Sociala medier gör dig till kung

Sociala medier gör dig till kung

Publicerad

Sociala medier som Facebook och Twitter är en enorm chans att profilera dig och din butik som experter. Dessutom är det helt gratis.

Det snackas och skrivs väldigt mycket om sociala medier och hur de revolutionerar kontakter vänner emellan. Mindre har dock sagts om hur dessa kan användas av butiker för att locka till sig kunder. Det ska vi ändra på nu.

Till vår hjälp har vi Johan Ronnestam som bättre än de flesta förstår sig på nätets möjligheter. Han har jobbat med digitala strategier åt Adidas, Nike, Stadium och Intersport men nu jobbar han som varumärkesstrateg och föreläsare inom digitala trender. Du kan följa Johans tankar på ronnestam.com - gör det till en vana så lär du dig något varje vecka.

Varsågod. Vi bjuder på 4 000 tecken om hur du blir kung på nätet.

Det finns tre svar på frågan varför du ska arbeta med sociala medier. Det första är att det är ett utmärkt sätt att bygga en relation med dina kunder, det andra är att så få har fattat möjligheterna och det tredje svaret är för att det är gratis.

Idag är det svårt att vara unik med sitt sortiment när de flesta varumärken finns lite överallt. Lika svårt är det att locka kunderna med en snyggt designad butik när alla andra har gjort samma sak. Det som återstår är att bygga en relation med kunderna genom att föra en dialog med dem. Allra bäst görs det öga mot öga i butiken, men det är sällan du den vägen kan träffa kunderna varje vecka och det är omöjligt att på det sättet påverka de som inte ens kommer in i butiken. Med webben kan du hålla kontakt dagligen och på samma tid som ett vanligt kundbesök tar kan du nå alla dina kunder

- Du ska se dina kunder som dina fans, säger Johan Ronnestam. Släpp in dem i ditt liv, bjud dem på er kompetens och gör det ofta och via flera olika kanaler.

Det där med olika kanaler kan innebära Twitter för småsaker, Facebook när du vill inkludera bilder och filmer och nyhetsbrev när du vill ge dina kunder direkta erbjudanden. Genom att jobba med flera olika kanaler kan kunderna välja hur de vill bli kontaktade och då sker det på deras villkor.

Än så länge är det väldigt få butiker som har fattat vilken potential det finns med sociala medier så om du agerar nu kan du få ett försprång och ett rykte som föregångare istället för föredetting. När väl de stora kedjorna fattar potentialen blir det svårare att nå ut, men just nu har den lille sin chans att få många fans.

Tidigare har all marknadsföring kostat pengar och ekvationen har varit att ju fler personer du vill nå desto mer har det kostat. TV-reklam kostar mer än en annons i rikspress som i sin tur kostar mer än en annons i lokaltidningen. Med internet är kontaktkostnaden noll, det enda det kostar är egentligen tid.

Det finns en annan skillnad också, och den är oerhört viktig. På internet kan du inte bara sprida information - du kan också få information. Kunder kan kommentera era produkter och er service och om ni lyssnar så kan ni utveckla butiken i rätt riktning.

Nu har vi klarat av varför, nu är det dags att beta av hur ni ska jobba med sociala medier.

- Krångla inte till det, säger Johan med bestämdhet. Gör det enkelt, det uppfattas ofta som ärligare än påkostade produktioner.

Fotografera plaggen liggande på golvet i butiken istället för studiobelysta, frilagda bilder. Det kan till och med vara smart att istället fotografera kartongerna av senaste leveransen och bara skriva att nu har vi fått in höstens nyheter. Det skapar nyfikenhet och drar in folk i butiken.

Ännu bättre är det att filma när ni packar upp de nya skidorna och med lyriska ord berätta hur snygga de är och varför de är så bra. Säg samma saker som när ni ska sälja in skidan till en kund i butiken, skillnaden är bara att nu når ni alla era kunder på en gång. Gör en kort film om varje skida - det räcker med en minut - och snart har ni ett bibliotek med filmer som era kunder kan länka till för att sprida till sina kompisar. Och med länkhänvisningar hamnar er sajt högre upp vid Googlesökningar på de varumärken ni jobbar med vilket i sin tur innebäör mer trafik till er sida.

För allt detta kan ni använda gratistjänster som Youtube, Facebook, Twitter, Wordpress och Bambuser. Ni ska dock se till att samla allt på er egen sajt med info om öppettider, varumärken och vägvisning till butiken.

Visst är det en massa nytt att lära sig och visst tar det en del tid att publicera nyheter mer eller mindre dagligen. Se det dock inte som något extraarbete utan plocka bort något annat. Det måste bli en självklar del av ert dagliga arbete för att det ska bli gjort och för att det ska bli bra.

- Det här är den nya världen. Gör inte ni något av det kommer någon annan att göra det, säger Johan. Just nu finns det en enorm chans för den lilla butiken att synas både lokalt och nationellt. De som gör det bra kommer att framstå som experter och bygga en långvarig relation med sina kunder.

Av: Martin Willners

On
Off

0 kommentarer

  • Flowlife utsett till Gasellföretag

    Flowlife utsett till Gasellföretag

    Det går bra nu. Flowlife fortsätter att öka sin omsättning för tredje året i rad och har därmed utsetts till ett Gasellföretag.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-28 11:49

  • Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

    Artiklar Redaktionen, 2021-10-12 17:07

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206