsbutik för att under en niomånadersperiod stulit sammanlagt 480 000 kronor ur kassan.

- Hans fall är extremt men det är inte ett ovanligt fenomen att anställda som säljer produkter de själva inte har råd med börjar stjäla från butiken, säger Dick Malmlund, Säkerhetschef Svensk Handel. Ofta blir de kompis med kunderna, träffar dem ute på krogen och känner att de själva spelar i en liga flera divisioner under. Då kan de inte stå emot frestelsen. Samtidigt ska man komma ihåg att Sverige internationellt sett har lågt internt svinn. Globalt ligger det interna svinnet på 35 procent.

Precis som med externt svinn går det att motarbeta internt svinn. Ett enkelt första steg är att ha klara regler och rutiner. Det ska framgå klart och tydligt för alla i verksamheten vad som gäller. Det är också viktigt att överträdelser beivras.

Ett annat skydd är god personalpolitik. Om medarbetarna känner att ledningen uppskattar och uppmärksammar deras insatser, minskar risken för internt svinn.

- Det är alltid svårare att vara illojal mot någon som man gillar än mot någon man tycker illa om, säger Dick Malmlund.

Ytterligare ett sätt är att mota Olle redan i grind. Flera företag erbjuder så kallade urvals­tester. Inför eller under anställningsintervjun får de jobbsökande besvara en enkät som avslöjar deras karaktär. De parametrar som sedan används vid sammanställningen är inbakade i frågorna och det är omöjligt för de svarande att ”fuska” sig igenom testet.

- Om den sökande börjar tänka efter vad chefen vill ha för svar blir det fel på slutet. Dessutom är det här testmetoder som är väldigt prisvärda eftersom en butiksägare kan använda det på flera hundra jobbsökanden, säger Dick Malmlund som dock inte tror på ren övervakning av anställda:

- Nej, det är bättre att ha rutiner som fyller samma funktion. Ska det till exempel enligt rutinerna vara två signaturer på en beställning och det upptäcks att det fattas en, då känns det inte som övervakning. Men om saknad signatur upptäcks vid en kontroll och det inte finns några regler att referera till, då känns det som övervakning. Klara regler och rutiner med stickprovskontroller för att kolla att de efterlevs upplevs inte som övervakning. Dessutom tycker anställda om att veta vad de ska göra och ingen är negativ till regler och rutiner, säger Dick Malmlund.

Om en butiksägare upptäcker stölder i butiken är rådet från Dick Malmlund att alltid polisanmäla stölden. Ett av syftena är självklart att få fast den skyldige men enligt Dick Malmlund handlar det också om fria oskyldiga från misstankar.

- De oskyldiga mår alltid sämst i en sådan situation. En polisutredning ger dem upprättelse, säger han.

En fackligt ansluten anställd kan vända sig till facket om han eller hon blir anklagad för stöld för att få juridisk hjälp. En icke-fackligt ansluten anställd bör se efter om det ingår en rättskyddsklausul i hemförsäkringen. Men allra bäst är givetvis om en misstankesituation aldrig uppstår.

- Se till att inte ha en gråzon där en sak går att se på olika sätt, tipsar Dick Malmlund. Tydliga regler och rutiner är till för att anställda aldrig ska behöva vara oroliga för att bli misstänkliggjorda.

Fotnot: Undersökningen om svinn i svensk detaljhandeln genomfördes av Svensk Handel och vilar på enkätsvar från 1 100 detaljhandelsföretag.

Av: Magnus Reithner

On
Off

0 kommentarer

  • Flowlife utsett till Gasellföretag

    Flowlife utsett till Gasellföretag

    Det går bra nu. Flowlife fortsätter att öka sin omsättning för tredje året i rad och har därmed utsetts till ett Gasellföretag.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-28 11:49

  • Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

    Artiklar Redaktionen, 2021-10-12 17:07

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206